opzeg huurcontract na 2,5 jaar

Archieb
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

opzeg huurcontract na 2,5 jaar

#1 , 29 dec 2021 02:02

hallo,

onze huurbazin heeft ons contact van 9 jaar nog maar eens voortijdig opgezegd (2de keer al) in 2,5 jaar.
eerste keer was al na zes maanden omdat ze toen de registratierechten niet kon betalen, ze is erop terug gekomen toen ze een lening kon krijgen daarvoor.
nu gisteren heeft ze ons opnieuw opgezegd omdat ze nu ineens zogezegd gaat verbouwen en renoveren.
ons contract is van 1 juli 2019, kan zij dat zonder ons een vergoeding te geven voor verbreking van ons contract?
wij hebben zware kosten gemaakt in deze woning want deze verkeerde niet in propere staat en wij hebben in tegenstelling tot haar al onze beloftes nagekomen.
geen epc waarde gekregen, stookketel nooit gekeurd ondanks onze vraag, waterlek dak nooit gerepareerd, al haar beloftes heeft ze gebroken.
wij hebben nieuwe douchecabine geplaatst, oven, binnen zelfs alles geschilderd, grasmachine nieuw gekocht etc...
dus opnieuw mijn vraag ; Hebben wij volgens de wet recht op een schadevergoeding ?

alvast bedankt ,

Achieb

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2021 06:45

De verhuurder kan opzeggen tegen het einde van de eerste 3-jarige periode, mits een opzeg van 6 maanden. We zijn nu nog december, dus dit lijkt hier voldaan.

Bij een gewone opzeg zou hier een schadevergoeding van 9 maanden van toepassing zijn, bij een opzeg voor verbouwing niet.

De verhuurder kan dit wel niet zomaar zeggen. Er moet een bouwvergunning zijn en er moeten binnen een bepaalde periode wel degelijk ingrijpende verbouwingswerken gebeuren (waarde van 3 jaar huur).

Doet hij dit uiteindelijk niet, heb je recht op 18 maanden schadevergoeding.

Archieb
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 dec 2021 15:31

alvast onze dank voor deze nuttige inlichtingen, dus mogen wij van verhuurder de vereiste documenten van de geplande werken en kosten eisen alvorens in te stemmen met de verbreking contract?
Kunnen wij hiervoor het vredegerecht inschakelen en hoe?
Laatst gewijzigd door Archieb op 29 dec 2021 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Archieb
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 dec 2021 21:16

Vandaag opzeggingsbrief gekregen met raming vd kosten afgetekend door de huisbazin.wel geen stedenbouwkundige erbij, raming gaat over dak vervangen en asbest vrij maken, zolder renoveren en isoleren en kamers en badkamer maken op zolder.wel opgemerkt dat deze offertes alhoewel afgetekend wel nog steeds opzegbaar zijn.de kosten die ze gaat maken overstijgen juist de 3 jaar huur....kunnen wij toch nog een schadeloosstelling vragen voor reeds 2maal opgezegd te zijn in deze 3 jaar?

Archieb
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 dec 2021 22:02

oja ook nog dit ; ze is actief in het bouwwereldje en dus thuis ...

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 dec 2021 04:44

Die eerste opzeg is helemaal niet doorgegaan en dateert van 2 jaar terug. Daar heb je nu geen nadeel van. Deze opzeg is tijdig en om een geldige reden.

Dat ze actief is in de bouw, tegelijk asbest wil verwijderen en de offertes nog niet definitief zijn lijkt me allemaal perfect normaal en geen argumenten waar je iets mee bent. Ik geef je niet echt kans.

Uiteraard is dit jammer van de werken die je zelf gedaan hebt, maar je kon 2,5 jaar geleden perfect weten dat er een kans was dat er na 3 jaar opgezegd werd om deze reden. Wetgeving is niet veranderd.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 31 dec 2021 09:52

Uw enige kans op een schadevergoeding is dat ze de werken alsnog niet laat uitvoeren binnen de gestelde termijn, zijnde 36 maanden. Voor de geplande werken is er geen bouwtoelating nodig, tenzij voor het bijmaken van kamers op de zolder. Dat verhoogt het KI van het pand. Informeer eens bij uw gemeente, en hou het gedurende de volgende 3 jaar nauwlettend in het oog.

