huurovereenkomst stopzetten na brand?

xien
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurovereenkomst stopzetten na brand?

#1 , 06 jan 2022 13:46

betreft : Huurcontract 3-6-9, met ingang van augustus 2018, geregistreerd huurcontract en plaatsbeschrijving
Ik ben verzekerd voor het gebouw en huurders voor hun inboedel

info : Veertien dagen geleden hadden mijn huurders brand in mijn woning. Alle bewoners zijn in orde. De hele bovenverdieping heeft zware rookschade en één kamer is volledig vernield. De woning is tijdelijk onbewoonbaar verklaard. Huurders hebben van de gemeente een klein appartementje ter beschikking gekregen.
Huurders hebben mijn woning niet echt onderhouden als een "goede huisvader". Er zijn nog al ongelukjes gebeurd en het is er een rommeltje van jewelste.
Ik speel al langer met de gedachte om opzeg te geven van 6m voor eigen gebruik (zoon er 2j laten in wonen) of te verkopen. Maar ook dit is nu geen optie meer daar de werken vele maanden zullen duren.

vraag : Is het waar dat bij brand, de huurovereenkomst niet verbroken is maar dat wel de opzegtermijn vervalt? Zoja... wil dat dan zeggen dat ik de overeenkomst kan stopzetten( zonder opzeg) omwille van de brand? En gaat dit dan in vanaf de dag van het voorval of kan dit ook op een later tijdstip?
Ben ook bang dat als 'ik' de opzeg doe, mijn brandverzekering de huurderving zou laten vallen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 06 jan 2022 14:12

Noch de huurovereenkomst , noch de opzegtermijn vervalt bij calamiteiten.
Desnoods dient u zich tot de vrederechter te richten om een regeling te treffen , wat het huurcontract , en zijn gevolgen aangaat .
https://www.vlaanderen.be/ongeschikt-of ... een-woning
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

KJ86

#3 , 06 jan 2022 19:13

Door het tenietgaan van de woning is de overeenkomst automatisch ontbonden. Ik heb het nog nooit meegemaakt maar ik zou een aangetekende brief schrijven met de vraag om de sleutels over te dragen, eventueel een uittredende PB maken voor de gedeeltes (tuin, bergruimtes,...enz) die niet zijn aangetast door de brand.

Huurderving heb je sowieso, dus daar moet je geen zorgen over maken.

Reclame

xien
Topic Starter

#4 , 06 jan 2022 19:22

thx voor je reactie, freelance
De verhuurder mag de huurovereenkomst beëindigen mits opzeg van 6 maanden voor eigen gebruik... ook na brand?
De verhuurder mag de huurovereenkomst beëindigen mits opzeg van 6 maanden om de woning her op te bouwen (voor een bedrag van 3j huur) ... heropbouwen, bedoelen ze hier ook herstellen na brand?

Franciscus

#5 , 06 jan 2022 19:27

Oorzaak van de brand ?
Brandexpert aangesteld?
Is er een strafrechtelijk onderzoek?

xien
Topic Starter

#6 , 06 jan 2022 19:28

@ KJ86
De woning is ' tijdelijk onbewoonbaar' verklaard, is dit gelijk aan het tenietgaan van de woning?
En wat betreft die plaatsbeschrijving... hoop dat ik daar inderdaad recht op heb... want voor de ruimtes (beneden) waar er geen brand was, is schade waar de brand niks mee te maken heeft.

xien
Topic Starter

#7 , 06 jan 2022 19:32

@Franciscus
verslag brandweer : vermoedelijk kaarsen en kledij dat er dicht bij lag, persoon heeft kamer verlaten en is naar beneden gegaan
Geen strafrechtelijk onderzoek (ongeluk)

xien
Topic Starter

#8 , 07 jan 2022 10:18

Ik werd vanmorgen opgebeld door door ocmw. De huurders zijn daar gaan aankloppen en willen zelf een einde van de huurovereenkomst. Ze zien het psychologisch niet zitten om er terug te keren. Wat ik begrijp. En eigenlijk is het dat ook wat ik wil. We zullen dus samen tot een overeenkomst hieromtrent proberen te komen.
Alleen... hebben jullie tips of goede raad wat ik zeker moet in het achterhoofd houden of waar ik zeker moet op letten om de afronding voor iedereen correct te laten verlopen? Is er iets dat zeker op papier moet staan?

