terugkrijgen van waarborg

katantwerp
Topic Starter

terugkrijgen van waarborg

#1 , 02 mar 2009 13:25

Hier is een ruwe schets: in het appartement zijn twee toiletten; 1 ervan werkt al een jaar of drie niet. Huisbaas ging die maken ; heeft het niet gedaan. Chauffage in de living kan je niet uitdoen; huisbaas zegt van wel; maar ik heb alle naar alle kanten gedraaid maar chauffage blijft aan.
Tijdens de zomer ook steeds aan; in januari is huisbaas chauffage komen'uitdoen" maar was nog steeds aan. ik woon al anderhalf maand niet in het appartement maar steeds was chauffage dus aan in de living.

Voor ik vertrok heb ik parket laten opschuren en vernissen; heel de gang behangen; één kleine kamer behangen (omdat er wat papier was meegekomen toen ik posters van de muur deed); één deur laten schuren en vernissen (ook door poster die erop plakte) en een videofoon laten hangen. Het appartement opgekuist - behalve ramen en planfonds.

De huisbaas verlangt nu van mij dat ik planfonds kuis of laat kuisen: is dat zo ?
Hij stuurde me een rekening van de huurkosten tot september 2008; dus moet er nog bijkomen tot februari 2009. Normaal zijn de kosten 100 euro ; ik betaal al 170 euro omdat ik schrik had van de eindrekening. Natuurlijk is die heel hoog mede door de chauffage.
Kan ik daar schadevergoeding voor vragen ?
Rolluik in slaapkamer was kapot; heb zes maanden in donker geleefd; kan ik daar dan schadevergoeding voor vragen ?

Kan hij alles van mijn waarborg aftrekken ?

Ben geen vervelend persoon; maar als huisbaas alleen wil nemen en niet geven dan ga ik ook eens zien of ik er iets kan uithalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 mar 2009 13:57

Heeft U die problemen schriftelijk gemeld aan de huisbaas? ( liefst aangetekend)

katantwerp
Topic Starter

#3 , 02 mar 2009 14:09

ja van de wc en de chauffage heb ik schriftelijk en aangetekend vermeld. Dan heeft hij naar mij gebeld en was razend omdat ik dat aangetekend had gedaan

Reclame

Vandebos

#4 , 02 mar 2009 14:22

Zal wel want die brieven zijn bewijskrachtig. Je hebt nog een kopie van de brieven en het strookje van de post? Houden.

Zijn er meterstanden op de cv? (type caloribel bv.) heeft u deze genoteerd?

Hou eveneens de fakturen bij van de werken die U reeds heeft laten uitvoeren.

Hoelang heeft U het appartement gehuurd? Rookt U?

artemis

#5 , 02 mar 2009 14:44

Euuuhm....

1) toilet werkt niet: wat is er aan?
2) chauffage: mogelijk is er een thermostatische kraan stuk?
3) rolluik

Ik wil niet vervelend doen, maar bij mijn weten zijn dat 3 problemen die (meestal) door de huurder opgelost moeten worden.

Vandebos

#6 , 02 mar 2009 15:14

Hangt er vanaf

Moet de wc vervangen worden?

Kraan CV: zelfde verhaal reparatie of vervanging?

rolluik: normaal gezien reparatie voor huurder.

Bij CV moet je bovendien nog oppassen zeer vaak is het oude type van kraan niet meer verkrijgbaar en dienen de buizen aangepast te worden wil je een nieuwe laten plaatsen (eigen ervaring in meerdere appartementen die ik verhuur). Zijn dit echt kosten die je aan de huurder kan opdringen?

Bovendien lijkt het me relatief duidelijk dat mevrouw de verhuurder meerdere mogelijkheden heeft gegeven om haar ervan op de hoogte te brengen dat zij deze reparaties/vervangingen dient te verrichten?