Archieb
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jan 2022 00:55

nog 2 vraagjes;
kunnen wij verhuizen na de derde/vierde maand van onze opzegtermijn zonder problemen met de huur ? (opzeg loopt tot 30juni)
ook nog dit,
de huisbazin heeft een aangifte gedaan in mijn naam vorig jaar bij de vlaamse gemeenschap voor een tegemoetkoming vd onroerende voorheffing ,( zogezegd ben ik invalide??) waardoor ze een geldsom (huursubsidie) heeft ontvangen die ze normaal moest doorstorten naar ons (Niet dus)en ook in haar grondlasten mocht inbrengen!! ze wist natuurlijk van niks toen we haar daarover spraken, maar vandaag gebeld naar de belastingen en blijkbaar kan zowel de verhuurder als de huurder dat aanvragen en blijkbaar zijn er daar ook niet echt controles van want geld werd gestort naar haar zonder dat wij op de hoogte waren, dit noemen wij echt dikke fraude !! welke stappen kunnen wij hiertegen nog ondernemen?

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jan 2022 04:25

Je kan inderdaad een tegenopzeg geven van 1 maand. Als je dus een andere woning gevonden hebt, zit je zo niet met dubbele huur.

Stel dat de verhuurder toch deze renovatiewerken niet zou uitvoeren, blijf je recht hebben op de voorziene schadevergoeding.

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 18 jan 2022 07:55

.....

En die korting op de onroerende voorheffing die zij ontvangen (??) heeft, komt eigenlijk de echte rechthebbende toe, u dus, en als zij die niet aan u overmaakt, mag u die zonder meer van de huur afhouden.

Zorg voor enig bewijs dat het aan haar betaald (of verrekend) is, en houd het van uw huur af (later moet dat dan wel verrekend worden, maar uw huisbaas zal dat zelf moeten regelen ) . Het is niet direct de voorgeschreven werkwijze, maar kan dus m.i. verrekend worden met de huurwaarborg.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 jan 2022 11:28


ook nog dit,
de huisbazin heeft een aangifte gedaan in mijn naam vorig jaar bij de vlaamse gemeenschap voor een tegemoetkoming vd onroerende voorheffing ,( zogezegd ben ik invalide??) waardoor ze een geldsom (huursubsidie) heeft ontvangen die ze normaal moest doorstorten naar ons (Niet dus)en ook in haar grondlasten mocht inbrengen!! ze wist natuurlijk van niks toen we haar daarover spraken, maar vandaag gebeld naar de belastingen en blijkbaar kan zowel de verhuurder als de huurder dat aanvragen en blijkbaar zijn er daar ook niet echt controles van want geld werd gestort naar haar zonder dat wij op de hoogte waren, dit noemen wij echt dikke fraude !! welke stappen kunnen wij hiertegen nog ondernemen?
Als je als huurder recht hebt op die korting op de onroerende voorheffing en de verhuurder weigert om dat bedrag door te storten aan je, dan heb je recht om het af te trekken van je huur.
De eigenaar krijgt overigens geen geldsom, maar wel een korting, dat bedrag van die korting moet ze dan doorstorten naar je. Het zijn niet enkel invaliden die dat krijgen trouwens, ook vanaf je 2 kinderen ten laste hebt, heb je recht op die korting, velen weten het echter niet.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 jan 2022 12:45

Volgens mij is iets afhouden van de huur, zelfs als u daar recht op hebt verboden, want u hebt als gedupeerde niet de bevoegdheid uw recht in eigen handen te nemen.
Er staan opties open, zoals in gebreke stellen, hiermee toont u aan dat u het niet eens bent met uw verhuurder.
Het verrekenen bij de teruggave waarborg en als dat fout loopt een verzoening bij de vrederechter.
Daar ben je nu toch mis, think. De korting op de onroerende voorheffing waarop je recht hebt als huurder is zowat de enige uitzondering waarbij de huurder het recht heeft om die korting af te trekken van de huur. Ik weet het, want ik heb als huurder recht op die korting en dat hebben ze me zelf verteld bij de belasting.

bosprocureur
Berichten: 6858

#13 , 18 jan 2022 12:47

:D Ik durfde het niet door te sturen, om niet nog eens terechtgewezen te worden :)


https://huurdersplatform.be/hb/actualit ... rhuurders/

Archieb
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 jan 2022 13:19

Ons gaat het erover dat er geen grond was (want geen invalide) om die aan te vragen en dan nog in mijn naam zonder mijn medeweten of toestemming. feitelijk heeft/had zij dit helemaal niet het recht om dit aan te vragen en na telefonisch contact weet ze zogezegd van niks en ook nog dit...wij zijn nu tweemaal opgezegd in 2jaar tijd welke indruk laat dit na in de buitenwereld of toekomstige verhuurders? Ook onze reputatie lijdt daaronder vinden wij..

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 18 jan 2022 13:46

Raar verhaal. Waar heeft de verhuurder de bewijzen dan wel gevonden voor iets dat niet waar is?
De Vlaamse tollenaars geven geen vermindering zonder staalharde bewijzen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”