Handelshuurovereenkomst

Jootje08
Topic Starter

Handelshuurovereenkomst

#1 , 24 feb 2009 13:28

Hallo,

Graag had ik even jullie advies gehad.
In 2006 heb ik een huurcontract afgesloten voor een winkelpand evenwel is het huurcontract geen handelshuurovereenkomst maar een gewoon huurcontract.
Het gehuurde pand is wel een handelspand.

Aangezien ik verhuis wil ik de huur nu opzeggen. In het huurcontract staat het volgende:
Opzeggingsmogelijkheden door de huurder:
De huurder kan deze huurovereenkomst steeds opzeggen met een aangetekende brief mits een opzeggingstermijn van tenminste drie maanden.

Ik heb de huur dus 3 maand op voorhand opgezegd.
Van de huisbaas krijg ik nu een brief terug met hieronder de belangrijkste alinea's:
"Ik dien U er echter op te wijzen dat de rechten en plichten van beide contractanten onder toepassing vallen van de handelshuurwet en niet onder de toepassing van de woningwet.
Derhalve hebben partijen zich vergist toen ze U een model van een huurcontract voor een woning/appartement voorlegden ter ondertekening... Aangezien echter de bedoeling van partijen primeert dient dit contract te worden geherkwalificeerd in een handelshuurcontract..."

Aangezien ik een contract heb van een woning en dat dit door beide partijen ondertekend werd veronderstel ik dat ik deze brief gewoon mag negeren?
Of heeft de huisbaas dit recht?
Ikveronderstel toch dat het getekende contract primeert?
Bovendien geeft de huisbaas in zijn brief toe dat hij zich vergist heeft. Ik moet toch niet opdraaien voor zijn vergissingen??

Bedankt voor jullie reacties?[/i]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2009 14:21

De handelshuurwetgeving is van dwingend recht. Dit betekent dat partijen er niet van kunnen afwijken. Een winkel huren is een handelshuurovereenkomst, wat de geschreven overeenkomst ook zegt.

scorpioen

Jootje08
Topic Starter

#3 , 24 feb 2009 14:35

Bedankt voor je reactie.
Maar er is nooit een handelshuurovereenkomst getekend geweest. Het huurcontract vermeld alleen "huurovereenkomst voor een woning/appartement".

Reclame

scorpioen

#4 , 24 feb 2009 19:06

Er is sprake van een handelshuurovereenkomst als je een pand huurt dat je gebruikt om er een winkel in te houden. Daarvoor moet geen contract getekend zijn en als er iets anders als contract getekend is speelt dit geen rol. Althans voor zover partijen akkoord waren dat er een winkel zou zijn ...

scorpioen

Jootje08
Topic Starter

#5 , 02 mar 2009 21:20

En als de bestemming van het gebouw geen handelspand is?
En wat als het huurcontract niet werd geregistreerd? Weet niet of dit al verplicht was in 2006?

Vandebos

#6 , 02 mar 2009 22:16

Heeft U het pand gebruikt om handel te drijven?

Jootje08
Topic Starter

#7 , 03 mar 2009 14:01

Ja, er wordt een winkel in gehouden maar ik heb het bij het kadaster gecontroleerd.
Het gelijkvloers staat ingeschreven als winkel.

Denk wel niet dat het huurcontract geregistreerd werd. Heb er alleszins niets van ontvangen. Contract dateert wel van in 2006, toen was deze nieuwe wetgeving nog niet van kracht.
Hoe zit het dus met de vroegere contracten? Is er daar een mogelijkheid dat ik er onderuit kan??

Bedankt.

scorpioen

#8 , 03 mar 2009 14:10

7 december 2006 Programmawet (I), B.S. 28 december 2006
Art. 73. In artikel 3, § 5, van Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek, wordt het volgende lid ingevoegd tussen het tweede en derde lid :
« Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing. »

Deze bepaling is dus enkel van toepassing op de huurovereenkomsten die vallen onder Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 1. Toepassingsgebied.
§ 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt. (Een woning is elk roerend of onroerend goed of een deel ervan dat tot hoofdverblijfplaats van de huurder is bestemd
[...]
§ 2. Deze afdeling is niet van toepassing wanneer de overeenkomst op grond waarvan de woning aan de huurder wordt toegewezen, ondergeschikt is aan een hoofdovereenkomst, die betrekking heeft op de functie of de bedrijvigheid van de huurder.

Als de huurovereenkomst werd afgesloten met de bedoeling dat u er een winkel in zou uitbaten is de handelshuurwetgeving van toepassing.

scorpioen

Vandebos

#9 , 03 mar 2009 14:12

Probleem is hier reeds eerder besproken:

Als een handelszaak wordt uitgebaat in een pand waar slechts een huurwoningscontract voor gesloten is en er komt een geding van wordt dit contract automatisch beschouwd als een handelshuurcontract.

