erbarmelijke staat bij aanvang huur

bosprocureur
Berichten: 6856

Re: erbarmelijke staat bij aanvang huur

#16 , 04 jan 2022 11:44

Een paar vraagjes:

Is er voor u ook een plaats beschrijving opgemaakt? Bij intrede dus?

Hoe hebt u de verhuurder laten weten dat u niet akkoord bent met de staat?

Zijn er op een of andere manier schriftelijke afspraken gemaakt voor aanpassingen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6856

#17 , 04 jan 2022 11:48

Oeps, maar vaak was me iets voor.

Blijft natuurlijk de vraag wat je gaat doen als je de sleutels weigert. Hoe zit dat dan met uw eigen onderdak?
Je hebt de sleutels dus aanvaard.
Contacteer zo snel mogelijk de eigenaar om deze vragen te regelen.

bosprocureur
Berichten: 6856

#18 , 04 jan 2022 11:51

Die corrector ook… Ik bedoel natuurlijk dat ik hem Mava mij voor was.

Reclame

NBSFV87
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#19 , 04 jan 2022 14:29

@Mava105: de sleutels werden overhandigd door de huurder - eigenaar was niet aanwezig, noch zijn vertegenwoordiger. Er was een e-mail waarbij men me bevestigde de sleutels te krijgen op die dag na de plaatsbeschrijving.
De sleutels zijn overhandigd in mijn geval door de huurder, die het pand véél te laat verlaten heeft (ondanks de afspraken met vertegenwoordiger van de eigenaar).
De sleutels weigeren was dus hier geen mogelijkheid, aangezien de expert die de plaatsbeschrijving deed niet zomaar de sleutels kon overnemen en de ex huurder het aftrapte. Feit is en blijft dat de regeling van overgang slecht is verlopen, buiten de wil om van mij, de eigenaar, de expert.
An sich wil ik graag goede wil tonen. Plaatsbeschrijving was tweedelig - in aanwezig van de spullen tijdens de verhuis van de ex huurder (die al weg moest zijn) - en nadien, wanneer ze het had afgetrapt - een uitgebreide. Ik heb géén plaatsbeschrijving ontvangen. Enkel de sleutels van ex huurder en ze was weg.

Net voor de feesten het iedereen moeilijk maken ging ik ook niet doen. Ik heb dus diezelfde dag een mailtje gestuurd naar het immokantoor (vertegenwoordigd contractueel eigenaar) met de vraag een oplossing te bieden voor de schade achtergelaten door de vorige huurder.

Onderhoud ketel wordt vandaag op hun kosten gedaan (ze gaan dat verhalen via huurwaarborg).
Kosten verf en verfmateriaal gaan ze terugbetalen.
Ik zal sowieso een kleine compensatie vragen op de huur (gezien de problemen van lekende ketel, niet onderhouden ketel en nicotineaanslag).

Ik zou inderdaad zwaar kunnen weigeren en eisen dat ze alles zelfs en op hun kosten herstellen. Ja, langs de andere kant wil ik graag meewerken om de zaken zo goed mogelijk in orde te brengen. Niemand heeft er tenslotte baat bij dat ik moeilijk doe. Zeker niet net voor de feesten waar veel mensen nog in verlof zijn en zeker gezien de coronacrisis. Menselijk blijven, samenwerken, etc.

Alle, dat is mijn redenering. En daarbij: sleutels weigeren kan in mijn nadeel spreken. Dit kan mijn inziens ook tegen mij gebruikt worden. Het appartement is door de lekende ketel, ontbrekende rookdetector, etc. niet bewoonbaar (aka veiligheidsgerelateerd). Maar ze lossen het op... met wat vertraging.

In geval van TS hier: aangetekend schrijven sturen en compensatie vragen. Een huurwaarborg dient daar mijn inziens (gedeeltelijk) voor: schade herstellen die de ex huurder achterlaat.

Mijn huidig pand wordt door mij volledig teruggeverfd en grondig gekuist voor de afgifte van de sleutels aan de expert. Ik kan mij niet inbeelden dat ik 'mijn vuiligheden' achterlaat voor de volgende. Dat is onrespectvol.

NBSFV87
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#20 , 04 jan 2022 14:39

P.S. het grote risico was dat als ik trouwens de sleutels/staat had geweigerd, ze niet direct in staat waren om mensen te vinden die de staat van het pand zouden herstellen voordat mijn andere huurcontract ten einde liep (ik moet einde deze week verhuisd zijn). Risico: dubbele huur moeten betalen, huidig pand verlengen (met zware kosten),etc. Dus om de schade (ook mijn verantwoordelijkheid trouwens, 'van een goede huisvader' voor iedereen te beperken, is mijn medewerking hier zeker aangewezen. Anders had ik de verhuurder nog nota bene voor de vrederechter moeten dagen om alle kosten op zich te nemen (huur huidig pand) - dat zou nog wat geven denk ik dan.

freelance
Berichten: 2615

#21 , 04 jan 2022 15:12

Quote post # 25 : : " In geval van TS hier: aangetekend schrijven sturen en compensatie vragen. Een huurwaarborg dient daar mijn inziens (gedeeltelijk) voor: schade herstellen die de ex huurder achterlaat. "

Uitgebreid aan bod gekomen in post # 4 en # 14 .

Dat er zaken verkeerd lopen is des mensen , ook door de aard van de materie ( strenge huurwetgeving ) .
Dat men zich " menselijk " moet opstellen , zeker tijdens feest-verlofdagen / uitzonderlijke omstandigheden / is normaal .
Dit doet echter niets af aan een goede communicatie /afspraken ; die dan ook voorzien zijn in de wet . Zowel voor huurder als verhuurder /vertegenwoordiger .
Een aangetekend schrijven is niet zozeer de verhuurder " aanvallen " . Het is de wettelijk voorziene mogelijkheid om een kromme situatie recht te trekken , met wederzijds respect als voorwaarde .
Wanneer dit niet gebeurt , blijft een kromme situatie wellicht krom ; en is in niemands voordeel .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#22 , 05 jan 2022 06:25

NBSFV87, bent u de zoon van de oorspronkelijke TS of kaapt u dit topic met uw verhaal?

U hebt toch uw eigen topic geopend, maar het lijkt alsof u hier antwoordt op de gestelde vragen aan de TS alsof ze naar u gericht zijn.

Terug naar “Huren”