#1 , 15 jan 2022 12:58
Beste,
Ik heb volgende situatie: eenmaal de sleutels ontvangen van ons appartement bleek dat de gasketel door nalatigheden van de vorige huurder en verantwoordelijke (treedt legaal op ipv eigenaar), al drie jaar geen onderhoud was gebeurd van de ketel.
Ketel bleek ook defect en te lekken, met als gevolg géén warm water of verwarming hartje winter.
Aan verantwoordelijke gevraagd loodgieter te sturen. Verantwoordelijke stuurde gewoon telefoonnummer - ik moest zelf mijn plan trekken.
Loodgieter uiteindelijk - na enkele dagen pas - afgekomen. Stuk moest worden besteld en vervangen. Verantwoordelijk gemeld dat loodgieter maar niet kwam ondanks beloftes.
Uiteindelijk gedurende 15 dagen gemaild en gesmst, met verantwoordelijke en loodgieter, en bij het melden een klacht te sturen bij de inspectie, uiteindelijk wel reactie gekregen.
Onderhoud en reparatie moest gebeuren.
Loodgieter is hier geweest, 10 minuten later was hij weer weg. Hij beweerde alles te hebben gedaan (onderhoud en reparatie).
Met de firma gebeld van de ketel (dus niet loodgieter, maar producent ketel), zij zeggen "het is onmogelijk om een onderhoud van een ketel die al drie jaar niet is onderhouden te doen in 5 minuten, het is minstens 60 minuten".
Ik heb al gasketels laten onderhouden - jaarlijks - en het is zeker anderhalve uur.
Nu factuur: onderhoud 165 euro - welke niet is gebeurd. Er zijn géén testen uitgevoerd, hij vroeg wel even mijn stofzuiger te lenen.
Mijn vragen zijn:
- kan een ketelonderhoud in 5 minuten gebeuren
- wat te doen om het onderhoud - dat onmogelijk heeft kunnen plaatsvinden - te betwisten
P.S. het is een oudere toestel van circa 15 jaar oud.
Fijne dag,
Ellen