Het volgende is hier hoogstwaarschijnlijk gebeurd: Uw verhuurder probeert via dit woningshuurcontract onder de zwaardere belastingen voor handelshuur uit te komen (deze bedragen 50% van de geïnde huurgelden)

U kan natuurlijk altijd een vriendelijk briefje schrijven naar de verhuurder en hem mededelen dat aangezien hij moelijk doet U zich gaat informeren bij een raadsheer met de opdracht de volledige historiek uit te pluizen bij de belastingen, ... (dat is uw recht...)
Bij vermoeden van fraude kan deze tot 15 jaar teruggaan in de aangiftes...

Laat duidelijk blijken dat u een dergelijk scenario wenst te voorkomen en hoopt dat deze situatie in der minne kan geregeld worden.

artemis

#10 , 03 mar 2009 16:20

Het volgende is hier hoogstwaarschijnlijk gebeurd: Uw verhuurder probeert via dit woningshuurcontract onder de zwaardere belastingen voor handelshuur uit te komen (deze bedragen 50% van de geïnde huurgelden)
Hoe kom je aan die 50% Vandebos?

Ik heb destijds, als mede-eigenaar, ook een handelspand verhuurd.
Naast het (hogere) K.I. dat je moet aangeven (en daar geraakt de verhuurder van Jootje in dit geval niet onderuit) moet je eveneens de effectieve handelshuur aangeven. Deze wordt dan ook nog bij je inkomsten gevoegd en op die manier belast.
Het percentage van belasting op handelshuur hangt dan toch volledig van je totale inkomen af?

Vandebos

#11 , 03 mar 2009 16:36

Komt bij mij neer op 50% ( 2 winkelpanden verhuurd in vesrchillende steden)

Als ik ze uit mijn belastingaangifte laat is het verschil exact 50% van de totale verhuursom van die 2 panden. (heb mijn aangifte hier niet bij de hand)

Jootje08
Topic Starter

#13 , 04 mar 2009 20:26

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik probeer het te volgen, wat niet zo simpel is.

Ik begrijp dat de huurovereenkomst dus automatisch wordt gezien als een handelshuur van zodra er winkel wordt ingehouden.
Ik ben nu dus zaken aan het zoeken waarmee ik er eventueel onderuit kan:

- Kadastraal inkomen: gelijkvloers is aangegeven als winkel, dus hiermee is de verhuurder in orde
- Registratie: begrijp niet wat Scorpioen bedoelt. Is de registratie ook verplicht voor handelshuurcontracten? Maakt het uit dat het woninghuurcontract niet werd geregistreerd? Kan ik hier ergens onderuit?

Ik heb reeds in december mondeling aan de verhuurder laten weten dat ik de huur ging opzeggen. Telt dit mee? Want tenslotte is er toch geen huurcontract? Het woninghuurcontract is niet geldig...

Vandebos

#14 , 04 mar 2009 20:45

Mondelinge opzegging is enkel geldig als de verhuurder hiermee instemt...

Altijd schriftelijk EN aangetekend verzenden. Dan en alleen dan bent U veilig.

Er is wel een huurcontract. Het feit dat U een woninghuurcontract heeft getekend ipv een handelshuurcontract vernietigt de huur niet.

In essentie komt het erop neer dat uw woninghuurcontract wordt beschouwd als een handelshuurcontract met dien verstande dat alle clausules die niet in een handelshuurcontract kunnen staan nietig worden.

Feitelijk is het ten zeerste aangeraden om in een dergelijk dossier:

a) een advokaat met kennis handelrecht in de arm te nemen.

b) Zowel het vredegerecht als de handelsrechtbank over die gedeelten die onder hun jurisdictie vallen uitspraak te laten doen.

Het feit dat het gelijkvloers staat ingeschreven als een commerciële ruimte wil absoluut nog niet zeggen dat deze als zodanig wordt aangegeven bij de belastingen. (Als u het nieuws volgt weet u dat er anno 2009 nog steeds lokale afdelingen zijn van de dienst der belastingen waar het personeel hun eigen PC's meebrengen aangezien deze minder dan 10 jaar oud zijn... U verwacht toch niet dat de dienst belastingen een automatische inzage heeft in in het KI register??? )

advies:

Schrijf een aangetekende brief waarin U uw opzeg geeft. Breng in diezelfde brief er eveneens uw verhuurder van op de hoogte dat bij moelijkheden U een advokaat in de arm neemt om uw belangen op alle mogelijke wijzen te verdedigen.

Belt die brave meneer om problemen te maken laat dan eens de vriendelijke woordjes BBI (byzondere belastings inspectie) en Handelsrechtbank vallen...

Jootje08
Topic Starter

#15 , 04 mar 2009 22:11

Beste Vandebos,
Mijn opzeg heb ik aangetekend gedaan in februari met ingang op 01 maart 2009.
Hierop heb ik een brief van de advocaat van de huisbaas ontvangen met de belangrijkste alinea hier bovenaan.

Ik zal contact opnemen met mijn advocaat. Het beste is dus eigenlijk even dreigen met de belastingen.

Terug naar “Huren”