Huurcontract is niet automatische ontbonden na een brand. Hangt af van de omvang van de schade. Is dit geval lijkt me ze niet zo erg. Heel appartement opnieuw schilderen en slechts 1 kamer herstellen.
Er is wel veel schade. Badkamermeubel is wat scheef getrokken, dakvenster in de hall gesprongen door de hitte, laminaat heeft geleden onder de bluswerken enz. Na de speciale poetsfirma zal alles wat duidelijker worden.
De kapotte verlichting in de badkamer is niet de oorzaak van de brand (want dat zag ik eerder al bij een incidentje in de badkamer) maar of dat dan door de verzekering betaald wordt of door hen persoonlijk achteraf bij plaatsbeschrijving, dat maakt voor mij niet uit. Zolang ik vergoed word.
Het is alleen… voor welke ruimtes zal een plaatsbeschrijving gebeuren? Bestaat er zoiets als een plaatsbeschrijving voor een gedeelte van de woning (vb benedenverdieping)?
En wat dan met de kamers boven waar de poetsploeg gepoetst heeft, dat proper heeft gekregen en gewoon een likje verf nodig is … maar dat er schade aan de deur is (omdat zij er een kapstok hebben ingeklopt of gaten in de muur hebben geboord om een tv in de kamer te hangen… De brandmelder hebben verwijderd?) Dan vraag ik me toch af of ik een plaatsbeschrijving kan eisen voor die ruimtes? En of dat dan op papier kan in die minnelijke schikking?