Bevoorrechte schuldeisers bij wanbetaling woningverhuur

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

Bevoorrechte schuldeisers bij wanbetaling woningverhuur

#1 , 09 mar 2022 18:31

Beste,

Ik heb sinds vorige zomer een woning aangekocht voor mezelf en mijn dochtertje met al mijn spaargeld bovenop een zware lening. Die woning was nog verhuurd en ik had daar geen problemen mee gezien ik de woning echt wou.

Echter sinds de eerste maand al waren er betalingsproblemen met de huurster. Hierdoor kon ik onmogelijk nog een verzekering afsluiten. En moest ik en de lening afbetalen en mijn eigen huur verder betalen zonder enige verhuurcompensatie.

Gezien de verhuurster maand twee betaalde en na niet betaling van maand drie een afbetalingsplan voorlegde kon ik op gerechtelijk vlak volgens mijn advocaat niet veel doen. Uiteindelijk was de schuld tegen eind november genoeg opgelopen om actie te kunnen ondernemen. Dit is eind januari voorgekomen en ik ben volledig in mijn gelijk gesteld.

Echter zijn de kosten al aardig opgelopen en is de toegekende som voor de proceskosten ontoereikend. Komt dan ook nog eens daarbij dat verhuurster weigert te vertrekken, integendeel ze woont er zelf al niet meer in sinds vorige week want is op reis naar Zuid-Afrika. Ondertussen laat ze een 'vriendin' inwonen. Dit betekent dat tot uitzetting moet overgegaan worden wat nogmaals een provisie zal kosten van 1,000 euro. Ik heb toegang gekregen tot de waarborg maar die dekt alvast de kosten amper nog. Daarenboven verneem ik dan nog van de buren dat de verhuurster het appartement totaal niet meer onderhouden heeft. Alvast voor de tuin alleen al zullen de kosten om deze terug in orde te brengen het dubbele van de huurwaarborg zijn. Van de rest heb ik geen fotos gezien maar ik hou mijn hart vast en verwacht me aan het ergste.

Blijkt nu ook dat de verhuurster tot over haar oren in de schulden zit. Naast de schulden aan officiele instanties reeds voor 250.000 euro. Haar uitstaande schuld aan mij bedraagt ongeveer een 10,000 euro zonder schade in rekening te brengen. Daarnaast is wel een grote schuld van 100,000 verschuldigd. Mijn advocate rade me aan om geen loonbeslag te leggen maar te wachten op de grote schuldeiser gezien de grote van de kosten en pro-rata de kleine potentiele bijdrages. Daarvoor werke de verhuurster als zelfstandige waardoor geen loonbeslag mogelijk was. Sinds enkele maanden werkt ze echter in ondergeschikt verband en zou loonbeslag potentieel mogelijk zijn.

Nu las ik echter dat verhuur ook een bevoorrechte schuld bij een failissement (hypotheekwetgeving). Maar hoe zit het bij natuurlijke personen? Ik vind dit precies nergens terug. Dit zou wel een verschil maken gezien ik dan na de officiele instanties reeds recht zou hebben op een groot stuk van het ingehouden loon of de verkoop van de inboedel.

Andere tips met betrekking tot de situatie zijn ook welgekomen.

Mvg,
Bollywood

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5458

#2 , 09 mar 2022 20:50

Uitdrijven via vrederechter, verlies nemen en traantjes drogen. Als er niets is kan je helaas niets claimen ;-(

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 09 mar 2022 21:44

Er is wel een maandelijks salaris van 3,500 euro netto. Huurster permiteert zich ook veel dure reisjes en spullen...

Reclame

Sirkii
Berichten: 5458

#4 , 10 mar 2022 11:43

Er is wel een maandelijks salaris van 3,500 euro netto. Huurster permiteert zich ook veel dure reisjes en spullen...
…. dan kan je na veroordeling door rechter via deurwaarder loonbeslag claimen. Wel raar als ze tot over haar oren in de schulden zit dat er nog geen loonbeslag is .

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#5 , 10 mar 2022 12:22

Er was nog geen loonsbeslag gezien de huurster tot voor kort als zelfstandige terwerkgesteld was. Blijkbaar is het dan onmogelijk om loonsbeslag te leggen. Nu werkt ze echter in dienstverband waarbij het wel mogelijk is. Ik veronderstel dat de andere schuldeisers hier niet van op de hoogte zijn.

Echter en van daar mijn vraag. Als ik snel wat uitreken zou ik ongeveer een 50 euro per maand krijgen bij loonsbeslag. Dit maakt het niet interessant gezien de kosten verbonden aan het uitvoeren van loonsbeslag en wordt door de advocate sterk afgeraden. Het zou immers een hele poos duren eer ik de kosten van het loonsbeslag zou kunnen recuperen met het risico ook nog eens dat indien huurster terug als zelfstandige zou werken, ik ook die kosten kwijt zou zijn. Echter had ik ergens opgevangen dat bij een faillissement de onbetaalde huur ook bevoorrecht is. Dit zou betekenen dat het wel nut zou hebben om die procedure op te starten maar weet niet hoe dit zit bij natuurlijke personen.

Terug naar “Huren”