Vandebos

#7 , 02 mar 2009 15:28

Dit artikel geeft in algemene bewoordingen aan waarvoor instaat, tenzij het anders in het contract staat.

katantwerp
Topic Starter

#8 , 02 mar 2009 15:34

hartelijk dank al voor jullie antwoord heren maar de huisbaas verlangt van mij niet dat ik de wc herstel. Het is gewoon het feit dat hij het niet gerepareerd heeft terwijl ik er woonde.
De chauffage is volgens hem niet kapot; hij beweert dat ik niet aan de knop kan draaien. Maar ik kreeg die chauffage niet uit en daarom heb ik veel meer gestookt.
Heb al kontakt opgenomen met kaloribel maar die kunnen mij geen bewijs geven van wat ik verbruikte; zij zeggen dat ik de cijfers aan de huisbaas moet geven.
Ze hebben een nieuw systeem geplaatst waarbij zij niet meer op het appartement moeten zijn om de stand op te schrijven maar ik kan ook de stand niet zien.
Mijn vraag is gewoon of ik een been heb om op t e staan als ik zou vragen om een deel van het geld terug te betalen omdat chauffage voor niets opstond.
Ja heb de brief die ik verstuurd heb bijgehouden. Nee wist niet dat het rolluik voor de huurder was; dacht altijd dat alle kosten ivm rollluik door ouderdom en veelvuldig gebruik voor de verhuurder waren ? Al goed dat het dan alleen het lint is dat ik moet betalen.
Volgens jullie heb ik dus niet echt veel om te reclameren ......

katantwerp
Topic Starter

#9 , 02 mar 2009 15:36

@ vandebos:
heb het jaar gehuurd en er nooit gerookt.

katantwerp
Topic Starter

#10 , 02 mar 2009 15:39

@vandebos en @ artemis

zijn kosten van chauffage; kapotte wc en kapotte rolluiken altijd voor de huurder ??????
En wat met bijvoorbeeld een lekkende kraan of een lekkend toilet ?

Vandebos

#11 , 02 mar 2009 15:51

Lees artikel kat en kijk eens wat er aangaande onderhoud en vervanging in je contract staat.

Als niet roker gaat er na amper een jaar zeer weinig tot geen vuil op je plafond zijn. (zeker met CV). Lijkt me dus muggezifterij.

Ik veronderstel dat de waarborg nog steeds niet is vrijgegeven? Is er reeds een definitieve uittredende plaatsbeschrijving opgemaakt? Was er een intredende plaatsbeschrijving?

Veel vragen, ik weet het, maar er zijn dikwijls vele punten waar je rekening dient mee te houden wil je een correct advies kunnen geven. Je hebt wel in extremis het voordeel van Antwerpen; door de anti huisjesmelkers acties van de laatste jaren en de talloze reportages over wantoestanden in 't Stad zijn de vrederechters er in het algemeen zeer pro-huurder.

katantwerp
Topic Starter

#12 , 02 mar 2009 16:05

@ vandebos. Ja er was een plaatsbeschrijving bij aanvang van de huur maar nu is er niets opgemaakt. De huisbaas heeft me een brief laten tekenen waarin staat dat ik plafond laat kuisen; lint van rollluik laat maken en kosten tot februari 2009 (huurkosten) nog moet betalen.
De huisbaas heeft me een andere brief gegeven waarin staat dat de sleutels ontvangen zijn. Voor de rest moet ik deze week kontakt opnemen om eens samen te kijken hoeveel kosten ik al betaald heb en hoeveel kosten er nog betaald moeten worden.

Als ik naar de kontrakten kijk (zowel oud als nieuw) dan is de huurder bijna overal verantwoordelijk voor en moet de huurder bijna alles betalen.Of misschien heb ik gewoon pech gehad ?

Vandebos

#13 , 02 mar 2009 16:30

Een aantal verhuurders en zeker in grote steden schuift inderdaad graag alles wat ze kunnen (en regelmatig wat meer) door naar huurders. De meeste huurders beseffen pas wat ze getekend hebben als het telaat is. Een gouden raad is altijd: ga met het ontwerpcontract naar de lokale huurdersbond en laat het eens nalezen door hen voor je iets tekent.

