ketel discussie met huurder

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

ketel discussie met huurder

#1 , 16 feb 2022 21:03

Hallo,

Ik heb de verwarmingsketel zo'n 3 jaar geleden - voor de huurder introk, laten keuren, alles werkte prima. Na 2 jaar (vorig jaar dus) bleek plots één of andere pomp stuk; die heb ik ook volledig op mijn kosten laten herstellen en is de ketel ook meteen opnieuw gekeurd.

Intussen is de ketel al ruim 3 jaar en een klets in gebruik door de huurder. Nu belt hij om te melden dat de verwarmingsketel rare geluiden maakt, maar verder zou het goed werken. Is de huurder als gebruiker niet verantwoordelijk voor onderhoud en (kleine) herstellingen of moet de verhuurder voor elke tik dat de ketel maakt iemand sturen en ervoor opdraaien en dit terwijl de huurder op dit moment meerdere maanden huurachterstand heeft? Op diverse websites lees ik dat de huurder verantwoordelijk is voor onderhoud, maar vallen (kleine) herstellingen ook hieronder of niet?

Aansluitende vraag: als de ketel volledig de geest geeft en helemaal vervangen moet worden, is dit volledig voor de verhuurder ook?

Wat zijn jullie ervaringen in deze, wat is hier de wettelijk juiste verdeling van de kosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6873

#2 , 16 feb 2022 21:11

1. Laat die ketel herstellen

2. Meerdere maanden huurachterstand? Waarop wacht u om de wrede rechter in te schakelen, zo'n huurder ben je beter kwijt dan rijk

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2022 22:13

Ketel moet inderdaad hersteld worden, gaat ook gebeuren. Maar blijf nog met de vraag zitten welke verantwoordelijkheid en kost de huurder in draagt, niets?

Reclame

eylis
Berichten: 8848

#4 , 17 feb 2022 18:47

1. Laat die ketel herstellen

...Waarop wacht u om de wrede rechter in te schakelen, ....
Was dat een fijn woordgrapje? :-)

NBSFV87
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2022 04:10

@TS: ketelonderhoud = verplichting huurder, jaarlijks of tweejaarlijks afhankelijk type.
Herstellingen buiten onderhoud/normale slijtage = verhuurder
Vervangingen ketel wegens defect/te oud en vormt gevaar = verhuurder.

Maar: slijtage/defecten ten gevolg van niet uitgevoerde onderhoud door huurder = ten laste vd huurder. Huurder moet pand correct onderhouden. Indien er zaken defecten geraken door duidelijke gebrekkige onderhoud (kalk op kranen bijvoorbeeld) = huurder is verantwoordelijk. Wel door verhuurder aan te tonen.

Terug naar “Huren”