huurovereenkomst stopzetten na brand?

KJ86
Berichten: 2663

Re: huurovereenkomst stopzetten na brand?

#16 , 07 jan 2022 22:26

Ik heb het nog nooit meegemaakt maar dat lijkt mij een eindeloze discussie. De verhuurder wil de termijn uiteraard zo lang mogelijk en de verzekeringsmaatschappij wilt uiteraard het tegenovergestelde.

Jullie zaten met die horecapanden op één lijn met de verzekering, die moeten ook zo snel mogelijk terug open want er gaan gigantische omzetverliezen en reputatieschade mee gepaard.

Een particulier die als bijzaak iets verhuurt, heeft geen tijd om overal de zweep op te leggen en eigenlijk ook geen enkel financieel belang. Die paar duizend euro huur dat je kan winnen door een kwartaal vroeger op te leveren, weegt niet op tegen de stress en de meerprijs dat snel verbouwen met zich meebrengt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 08 jan 2022 09:20

Ik heb het nog nooit meegemaakt maar dat lijkt mij een eindeloze discussie. De verhuurder wil de termijn uiteraard zo lang mogelijk en de verzekeringsmaatschappij wilt uiteraard het tegenovergestelde.

Jullie zaten met die horecapanden op één lijn met de verzekering, die moeten ook zo snel mogelijk terug open want er gaan gigantische omzetverliezen en reputatieschade mee gepaard.

Een particulier die als bijzaak iets verhuurt, heeft geen tijd om overal de zweep op te leggen en eigenlijk ook geen enkel financieel belang. Die paar duizend euro huur dat je kan winnen door een kwartaal vroeger op te leveren, weegt niet op tegen de stress en de meerprijs dat snel verbouwen met zich meebrengt.
Het waren niet enkel horecapanden. Boven die zaken waren soms ook nog eens appartementen, die dan rechtstreeks door ons verhuurd werden. Het was soms wel discuteren met de verzekeringen, maar ook de verzekeringsmaatschappij die de huurder onder de arm had genomen was van de partij. Heb meegemaakt dat er tot 7 verschillende verzekeringsmaatschappijen bij betrokken waren, en we zijn er steeds uitgekomen. Iedereen werkte ervoor de zaak en de appartementen zo snel als mogelijk weer bruikbaar te maken.

xien
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#18 , 08 jan 2022 11:29

NOOIT werd de huur van een pand verbroken,
En wat als de huurders de huurovereenkomst willen verbreken? Gelden dan dezelfde opzegtermijn en regels als dat er geen brand was geweest? maw 3 maanden opzeg?
Dank je wel voor jullie reacties, het helpt echt om inzicht te krijgen!

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#19 , 08 jan 2022 13:48

NOOIT werd de huur van een pand verbroken,
En wat als de huurders de huurovereenkomst willen verbreken? Gelden dan dezelfde opzegtermijn en regels als dat er geen brand was geweest? maw 3 maanden opzeg?
Dank je wel voor jullie reacties, het helpt echt om inzicht te krijgen!
Zoals hier al meermaals gesteld , wordt een huurovereenkomst niet ontbonden door het feit dat er brand en schade was .
Zodoende moet ook de huurder de contractuele ( en wettelijke ) bepalingen volgen qua opzeg .
Tenzij er een minnelijke schikking getroffen wordt waarmee u akkoord kunt gaan . ( en dit schriftelijk ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

xien
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#20 , 15 jan 2022 12:39

Een minnelijke schikking kan , maar u moet zekerheden ( op papier ) hebben dat huurder/hun verzekering zal instaan voor de schade /huurderving .Beëindiging huurovereenkomst bij onderling akkoord
Ik probeerde zelf al eens om een minnelijke schikking op papier te zetten. Kan iemand dit aub eens nalezen en bemerkingen geven.

Ondergetekenden,
(verhuurder ) en (adres)
en
(huurders) en (adres)

Hebben de volgende overeenkomst gesloten in het kader van de tussen hen reeds bestaande huurovereenkomst afgesloten op ... (datum) voor de woning gelegen te …(adres)

Huurder en verhuurder komen overeen om de tussen hen reeds bestaande huurovereenkomst minnelijk te beëindigen met ingang vanaf …………………………(datum)

De verzekeringen zullen alle onderhandelingen betreffende de brand van 25 december verder afwerken. De verzekering van de huurder zal verder garant staan voor het herstel van de schade, huurderving… en mochten er nog onduidelijkheden opduiken verbinden beide partijen zich ertoe dat nog in orde te brengen.

De uitgaande plaatsbeschrijving zal plaatsvinden op ………………………………(datum)
Bij beëindiging, opleveren van het gehuurde pand, zal de huurder de gehele woning, tuinhuizen en de tuin geheel opgeruimd en opgekuist opleveren. Ook op de bovenverdieping waar er brand is geweest kunnen de zaken die niet oorzakelijk verband hebben met de brand, in dezelfde staat teruggeven worden als die waarin het zich bij het begin van de huur bevond. (zie gedetailleerde plaatsbeschrijving)

Op dat ogenblik zal de definitieve afrekening worden opgesteld en zal de waarborg worden vrijgegeven afhankelijk van de mogelijke huurschade. De overdracht van de nutsvoorzieningen, voorleggen reinigingsattesten, uitwisseling sleutels zullen ook op dat moment gebeuren.

Daarna zijn beide partijen jegens elkaar van alle contractuele verplichten ontslagen, onverminderd het recht van elke partij om zich in geval van wanprestatie of fout tot de rechter te wenden.

Aldus opgemaakt te ……… op …………… in twee exemplaren en waarbij elke partij verklaart er één te hebben ontvangen.

ondertekening
huurders , verhuurder ,

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 15 jan 2022 19:52

Ook op de bovenverdieping waar er brand is geweest kunnen de zaken die niet oorzakelijk verband hebben met de brand, in dezelfde staat teruggeven worden als die waarin het zich bij het begin van de huur bevond. (zie gedetailleerde plaatsbeschrijving)
Pas op. Na een brand (en ik heb er tientallen meegemaakt) is GEEN ENKELE RUIMTE in het huis schadevrij. De rook is overal geweest en roet zal je binnen een paar jaar nog steeds terugvinden in de kleinste spleetjes, idem voor de reuk. Ik heb hier op mijn zolder een 100 tal stripverhalen liggen die ik heb gerecupereerd uit een uitgebrand huis (met toestemming van de bewoner destijds) Die liggen hier nu al zeker 35 jaar, en hebben nog steeds een brandgeur als je ze opendoet. Denk dus niet dat alles schadevrij zal zijn na herstelling en opkuis.

Terug naar “Huren”