Mag Syndicus een fiets in de woning weigeren?

nirvana01
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Mag Syndicus een fiets in de woning weigeren?

#1 , 20 jan 2022 18:53

Ik heb onlangs een heel dure elektrische plooifiets gekocht en plaats die dan ook binnen mijn appartement in Gent. Echter bleek naderhand het huishoudelijk reglement fietsen te verbieden in het gebouw. Nu ben ik dom geweest omdat de lift vast zat en ik dit uit wou leggen aan de syndicus en dus ook mijn fiets vermelde waarop hij mij aansprak dat dit niet mag. Deze fiets wordt buiten sowieso gepikt dus dit is echt geen optie. Kan een syndicus zoiets verbieden? Dit lijkt mij echt stom dat zoiets mogelijk is...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nirvana01
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jan 2022 18:57

Ps. gezien het elektrisch is ben ik ook genoodzaakt die binnen te halen om op te laden, buiten is dit zo goed als onmogelijk

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 20 jan 2022 19:08

"Echter bleek naderhand het huishoudelijk reglement fietsen te verbieden in het gebouw."

Her verbod staat dus in het huishoudelijk reglement. Dus syndicus kan de toepassing ervan eisen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 20 jan 2022 19:18

Reglement lijkt mij hier vrij duidelijk. Dat zijn dingen die u nakijkt voor u zo'n aankoop doet.

Opladen is toch met afneembare batterij?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 20 jan 2022 19:29

Reglement lijkt mij hier vrij duidelijk. Dat zijn dingen die u nakijkt voor u zo'n aankoop doet.

Opladen is toch met afneembare batterij?
dan stelen ze de rest van de fiets wel


kunt ge de fiets niet op een balkon opladen?

nirvana01
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jan 2022 19:40

Reglement lijkt mij hier vrij duidelijk. Dat zijn dingen die u nakijkt voor u zo'n aankoop doet.

Opladen is toch met afneembare batterij?
dan stelen ze de rest van de fiets wel


kunt ge de fiets niet op een balkon opladen?
Nee dan haal ik hem ook technisch gezien 'binnen het domein' wat niet mag. Ik vind hier zelf geen enkele wettelijke verankering buiten het begrip van goede huisvader voor. Echter is het een plooifiets die probleemloos binnen raakt en ik binnen ook voorzie van een kartonnen onderhoud om vuiligheid te voorkomen. Dus lijk ik me daar wel aan te houden. Ik vind het gewoon absurd in een stad als Gent waar fietsgebruik alom gepromoot wordt en ik mijn fiets in mijn eigen huurdomein niet zou mogen plaatsen? Of zit ik hier dan echt zo fout puur omdat dit technisch gezien voor intrede in het gebouw uithing. In het huurcontract wordt niets over fietsen gezegd.

nirvana01
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jan 2022 19:44

De fiets heeft ook carbon wielen die je er zonder iets van gerief kan afdraaien het is hallucinant om dit buitenshuis te waarborgen.

LeenW
Berichten: 12840

#8 , 20 jan 2022 19:49

Ook als uw verhuurder u niet op de hoogte heeft gebracht dat er een reglement van inwendige orde is, blijft dit van toepassing. U dient dat dan met de verhuurder te bespreken voor een oplossing (schadevergoeding/ontbinding contract/...).

nirvana01
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jan 2022 19:55

Ook als uw verhuurder u niet op de hoogte heeft gebracht dat er een reglement van inwendige orde is, blijft dit van toepassing. U dient dat dan met de verhuurder te bespreken voor een oplossing (schadevergoeding/ontbinding contract/...).
Ze vermelden ook dat gemotoriseerde voertuigen ook niet mogen. Zo'n elektrische stadsstep zou dan ook al niet in je eigen woning mogen. Los van hoe de regeltjes gespeld zijn. Als je dit even toetst aan de hedendaagse werkelijkheid is dit toch niet te vatten?

Nu in mijn casus is het een plooifiets, iets wat in den tijd toen ze die regeltjes maakten misschien nog niet bestond - en letterlijk ontworpen is voor binnenshuis, lijkt dit mij vergelijkbaar dat het de realiteit van deze tijd verliest?

