verhuurprobleem
Geplaatst: 14 mar 2022 10:50
Ik zal de situatie proberen zo goed mogelijk te schetsen. Ik verhuur sinds 1 december 2021 een rijhuisje aan een dame. Reeds eind december 2021 stuurde ze een aangetekend schrijven om het huis op te zeggen. Ik heb een aangetekend schrijven teruggestuurd dat haar opzeg loopt tot eind maart 2022 en dat ze ook een verbrekingsvergoeding schuldig is van 3 maanden huur (omdat ze tijdens het 1ste jaar haar opzeg doet).
De huurster is hiermee niet tevreden en ze heeft contact opgenomen met de woninginspectie. Toen is er een wooninspecteur komen kijken en is er een verslag opgemaakt waaruit blijkt dat het huis 1 gebrek op categorie I heeft en 3 gebreken op categorie II. Bij aanwezigheid van minstens 1 gebrek van categorie II, adviseert de gewestelijke ambtenaar de woning ongeschikt te verklaren en het conformiteitsattest te weigeren. De gebreken zijn echter heel makkelijk op te lossen. Het gebrek in categorie I is een kleine scheurvorming in de gevel. De 3 gebreken in categorie II zijn:
1: het ontbreken van een leuning aan de trap
2: in de inkom hangt loshangende bedrading met blote geleiders onder spanning. De geleiders moeten worden afgeschermd, want risico op elektrocutie anders.
3: de inbouwkookplaat is aangesloten met een zwarte elastomeren gasslang. Deze slangen mogen enkel gebruikt worden voor het aansluiten van komforen (moet vervangen worden door een gele gasslang).
Sinds we het resultaat van het onderzoek hebben ontvangen, betaalt de huurster haar huur niet meer (december, januari, februari zijn betaald maar huur maart nog steeds niet). Ik heb reeds berichten en emails gestuurd, alsook proberen te bellen. Ze reageert niet. Afgelopen vrijdag heb ik haar via aangetekend schrijven in gebreke gesteld. We hebben haar ook een email gestuurd om te vragen om af te spreken voor de overdracht van de sleutels en de regeling van de huurwaarborg, maar ze reageert hier ook niet op. We kunnen ook vaststellen dat ze al een tijd niet meer in het huis woont, want vanuit het raam kun je zien dat er enkel nog maar een paar kleine spullen in het huis staan.
Volgens mij is ze niet van plan om haar huur van maart te betalen en ook niet de 3 maanden verbrekingsvergoeding. Aangezien ze ook niet reageert op de mail om af te spreken voor het einde van de huur, vragen we ons ook af wat er gebeurt met de sleutels en de huurwaarborg.
Wij willen alles op een zo goede manier afsluiten, maar zij maakt dit onmogelijk. Volgens ons probeert ze door de wooninspectie de nietigheid van het contract te verwezenlijken. Mocht het zover komen, is dit volgens jullie iets wat zou kunnen uitgesproken worden mocht het voor de vrederechter komen? Het huis is echt wel in een goede staat en de zogenoemde gebreken zijn echt heel makkelijk te verhelpen en overdreven, maar ja…zij probeert het natuurlijk op deze manier “slim” te spelen. De vraag is: maakt zij kans om dit te “winnen” of gaat de rechter niet mee in dergelijke zaken? Op het moment van verhuur (december 2021) was een conformiteitsattest van de stad ook nog niet verplicht (is pas sinds januari 2022 verplicht).
De huurster is hiermee niet tevreden en ze heeft contact opgenomen met de woninginspectie. Toen is er een wooninspecteur komen kijken en is er een verslag opgemaakt waaruit blijkt dat het huis 1 gebrek op categorie I heeft en 3 gebreken op categorie II. Bij aanwezigheid van minstens 1 gebrek van categorie II, adviseert de gewestelijke ambtenaar de woning ongeschikt te verklaren en het conformiteitsattest te weigeren. De gebreken zijn echter heel makkelijk op te lossen. Het gebrek in categorie I is een kleine scheurvorming in de gevel. De 3 gebreken in categorie II zijn:
1: het ontbreken van een leuning aan de trap
2: in de inkom hangt loshangende bedrading met blote geleiders onder spanning. De geleiders moeten worden afgeschermd, want risico op elektrocutie anders.
3: de inbouwkookplaat is aangesloten met een zwarte elastomeren gasslang. Deze slangen mogen enkel gebruikt worden voor het aansluiten van komforen (moet vervangen worden door een gele gasslang).
Sinds we het resultaat van het onderzoek hebben ontvangen, betaalt de huurster haar huur niet meer (december, januari, februari zijn betaald maar huur maart nog steeds niet). Ik heb reeds berichten en emails gestuurd, alsook proberen te bellen. Ze reageert niet. Afgelopen vrijdag heb ik haar via aangetekend schrijven in gebreke gesteld. We hebben haar ook een email gestuurd om te vragen om af te spreken voor de overdracht van de sleutels en de regeling van de huurwaarborg, maar ze reageert hier ook niet op. We kunnen ook vaststellen dat ze al een tijd niet meer in het huis woont, want vanuit het raam kun je zien dat er enkel nog maar een paar kleine spullen in het huis staan.
Volgens mij is ze niet van plan om haar huur van maart te betalen en ook niet de 3 maanden verbrekingsvergoeding. Aangezien ze ook niet reageert op de mail om af te spreken voor het einde van de huur, vragen we ons ook af wat er gebeurt met de sleutels en de huurwaarborg.
Wij willen alles op een zo goede manier afsluiten, maar zij maakt dit onmogelijk. Volgens ons probeert ze door de wooninspectie de nietigheid van het contract te verwezenlijken. Mocht het zover komen, is dit volgens jullie iets wat zou kunnen uitgesproken worden mocht het voor de vrederechter komen? Het huis is echt wel in een goede staat en de zogenoemde gebreken zijn echt heel makkelijk te verhelpen en overdreven, maar ja…zij probeert het natuurlijk op deze manier “slim” te spelen. De vraag is: maakt zij kans om dit te “winnen” of gaat de rechter niet mee in dergelijke zaken? Op het moment van verhuur (december 2021) was een conformiteitsattest van de stad ook nog niet verplicht (is pas sinds januari 2022 verplicht).