erbarmelijke staat bij aanvang huur

zita_z
Topic Starter
Berichten: 9

erbarmelijke staat bij aanvang huur

#1 , 30 dec 2021 21:00

Beste forumleden
Onze zoon slaat zijn vleugels uit, en heeft na een aantal maanden zoeken eindelijk een stekje gevonden.
Het gaat over een appartement, huurovereenkomst vorige week getekend met ingang op 01-01-2022.
Type huurovereenkomst: 9 jaar
Registratie moet nog gebeuren
Vandaag vond de plaatsbeschrijving plaats door expert (in afwezigheid van huurder en verhuurder, doch met mandaat).
Deze avond sleutels afgehaald, en bij het eerste bezoek eigenlijk een beetje gedegouteerd. Het appartement is werkelijk "vies, vuil en vettig" achtergelaten, met hier en daar ook enkele gebreken.
In het uitvoerig verslag van de plaatsbeschrijving staan de meeste zaken goed gedocumenteerd. Wij hebben daar zelf nog enige punten aan toe te voegen, waarvoor wij de gelegenheid hebben gekregen dit binnen de 2 weken te doen.
Probleem is nu dat ik niet weet wat we kunnen vragen/eisen. Uiteraard zullen we moeten schoonmaken, schuren, schrobben, behangen en verven, dat is evident en wisten we ook. Maar er zijn een paar zaken waarvan ik me afvraag of de zoon dit zelf moet oplossen:
  • - er werd nogal wat afval achtergelaten: een winkelkarretje (van de Aldi) in de kelder, halflege potten verf, vuilniszakken die door de gemeente niet worden opgehaald, ....)
  • de brandmelders zijn niet in orde (het verslag maakt melding van een 'defecte batterij')
  • voordeur die zwaar beschadigd is (wegens inbraakpoging hoorden we van onderburen)
  • kabelaansluiting die uit de muur valt met doorgesneden kabels
  • krukken van ramen die loszitten waardoor je twijfelt of je het raam wel kan openen zonder de kruk in je handen te hebben
  • ontbrekend attest onderhoud CV ketel
  • ...
Mijn concrete vraag: kunnen wij van de verhuurder eisen/verwachten dat hij deze gebreken op zijn kosten herstelt? Voor aanvang huur lijkt mij moeilijk aangezien de huur overmorgen aanvangt. Nu lijkt het alsof ze zeggen dit is de staat van het appartement. Wij zijn ervan op de hoogte. Dag en bedankt! :shock:
Enfin, zoals gezegd ik heb geen ervaring met deze situaties. Wat kan u mij aanraden om te doen en wat mag ik verwachten?
Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 30 dec 2021 21:21

Appartement nooit bezocht?
Meerdere zaken waren dan toch ook te zien geweest??

zita_z
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 30 dec 2021 21:27

Appartement werd 3 weken geleden bezocht. Toen het nog bewoond was.
En ja, proper was het niet. Dat wisten we ook. Daar konden we mee leven.
Een weekje poetsen, verven en behangen en alles klaar!
Huurder verklaarde dat alles hersteld ging worden en gereinigd. Niet dus. Maar de huurder is ons niets verschuldigd natuurlijk.
Vandaar mijn vraag: wie dient deze gebreken op te lossen? Kunnen wij dit van de verhuurder verwachten/eisen? Is hij verplicht hierop in te gaan?

Reclame

TheJudge007
Berichten: 366

#4 , 31 dec 2021 16:22

Appartement nooit bezocht?
Meerdere zaken waren dan toch ook te zien geweest??
Die vraag heb ik me ook al eens gesteld in een andere recente draad waar een TS zich bekloeg over de staat van een appartement. Als toekomstig huurder kan je toch min of meer vermoeden dat het appartement dat je gaat huren er toch ongeveer gaat uitzien zoals je het nu bezocht hebt.
Want als nieuwe huurder denken dat zoals de TS zegt
Een weekje poetsen, verven en behangen en alles klaar!
Dat gaat toch vrijwel nooit gebeuren denk ik ...

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 31 dec 2021 19:51

en wederom is deze reactie anti-verhuurder, zoals bijna alle voorgaande van. Zou een slechte huisbaas die ook ontvangen?