LeenW
Berichten: 12840

#10 , 20 jan 2022 19:58

Ook als uw verhuurder u niet op de hoogte heeft gebracht dat er een reglement van inwendige orde is, blijft dit van toepassing. U dient dat dan met de verhuurder te bespreken voor een oplossing (schadevergoeding/ontbinding contract/...).
Ze vermelden ook dat gemotoriseerde voertuigen ook niet mogen. Zo'n elektrische stadsstep zou dan ook al niet in je eigen woning mogen. Los van hoe de regeltjes gespeld zijn. Als je dit even toetst aan de hedendaagse werkelijkheid is dit toch niet te vatten?

Nu in mijn casus is het een plooifiets, iets wat in den tijd toen ze die regeltjes maakten misschien nog niet bestond - en letterlijk ontworpen is voor binnenshuis, lijkt dit mij vergelijkbaar dat het de realiteit van deze tijd verliest?
Dat is dan iets dat kan voorgelegd worden op de volgende algemene vergadering. Neem dan best contact op met uw verhuurder om dit verder te bespreken.

nirvana01
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jan 2022 20:04

Misschien moest ik mijn vraag ook anders stellen.

Heeft een verhuurder/syndicus het recht om een stalling van een (plooi-)fiets in een huurappartement te verbieden?

En heeft de verhuurder het recht om stalling van eender welke voorwerpen te verbieden in een ruimte die door de huurder gehuurd wordt?

LeenW
Berichten: 12840

#12 , 20 jan 2022 20:11

Misschien moest ik mijn vraag ook anders stellen.

Heeft een verhuurder/syndicus het recht om een stalling van een (plooi-)fiets in een huurappartement te verbieden?

En heeft de verhuurder het recht om stalling van eender welke voorwerpen te verbieden in een ruimte die door de huurder gehuurd wordt?
Als dat in het reglement van inwendige orde staat, is dit bindend voor eigenaar en/of bewoners. Geen fietsen in het gebouw stallen is ook echt wel een clausule die vaak terugkomt.

nirvana01
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 jan 2022 20:49

Misschien moest ik mijn vraag ook anders stellen.

Heeft een verhuurder/syndicus het recht om een stalling van een (plooi-)fiets in een huurappartement te verbieden?

En heeft de verhuurder het recht om stalling van eender welke voorwerpen te verbieden in een ruimte die door de huurder gehuurd wordt?
Als dat in het reglement van inwendige orde staat, is dit bindend voor eigenaar en/of bewoners. Geen fietsen in het gebouw stallen is ook echt wel een clausule die vaak terugkomt.
Wel echt en kutsituatie amai, alleszins bedankt voor je input.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#14 , 20 jan 2022 21:15

Reglement lijkt mij hier vrij duidelijk. Dat zijn dingen die u nakijkt voor u zo'n aankoop doet.

Opladen is toch met afneembare batterij?
dan stelen ze de rest van de fiets wel


kunt ge de fiets niet op een balkon opladen?
Nee dan haal ik hem ook technisch gezien 'binnen het domein' wat niet mag. Ik vind hier zelf geen enkele wettelijke verankering buiten het begrip van goede huisvader voor. Echter is het een plooifiets die probleemloos binnen raakt en ik binnen ook voorzie van een kartonnen onderhoud om vuiligheid te voorkomen. Dus lijk ik me daar wel aan te houden. Ik vind het gewoon absurd in een stad als Gent waar fietsgebruik alom gepromoot wordt en ik mijn fiets in mijn eigen huurdomein niet zou mogen plaatsen? Of zit ik hier dan echt zo fout puur omdat dit technisch gezien voor intrede in het gebouw uithing. In het huurcontract wordt niets over fietsen gezegd.
het grootste struikelblok zal voor de syndicus zijn dat zulke batterijen vatbaar zijn voor defecten met catastrofale gevolgen

eens dat in brand vliegt is dat zonder nodige kennis van zaken amper nog te blussen met huishoudelijke middelen . . .

van de week op men vrijwilligers werk ook een tablet dat binnenkwam met opgezwollen batterij en direct naar de bevoegde dienst gebracht wegens veiligheidsredenen

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 20 jan 2022 21:47

Daar komt bovenop dat je een fiets van +/- 25 kg door de voordeur moet sleuren, in de lift moet proppen, langs een aantal muren moet passeren, terug door een deur om ergens in de living te landen. Vroeg of laat maak je schade. Simpelweg garage, staanplaats of fietsplaats met elektriciteit huren

Terug naar “Huren”