Door het tekenen voor akkoord dat je het plafond ging kuisen heb je wel jezelf strop gezet. Je zal het dan ook moeten doen.

Is het appartement alweer verhuurd?
Heb je om een uittredende plaatsbeschrijving verzocht?

Zonder uittredende plaatsbeschrijving heeft de verhuurder immers weinig verhaal om de huurwaarborg in te houden.

Ik zou zeker eens contact opnemen met de lokale huurdersbond. Hun contactgegevens vindt je op deze site.

katantwerp
Topic Starter

#14 , 02 mar 2009 16:45

nee het is nog niet verhuurd. Iedereen die kwam zien vond dat het er oud en versleten uitzag. (dat is het ook :)
Heb niet verzocht om uittredene plaatsbeschrijving; ik denk dat ze zelf vonden dat het appartement WEL proper geworden was want ze had plaatsbeschrijving bij maar heeft er niet echt iets mee gedaan. Plaatsbeschrijving was trouwens gedaan door huisbaas zelf en niet door onafhankelijk iemand.

Ik ga alvast kontakt opnemen met de huurdersbond en inderdaad had het beter ook laten doen alvorens nieuw kontrakt te laten tekenen. In elk geval hartelijk bedankt voor al uw raad !!!!

artemis

#15 , 02 mar 2009 17:04

Dit artikel geeft in algemene bewoordingen aan waarvoor instaat, tenzij het anders in het contract staat.
De link werkt niet VDB. Ik ben zeer geinteresseerd. Kan je die opnieuw plaatsen?

Ik ging er (misschien verkeerdelijk) van uit dat de 'wie staat in voor welke kosten' wettelijk vastliggen. Is dat dan niet zo?

Over de wc vroeg ik wat er precies aan haperde. Een versleten wc moet uiteraard door de verhuurder vervangen worden, maar de meeste stukke onderdelen ervan door de huurder.
En wat met bijvoorbeeld een lekkende kraan of een lekkend toilet ?
Voor de huurder.

Dat van die cv kraan, ok dat is al wat ingewikkelder, maar je moet er wel eerst naar laten kijken om te weten of die hersteld kan worden of vervangen moet worden. Heel vaak is dat iets dat vanbinnen niet meedraait en op 1-2-3 hersteld is.
Nee wist niet dat het rolluik voor de huurder was; dacht altijd dat alle kosten ivm rollluik door ouderdom en veelvuldig gebruik voor de verhuurder waren ? Al goed dat het dan alleen het lint is dat ik moet betalen.
Het lint is bij mijn weten altijd voor de huurder.

Zo had ik eens een huurder bij wie de vlotter van de wc (in splinternieuwe badkamer) bleef lopen. Toen de onderbuur klaagde dat ze 's nachts altijd een kraantje hoorde lopen, vroegen we om zelf te mogen komen kijken. Doordat die vlotter waarschijnlijk al +1 jaar bleef lopen waren er roestplekken op de betegeling gekomen door het condensvocht. Uiteindelijk hebben wij haar vlotter zelf gerepareerd en een rubbertje van toen 20 frank gekocht. Die roestplekken kregen we echter niet meer weg.
Ik wil maar zeggen: door iets stoms niet te herstellen kan schade veel groter worden....

Een vriendin woont in een sociale woning en zou haar lekkende spoelbak op eigen kosten moeten laten vervangen. Het is nu al meer dan 2 jaar dat als ik er kom en naar de wc ga, ik eerst het kraantje van de spoelbak moet opendraaien en daarna terug dichtdraaien. Tja, als zij het vertikt om daar 40€ aan uit te geven dan zal dat kraantje het volgende zijn dat versleten is ;-)

Terug naar “Huren”