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 31 dec 2021 20:00

En aan welke verplichtingen heeft de eigenaar, bewust, niet voldaan ?

Beste wensen voor 2022 trouwens :)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 01 jan 2022 10:26

en wederom is deze reactie anti-verhuurder, zoals bijna alle voorgaande van. Zou een slechte huisbaas die ook ontvangen?
Ik zie dat een deel van mijn tekst is weggevallen. Zal even aanvullen:
.....alle voorgaande van dit forumlid. Ik ontvang jaarlijks nieuwjaarswensen van diverse oud-huurders. Zou een ...........i
En verder wens ik alle leden hier, ook diegene die altijd negatief uit de hoek komen, een gelukkig nieuwjaar.

TheJudge007
Berichten: 366

#8 , 01 jan 2022 10:52

Een goede verstaander had daar nu wel geen tekeningetje bij nodig,...

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 01 jan 2022 11:08

Mijn antwoorden zijn geïnspireerd door de wetgeving. Het staat u altijd vrij deze te weerleggen.
Maar wel enkel diegene die in het voordeel van de huurders nijgen. Er zijn er nog een heleboel die ook verplichtingen aan huurders opleggen.

NatD
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 jan 2022 11:51

En ach ja, zo zijn er die veelal in het voordeel van de huurders spreken en zijn er ook die het altijd op de huurders gemunt hebben. Voor elk wat wils. Een gelukkig nieuwjaar aan allen!

freelance
Berichten: 2615

#11 , 01 jan 2022 16:10

Wat de verwijzing naar de wetgeving aangaat in post # 4 kan ik alleen maar akkoord gaan .
Zo staat het nu eenmaal in de wet , en die geldt zowel voor verhuurder als huurder .
Dat hier een verhuurder( andermaal ) zou aangevallen worden zijn emotionele reacties , en geen juridische .

Aan de TS :
We beweren helemaal niet dat u een slechte verhuurder hebt , maar blijkbaar is de overdracht een beetje te haastig gebeurt ( en de feestdagen in het vooruitzicht kunnen een excuus zijn ) .
Concreet :
Als de door u opgesomde punten NIET in het plaatsverslag opgenomen zijn , dan dient u deze onverwijld te melden aan de verhuurder , en dit schriftelijk ( desnoods per aangetekende ) , MET de vraag om een CONCRETE datum voorop te stellen waarop de meest dringende zaken opgelost zullen worden ( achtergelaten rommel en zakken / zeker de voordeur , alleen al uit veiligheids overwegingen ; EN eventueel een datum voor de minder dringende zaken .)

Dit is trouwens ook iets wat in de wetgeving staat ( dat de huurder dit verplicht moet melden " als goed huisvader " )

Staan deze punten WEL vermeld op het plaatsverslag , dan rest u de verhuurder een redelijke datum te vragen , of op zijn minst duidelijke afspraken .
Uit uw beschrijving maak ik uit dat verhuurder daar niet noodzakelijk allemaal van op de hoogte was ( plaatsbeschrijving met mandaat ) .
Aan u om de verhuurder op de hoogte te stellen .

Indien verhuurder dit niet kan oplossen BINNEN de eerste maand , dan kunt u aansturen op een huurvermindering of compensatie .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

KJ86
Berichten: 2662

#12 , 01 jan 2022 19:38

Het is moeilijk in te schatten maar naar mijn inziens moet enkel de batterij van de rookmelder vervangen worden op kosten van de verhuurder.

Deur mag zwaar beschadigd zijn, dat wil zeggen ze mag vol met putten zitten, opgelapt zijn, inbraaksporen mag vertonen. Ze moet enkel functioneren.
Klink van het raam mag loszitten, het raam moet enkel open kunnen, loszittende klinken worden niet gequoteerd.
Kabelaansluiting maakt niet uit, daar zit geen stroom op, kabel mag afgeknipt zijn. Bovendien moet Telenet dat oplossen en niet de verhuurder.
Ontbreken van onderhoudsattesten wordt ook niet gequoteerd, als de eigenaar het attest van ingebruikname kan voorleggen, is dit voldoende.

