nieuwe huurcontract getekend voor 3jaren -- groot probleem!!

ahlanlabas
Topic Starter

nieuwe huurcontract getekend voor 3jaren -- groot probleem!!

#1 , 18 feb 2009 09:13

goeiedag,

heb een belangrijke vraag, ik zit met een verveeld probleem, op 1/02/2009 heb ik een huurcontract getekend met de nieuwe verhuurder om intetrekken op 01/03/2008 , en 1maand voorschot gegeven, ikke blij, dagen gaan voorbij, ik kochte een nieuwe salon op bestelling, ik bel mijn huidige huisbaas om te melden dat ik op 01/03/2009 een nieuwe appartement heb. Maar vandaag17-02-2009 krijg ik te horen van de nieuwe huisbaas dat het contract niet doorgaat ondanks beide handtekening, de reden hiervan is omdat hun oude huurder niet meer van plan is om te verhuizen omdat haar man in het ziekenhuis ligt, en niet kan verhuizen.

Mijn vraag hieromtrent, kan dit zomaar, ik heb alles gepland om te vertrekken naar mijne nieuwe woonst en mijn huidige huisbaas heeft dus een nieuwe huurder gevonden.

Welke rechten heb ik hier aub?

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ahlanlabas
Topic Starter

#2 , 18 feb 2009 10:05

niemand raad

ruler

#3 , 18 feb 2009 11:18

Ik ben geen gerechtelijk of juridisch expert, maar een contract is een contract en als het getekend is met een vaste ingangsdatum kan er weinig tussen komen. Dus veel kans dat , als de huidige huurder niet verhuist, dat het uitdraait of kan uitdraaien op een compensatieregeling / afkoopsom in jouw voordeel. Maar geld lost natuurlijk je logistiek en organisatorisch probleem niet op denk ik dan.

Enige voorwaarde dat het niet zou doorgaan (en heb ik eens ergens gelezen) dat de verhuurder uitdrukkelijk melding heeft gemaakt van een opschortende voorwaarde, zijnde het opzeggen van het vorige huurcontract. Probleem is dat je als derde partij normaal niet betrokken bent bij deze contractuele situatie en dus opzegging.

Reclame

ahlanlabas
Topic Starter

#4 , 18 feb 2009 12:18

dus weet nog geen raad, heb ik recht op sociale woning, of kan men de huurder gedwongen uitzetten?

j.demoor

#5 , 19 feb 2009 10:38

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

Uw verhuurder kan dus niet eenzijdig de gesloten overeenkomst herroepen.

“Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...Art.1147.De schuldenaar wordt, indien daartoe grond bestaat, veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding, hetzij wegens niet uitvoering van de verbintenis, hetzij wegens vertraging in de uitvoering, wanneer hij niet bewijst dat het niet nakomen het gevolg is van een vreemde oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, en hoewel er zijnerzijds geen kwade trouw is.”(Burgerlijk Wetboek).

Deel uw verhuurder aangetekend mee dat u voor het niet-leveren van de gehuurde woning vanaf het overeengekomen tijdstip schadevergoeding eist,zijnde verblijfskosten in een hotel,bewaarkosten van uw inboedel en extra-verhuiskosten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”