Dit artikel geeft in algemene bewoordingen aan waarvoor instaat, tenzij het anders in het contract staat.
De link werkt niet VDB. Ik ben zeer geinteresseerd. Kan je die opnieuw plaatsen?
Ik ging er (misschien verkeerdelijk) van uit dat de 'wie staat in voor welke kosten' wettelijk vastliggen. Is dat dan niet zo?
Over de wc vroeg ik wat er precies aan haperde. Een versleten wc moet uiteraard door de verhuurder vervangen worden, maar de meeste stukke onderdelen ervan door de huurder.
En wat met bijvoorbeeld een lekkende kraan of een lekkend toilet ?
Voor de huurder.
Dat van die cv kraan, ok dat is al wat ingewikkelder, maar je moet er wel eerst naar laten kijken om te weten of die hersteld kan worden of vervangen moet worden. Heel vaak is dat iets dat vanbinnen niet meedraait en op 1-2-3 hersteld is.
Nee wist niet dat het rolluik voor de huurder was; dacht altijd dat alle kosten ivm rollluik door ouderdom en veelvuldig gebruik voor de verhuurder waren ? Al goed dat het dan alleen het lint is dat ik moet betalen.
Het lint is bij mijn weten altijd voor de huurder.
Zo had ik eens een huurder bij wie de vlotter van de wc (in splinternieuwe badkamer) bleef lopen. Toen de onderbuur klaagde dat ze 's nachts altijd een kraantje hoorde lopen, vroegen we om zelf te mogen komen kijken. Doordat die vlotter waarschijnlijk al +1 jaar bleef lopen waren er roestplekken op de betegeling gekomen door het condensvocht. Uiteindelijk hebben wij haar vlotter zelf gerepareerd en een rubbertje van toen 20 frank gekocht. Die roestplekken kregen we echter niet meer weg.
Ik wil maar zeggen: door iets stoms niet te herstellen kan schade veel groter worden....
Een vriendin woont in een sociale woning en zou haar lekkende spoelbak op eigen kosten moeten laten vervangen. Het is nu al meer dan 2 jaar dat als ik er kom en naar de wc ga, ik eerst het kraantje van de spoelbak moet opendraaien en daarna terug dichtdraaien. Tja, als zij het vertikt om daar 40€ aan uit te geven dan zal dat kraantje het volgende zijn dat versleten is