Ik zie niet in wat dat de verhuurder verkeerd zou doen door een appartement met defecten te verhuren. Als dat niet zou mogen, moeten we 95 % van de huurders onmiddellijk op straat drijven.
Er zijn wel grote spelers die perfecte appartementen afleveren maar dat is enkel in de grootsteden voor prijzen van € 1500 en meer.
In de dorpen zijn de nieuwbouwappartementen zelfs vaak niet perfect.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#13 , 03 jan 2022 10:45

Kabelaansluiting maakt niet uit, daar zit geen stroom op, kabel mag afgeknipt zijn. Bovendien moet Telenet dat oplossen en niet de verhuurder.
Akkoord met je ganse bericht, behalve dit stuk.
De kabelaansluiting is de verantwoordelijkheid van de eigenaar (aangezien die aanwezig is/was).
Telenet hun verantwoordelijkheid van de kabel stopt aan de TAP.
Er is echter niemand die zegt dat de eigenaar dit niet kan oplossen door er een blindplaat voor te zetten: dan wordt de bal teruggekaatst naar de huurder als deze een verbinding op een coaxiaal netwerk wilt.

NBSFV87
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 jan 2022 10:29

Beste,
Aangezien ik in een gelijkaardige situatie zit, heb ik het zelf ook opgezocht met onderhoud ketel.
Er zijn hier drie partijen aanwezig: de ex huurder, de nieuwe huurder en de eigenaar. De eigenaar moet aan de nieuwe huurder een ketel 'afleveren' conform de wet, wat wilt zeggen dat de ketel de laatste 2 jaren minstens éénmalig moet zijn onderhouden. De nieuwe huurder is niet verantwoordelijk voor de niet naleving van de onderhoudsplicht van de ex huurder, wel is de eigenaar hiervoor verantwoordelijk.
Met andere woorden: indien de ketel niet onderhouden is geweest door de ex-huruder en deze dit conform het huurcontract wél moest doen, moet de eigenaar degelijk wel de ketel laten onderhouden voordat de nieuwe huurder intreed. De eigenaar moet zich dan maar beroepen op de huurwaarborg om de kosten voor de niet naleving van de onderhoudsplicht (indien contractueel opgenomen) door de ex-huurder te verhalen.

Het lijkt me een kwestie van gezond verstand dat een flat die bezocht wordt - in een goede, correct en veilige staat wordt afgeleverd. Géén aanwezig of niet werkende rookdetectoren vallen onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar bij het afgeven van de sleutels. Alle schade gedaan door de ex-huurder, daar heeft de nieuwe huurder niets mee te maken.
Het is niet de bedoeling dat een nieuwe huurder aan zijn huur begint met een berg kosten omdat de ex huurder naliet het pand correct achter te laten én de eigenaar zijn verantwoordelijkheid niet opnam om het pand correct af te leveren aan de volgende partij. Zaken als nicotineaanslag op muren zijn een teken van abnormaal gebruik en moeten als schade worden gezien. De ex huurder is verplicht (bij wet) dit op te kuisen. Doet hij dat niet, dan moet de eigenaar de kosten verhalen op de ex huurder, anders waarvoor dient een kostelijke plaatsbeschrijving?

En ten slotte: er worden bij bezoek aan woningen (net als bij mij) mondeling de belofte gedaan dat het flat teruggeverfd zal worden, etc. Er zijn zaken die mijn inziens volledig normaal zijn, en dat er verwachtingen zijn zoals een propere flat bij het afleveren van de sleutels.

Persoonlijk: mijn huurcontract begon 1/1, we zijn vandaag de 4/1, en ik ben sedert vorige week donderdag bezig de vuiligheid, nicotine, etc. op te kuisen van de vorige huurder. En ik moet nog een derde en op andere plaats een vierde laag werf aanbrengen. Dat is absoluut niet de bedoeling. Ik had de sleutels moeten krijgen van een conforme flat. Zoals ik mag verwachten. Nicotine vrij, onderhouden ketel, werkende rookmelders, proper, etc.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 04 jan 2022 11:41

Als je bij ingang een vuile flat aantreft moet je de sleutels weigeren, en van de verhuurder , op papier de belofte krijgen, dat hij zal opdraaien voor de kosten. Hoe hij dat regelt met de vertrekkende huurder is zijn probleem. En als vergoeding voor de opkuis en al der est kan je met de verhuurder afspreken, weer op papier, , dat je x maanden gratis huur krijgt.

Terug naar “Huren”