Huur studentenstudio

bvb..
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huur studentenstudio

#1 , 13 jan 2022 20:51

Beste lezers,

Sinds begin september huur ik een studentenstudio in Gent waar ik doorheen de week verblijf. Het huurcontract nam aanvang op 1/09 en duurt 1 jaar.
Eind september stelde ik vast dat mijn wc kapot was, ik heb dit meteen laten weten aan de verhuurder (schade was niet door mij toegebracht). De verhuurder heeft hiervoor een loodgieter gestuurd en de enige oplossing was dus een nieuw WC. Toen mijn WC werd weggehaald moest ik tijdelijk een gedeeld, onhygiënisch toilet gebruik totdat er een nieuw toilet kwam (wat mij mondeling beloofd was). Over laatst stelde ik de vraag aan de verhuurder wanneer het toilet er nu uiteindelijk kwam, hierop werd mij meegedeeld dat er geen toilet meer komt, enkel een urinoir...

Er is natuurlijk wel het gedeeld WC die ik kan gebruiken, maar proper en aangenaam is die niet. Toen ik vroeg of er daar een vermindering van de huurprijs tegenover stond kreeg ik hier ook een droge 'neen' op.
Aangezien ik redelijk ben gesteld op mijn privésanitair was ik dus ook op zoek naar een studio met eigen badkamer, dus ik tekende ook het contract met de veronderstelling dat ik dit wel degelijk zou hebben.

Nu is mijn vraag wat ik hier aan kan doen? Waar heb ik recht op en wat zijn de plichten van de verhuurder in deze situatie? Is de verhuurder hier toch wettelijk verplicht om een toilet te installeren in mijn studio en wat als de verhuurder hier nog steeds niets aan wilt doen?


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 13 jan 2022 21:37

in de veronderstelling dat het toilet opgenomen is in het huurcontract al dan niet via een plaatsbeschrijving dient de verhuurder u van een nieuw toilet te voorzien

bvb..
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2022 12:12

Er staat niets in over wat er al dan niet aanwezig is in de studio. Maar een toilet dat stuk is en weggehaald wordt is toch schade? Dit zou toch moeten hersteld worden door de verhuurder?
In principe kan het toilet ook hersteld worden, hun enige reden is dat ze een slechte ervaring hebben met een toilet.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 jan 2022 12:46

Is er een ingaande plaatsbeschrijving???? Verplicht bij huur.
Daarin moet dan toch dat of er al of niet een WC was in de studio.
Meld aan verhuurder dat je een studio huurde met WC en zeg dat je zolang deze WC er niet staat je de huur zal verminderen met 10 % en dit met onmiddellijke ,ingang en als hij er nog niet staat tegen einde volgende maand, je naar de vrederechter zal stappen.

bvb..
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jan 2022 15:48

Nu beweert de huurder dat de schade door mij zou berokkenen zijn (doeken in de wc gesmeten). Dit is absoluut geen waar en ik heb slechts 2a3 weken het toilet kunnen gebruiken. Hoe kan dit bewezen worden?
En stel dat ik naar de vrederechter zou stappen, komt dit mij dan niet nadeliger uit?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 14 jan 2022 18:49

Nu beweert de huurder dat de schade door mij zou berokkenen zijn (doeken in de wc gesmeten). Dit is absoluut geen waar en ik heb slechts 2a3 weken het toilet kunnen gebruiken. Hoe kan dit bewezen worden?
En stel dat ik naar de vrederechter zou stappen, komt dit mij dan niet nadeliger uit?

artikel 870 Gerechtelijk Wetboek: Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.


als verhuurder toilet niet wilt herstellen of een nieuwe plaatsen dan dient hij zijn beweringen te bewijzen.

Terug naar “Huren”