KJ86

#9 , 07 jan 2022 10:46

De schade die aangericht is en niets met de brand heeft te maken, moet gecompenseerd worden door de huurder. Erkenning van die schade moet zeker op papier staan. Als ze weigeren te erkennen, moet je het eenzijdig op mail zetten en u alsnog naar het vredegerecht begeven.
Voor het contract te beëindigen, kan je een minnelijke huur beëindiging maken of je kan eenzijdig verwijzen naar het tenietgaan van de woning.

xien
Topic Starter

#10 , 07 jan 2022 11:37

Ik werd vanmorgen opgebeld door door ocmw. De huurders zijn daar gaan aankloppen en willen zelf een einde van de huurovereenkomst. Ze zien het psychologisch niet zitten om er terug te keren. Wat ik begrijp. En eigenlijk is het datgene dat ook ik wil. We zullen dus samen tot een overeenkomst hieromtrent proberen te komen.
Alleen... hebben jullie tips of goede raad wat ik zeker moet in het achterhoofd houden of waar ik zeker moet op letten om de afronding voor iedereen correct te laten verlopen? Is er iets dat zeker op papier moet staan?

mava105

#11 , 07 jan 2022 11:51

Huurcontract is niet automatische ontbonden na een brand. Hangt af van de omvang van de schade. Is dit geval lijkt me ze niet zo erg. Heel appartement opnieuw schilderen en slechts 1 kamer herstellen. Verzekering zal de hersteltermijn vaststellen, en huurder kan, indien goed verzekerd, op kosten van zijn verzekering op hotel of naar een tijdelijke woonst. Verhuurder zal een vergoeding ontvangen voor de mislopen huur en de schade aan het appartement

freelance

#12 , 07 jan 2022 13:57

Ik werd vanmorgen opgebeld door door ocmw. De huurders zijn daar gaan aankloppen en willen zelf een einde van de huurovereenkomst. Ze zien het psychologisch niet zitten om er terug te keren. Wat ik begrijp. En eigenlijk is het datgene dat ook ik wil. We zullen dus samen tot een overeenkomst hieromtrent proberen te komen.
Grotendeels akkoord met #10 en # 11 .
Een minnelijke schikking kan , maar u moet zekerheden ( op papier ) hebben dat huurder/hun verzekering zal instaan voor de schade /huurderving .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

KJ86

#13 , 07 jan 2022 18:16

Een appartement kan niet tijdelijk onbewoonbaar zijn. Het is onbewoonbaar of het is niet onbewoonbaar. Als het onbewoonbaar is, kan je stellen dat het tenietgegaan is.

xien
Topic Starter

#14 , 07 jan 2022 18:17

Huurcontract is niet automatische ontbonden na een brand. Hangt af van de omvang van de schade. Is dit geval lijkt me ze niet zo erg. Heel appartement opnieuw schilderen en slechts 1 kamer herstellen.
Er is wel veel schade. Badkamermeubel is wat scheef getrokken, dakvenster in de hall gesprongen door de hitte, laminaat heeft geleden onder de bluswerken enz. Na de speciale poetsfirma zal alles wat duidelijker worden.
De kapotte verlichting in de badkamer is niet de oorzaak van de brand (want dat zag ik eerder al bij een incidentje in de badkamer) maar of dat dan door de verzekering betaald wordt of door hen persoonlijk achteraf bij plaatsbeschrijving, dat maakt voor mij niet uit. Zolang ik vergoed word.
Het is alleen… voor welke ruimtes zal een plaatsbeschrijving gebeuren? Bestaat er zoiets als een plaatsbeschrijving voor een gedeelte van de woning (vb benedenverdieping)?
En wat dan met de kamers boven waar de poetsploeg gepoetst heeft, dat proper heeft gekregen en gewoon een likje verf nodig is … maar dat er schade aan de deur is (omdat zij er een kapstok hebben ingeklopt of gaten in de muur hebben geboord om een tv in de kamer te hangen… De brandmelder hebben verwijderd?) Dan vraag ik me toch af of ik een plaatsbeschrijving kan eisen voor die ruimtes? En of dat dan op papier kan in die minnelijke schikking?

mava105

#15 , 07 jan 2022 20:14

Een appartement kan niet tijdelijk onbewoonbaar zijn. Het is onbewoonbaar of het is niet onbewoonbaar. Als het onbewoonbaar is, kan je stellen dat het tenietgegaan is.
Heb als beheerder van gebouwen gedurende 30 jaar, tientallen branden meegemaakt als vertegenwoordiger van de eigenaar.
Door de verzekering werd telkens een periode van tijdelijke onbruikbaarheid vastgesteld (tijd nodig voor de herstellingen) NOOIT werd de huur van een pand verbroken, tenzij totale vernieling natuurlijk. Gewoonlijk betaalde de verzekering de tijdelijke herhuisvesting, gedurende de uitvoering van de werken.

Terug naar “Huren”