schadevergoeding huurder na uitzetting

philip1985
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

schadevergoeding huurder na uitzetting

#1 , 26 feb 2022 01:37

Hallo iedereen,

Ik had een vraag: ik heb een huis dat ik verhuur en ik heb de huurder via aangetekende brief laten weten dat hij moest vertrekken omdat mijn zoon in het huis gaat wonen.
Nu heeft mijn zoon iets anders gevonden om te kopen en nu zou ik het huis willen verkopen, maar ik heb ergens gelezen dat de huurder dan 10 maanden huur kan vragen.

Is er een mogelijkheid om hier onderuit te geraken, door vb een papier op te stellen dat de huurder akkoord gaat dat we het verkopen zonder een schadevergoeding te willen ontvangen ? zo ja wat moet er dan allemaal in die brief staan ?

alvast bedankt voor de info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 26 feb 2022 02:59

Huurder zou wel goed “gek” zijn om de schadevergoeding vrijwillig af te staan. …. Laat m weten dat de opzeg geannuleerd kan worden: als hij nog nog geen andere woning gevonden heeft is m er misschien blij mee. Als hij al een andere woning gevonden heeft en hij is een beetje alert dan zit je (terecht) vast aan die vergoeding.

loeki

#3 , 26 feb 2022 05:55

Laar Uw zoon er gewoon tijdelijk in gaan wonen tijdens de "renovatie" / "herschilderen etc." van zijn nieuwe woonst. Dan is het probleem toch opgelost

Reclame

bosprocureur

#4 , 26 feb 2022 08:42

Klopt wel hoor, maar zoonlief moet er wel effectief twee jaar blijven. Tegen dan zal het wel echt helemaal geschilderd zijn zeker?

Kiest hij er toch voor om vroeger te verhuizen, dan krijgt de huurder automatisch recht op een schadevergoeding gelijk aan achttien maand huur . Hij/zij moet er dan wel zelf om vragen :)

freelance

#5 , 26 feb 2022 13:48

Quote : " Nu heeft mijn zoon iets anders gevonden om te kopen en nu zou ik het huis willen verkopen, "

Niets belet u het huis te verkopen , maar dan wel MET huurder .
De nieuwe eigenaar is verplicht het huurcontract " over te nemen " ( maar kan op zijn beurt opzeggen , zij het onder voorwaarden ) .
Op die manier heeft het geen financiele repercussies voor u , wat de huurder betreft .
U moet de huurder dan wel laten weten dat uw opzeg nietig is ( aangetekend )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur

#6 , 26 feb 2022 13:56

Op die manier heeft het geen financiele repercussies voor u , wat de huurder betreft .
U moet de huurder dan wel laten weten dat uw opzeg nietig is ( aangetekend )

En die huurder moet dat dan zomaar aanvaarden, zonder meer ?

mava105

#7 , 26 feb 2022 16:31

Als die opzeg gebeurd is volgens de wettelijke normen, moet hij dat aanvaarden. Hij kan altijd naar de rechtbank stappen om bezwaar aan te tekenen, maar weinig kans dat hij dat gaat halen.

NBSFV87

#8 , 28 feb 2022 14:06

@TS: gewoon eerlijk zijn.
==> aangetekende zending sturen met de mededeling dat omwille van 'overmacht' uw zoon toch niet in de woning zal verhuizen en dat de huurder dus steeds er in kan blijven wonen indien gewenst.

Uiteraard: u bent verantwoordelijk voor de gevolgen van uw daden. Dat uw zoon toch beslist niet te gaan wonen, is niet het probleem van de huurder he.

U heeft mijn inziens nu wel schade berokkend aan de huurder. Stress, vragen weg te gaan, etc.

Persoonlijk: contact opnemen met de huurder, schriftelijk, uitleggen dat u het u spijt en eventueel één maand gratis huren voorstelt als compensatie voor de door u geleden schade. Zien wat er dan gebeurt.

Mijn principe is: niets verdoezelen. U heeft schade berokkend, maar dat kan altijd gebeuren. We zijn mensen. Spreek af, leg uit. Dat zal eerder in uw voordeel spreken dan liegen.

Opzeg gegeven is geldig. Het wordt niet zomaar vernietigd. U zal bij verkoop de nieuwe eigenaar ervan op de hoogte moeten brengen (de opzeg dat u gaf) en waarschijnlijk de maanden vergoedingen die u eventueel dient te betalen afhouden van de verkoopsom. Anders brengt u schade aan de koper.

Terug naar “Huren”