Mijn huur is niet op tijd betaald

Sam8Ght
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Mijn huur is niet op tijd betaald

#1 , 25 dec 2021 13:59

Ik heb zoals de titel vermeld verleden maand mijn bestendige opdracht voor mijn huishuur niet kunnen voldoen doordat mijn bank een eerdere betaling niet visueel verwerkt had, de 2de November dacht ik dat mijn huur reeds betaald was en heb ik een andere betaling gedaan waardoor ik niet genoeg geld over had om mijn huur te betalen. Ik heb de syndicus onmiddellijk op de hoogte gebracht maar om een lang verhaal kort te maken wil de huisbaas mij buiten door een eerdere conflict met een buur dat bevriend is met de huisbaas. Ik heb voorgesteld om mijn huur voor de maand verlopen is te betalen maar daardoor eigenlijk een maand overlap voor de volgende betaling, het is te zeggen : mijn huur de laatste week van de volgende maand mijn huur te betalen om zo nog binnen de maand mijn plicht te hebben voldoen. De huur overeenkomst stelt echter vast dat mijn huur de 1ste moet betaald worden. Mijn huisbaas dreigt om me buiten te zetten voor allerhande reden het is te zeggen; eerdere ruzie met andere buren die nu al vertrokken zijn.
Kan iemand me helpen met informatie aub
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sam8Ght
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 dec 2021 14:02

Ik wil eraan toevoegen dat ik hier reeds over de 3 jaar huur en nooit te laat betaald had

freelance
Berichten: 2615

#3 , 25 dec 2021 14:43

Voorlopig niet teveel zorgen over maken .
Huur moet inderdaad op tijd betaald worden ( daar heeft huisbaas gelijk in ) .
Hopelijk hebt u schriftelijke bewijzen van uw goede intenties ( naar de syndicus of verhuurder toe ) .

Maar blaffende honden bijten niet altijd .
Als die eerdere conflicten opgelost zijn ( geen aangetekende brieven zonder gevolg , of juridische acties ) , dan wordt het moeilijk voor huisbaas om dit nog in te roepen .
Het niet voldoen aan de verplichting van tijdig te betalen , moet dan ook schriftelijk en aangetekend ter uwer kennis gesteld worden door verhuurder .
( het MOET niet , maar de verhuurder zal het naderhand moeilijk hebben om aan te tonen dat u van kwade wil bent ) .
Zolang dat niet gebeurd is , blijft het bij blaffen . ( maar voor u wel een verwittiging ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 dec 2021 15:06

Ik heb voorgesteld om mijn huur voor de maand verlopen is te betalen maar daardoor eigenlijk een maand overlap voor de volgende betaling, het is te zeggen : mijn huur de laatste week van de volgende maand mijn huur te betalen om zo nog binnen de maand mijn plicht te hebben voldoen.
Dit stuk begrijp ik niet.

Eenmalig je huur te laat betalen gaat geen enkel vrederechter ontbinding van de huurovereenkomst voor uitspreken. Breng het gewoon zo snel mogelijk in orde. Uiteraard betekent dit niet dat volgende betalingen ook vertraging mogen oplopen.

Dat het geld intussen al gebruikt is om een andere rekening te betalen heeft de verhuurder geen boodschap aan, en zou ik niet gebruiken als argument.

Sam8Ght
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 dec 2021 16:12

Bedank voor jou reactie, wat als ik de financiele mogelijkheden niet heb om dit 'zo snel mogelijk in orde te maken" heb. Ik trek een invaliditeitsuitkering en heb ook andere kosten te betalen waardoor ik dit niet zomaar in orde kan brengen door op een maand tijd 2 maal huur te betalen ?

Sam8Ght
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 dec 2021 16:14

Ik wens eraan toe te voegen dat ik bv de helft kan betalen en op het einde van de 2 de maand deze huur te vervolledigen samen met de volgende betaalschijf.

Sam8Ght
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 dec 2021 16:30

Bedank voor jou raad, Ik ga een mail met sturen met mijn afbetalingsplan en hoop dat dat dit in orde komt. Ik betwijfel dat de huisbaas ermee akkoord gaat want die wil me nu eenmaal buiten door de eerdere conflicten.
Mvg

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 dec 2021 18:23

Ik blijf erbij: de verhuurder heeft alleen oog voor je achterstallige huur en niet met je andere kosten. En vanuit zijn standpunt is dat begrijpelijk.

Als de verhuurder niet akkoord is met je voorstel, doe je er waarschijnlijk best aan om al te betalen wat je kan. Als hij dan toch naar de rechtbank stapt, heb je je goede wil getoond. Zo snel wordt je niet uitgezet, natuurlijk afhankelijk van wat die andere conflicten zijn.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 26 dec 2021 11:07

... heb ook andere kosten te betalen waardoor ik dit niet zomaar in orde kan brengen door op een maand tijd 2 maal huur te betalen ?
Je betaalt geen 2x huur op één maand
Je hebt een maand niet betaald ...

Zuiver het zo snel je kan aan, en laat je huisbaas weten dat & hoe je dat gaat doen, anders wordt de rekening enkel hoger ...

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 26 dec 2021 16:28

Voor je beslist om de huur niet te betalen, wegens geldgebrek, spreek er dan EERST de verhuurder op aan. Mogelijks valt er een oplossing (afbetalingsplan ) uit te slepen. De meeste verhuurders zijn geen boosaardige geldwolven.

bosprocureur
Berichten: 6856

#11 , 26 dec 2021 16:43

Voor je beslist om de huur niet te betalen, wegens geldgebrek, spreek er dan EERST de verhuurder op aan. Mogelijks valt er een oplossing (afbetalingsplan ) uit te slepen. De meeste verhuurders zijn geen boosaardige geldwolven.
.... En betaal nu asap het geen u kan. U staat dan in een iets betere positie tegenover de huisbaas .

Terug naar “Huren”