Kosten na huurperiode

VanSimaeys
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kosten na huurperiode

#1 , 15 dec 2021 20:24

Hallo,

Wij hebben recent ons huurcontract opgezegd daar wij een huis gekocht hebben.
We hebben van 2017 tot 2021 een appartement gehuurd waar wij tevreden waren.
Echter bij de plaatsbeschrijving werden een paar mankementen genoteerd, die we ook niet ontkennen maar de prijzen die de ex-huisbaas nu voorlegt lijken ons wat over de limiet.

Eerste gebrek, in het appartement was een keuken met koelkastje aanwezig. Ik heb zelf het deurtje van het vriesvakje per ongeluk stuk gemaakt, een deel van het klinkje is kapot. De groentenlade heeft een scheur in het plastic dat wij spijtig genoeg niet laten optekenen hebben bij intrek. De koelkast is van 2009 en is aan vervanging toe, toch wordt voor de 2 gebreken 120 euro gerekend. De ijskast is makkelijk te vinden op tweedehands sites voor minder dan 100 euro.

Tweede gebrek, we hebben een kamer herschilderd voor ons kersvers zoontje, met een gekleefde spreuk op de muur. Dit was niet naar believen van de huisbaas dus rekent hij 250 euro om de kamer van 2,5 op 4m te schilderen.

Derde gebrek, een deel van een natuurstenen vensterbank is beschadigd bij de verhuis, er is een stukje afgebroken van 2cm op 10cm, hier wordt 210 euro voor gevraagd. De schade is door ons aangericht dus is het normaal dat wij dat betalen, echter wordt geen enkele offerte of factuur voorgelegd.
We weten dat de schade niet hersteld zal worden aangezien we bij intrek dezelfde schade lieten optekenen aan een andere vensterbank.

Mijn vraag nu, is dit allemaal mogelijk zonder enig bewijs van kost of herstel?
Het herschilderen kan evengoed 30 euro verf zijn dat ze bij de gamma halen, als ze het al doen en de vensterbank wordt zeker niet hersteld. Ook de hoge prijs voor de zogezegde herstellingen aan de koelkast lijkt wat uit de boom geplukt daar de huisbaas ons een jaar geleden reeds zei dat de koelkast eigenlijk al lang vervangen had moeten zijn maar dat hij wegens depressie er niet aan toe kwam.

Wat kapot is van ons moet hersteld worden maar dat kan moeilijk betekenen dat hij kan rekenen wat hij wil denk ik....

Iemand tips of advies?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 15 dec 2021 21:07

Je hebt duidelijk nog geen werken laten uitvoeren aan uw woning.

Het is onmogelijk een elektrotechnieker te vinden voor 120 euro, dat is vaak enkel de voorrijkost.
Je kan verwijzen naar uw gesprek met de verhuurder, als die plannen had om de koelkast te vervangen, lijkt een vergoeding niet correct. Heb je dit gesprek op mail?

De kosten voor de dorpel te laten herstellen, zijn zeker correct begroot. Geen offerte vragen, het zal een veelvoud zijn. Arduinkappers zijn niet geïnteresseerd in dat soort werken en vragen daar buitensporige bedragen voor.

De kamer herschilderen is ook niet duur. Veel huurders denken dat schilderen, gewoon verf rollen is.
Zoek de handelingen maar eens op voor een kamer professioneel te schilderen.

VanSimaeys
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2021 21:15

Beste,

Nee dit gesprek was niet via mail, de verhuurder is een oudere man.

Weet wel dat een kamer herschilderen duur kan zijn, maar wij hebben bij intrek het hele appartement geschilderd daar er enkel pleisterwerk was zonder enige bekleding, dus om nu een kamer professioneel te laten schilderen lijkt wat profiteren.

Ook een koelkast van 12 jaar oud die reeds beschadigd was nog te herstellen lijkt ons profiteren.

De verhuurder doet alle werken zelf, dus ons laten betalen voor werklieden die er nooit komen is ook niet echt correct lijkt me.

Grt

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 15 dec 2021 21:42

Staat dat in ingaande plaatsbeschrijving dat er niet geschilderd was?
Koop zelf zo'n lade in kringloop of via 2de handsite.

VanSimaeys
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 dec 2021 08:57

Nee, dat staat niet vermeld. Was ook ons eerste huurcontract dus hebben we daar niet aan gedacht.
Na telefonisch contact vandaag met de vraag een klein beetje uitleg te geven bij de kosten een tirade naar mijn oren gekregen met het dreigement het op de lange baan te schuiven want hij kan dat zegt hij, dus zal ik maar slikken en knikken, heb ook geen zin in een rompslomp voor 500 euro.
Bedankt voor de reacties.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2021 07:20

Ik ga je niet zeggen of je moet akkoord gaan met deze schadevergoedingen of niet. Dit moet je zelf inschatten.

Er is schade en ik heb daarvoor al buitensporiger schattingen gezien, dus het lijkt me niet onrealistisch. Anderzijds heb ik ook al voorbeelden geweten waarbij vrederechters veel lagere bedragen toekennen in oudere panden. Verhuurders hebben de neiging om de waardevermindering op de nieuwstaat in plaats van op de huidige waarde te berekenen.

Wat je keuze ook is, laat het niet afhangen van het feit of je verhuurder daarover een tirade begint of begint te roepen of dreigen. Je zal in je leven nog dikwijls niet akkoord zijn met een tegenpartij, en veel mensen geven sneller toe omdat ze geen zin hebben in discussie met roepers. Dat is geen gedrag dat je wil stimuleren.

lukasi
Berichten: 1145

#7 , 19 dec 2021 11:21

1 ste schade : vervang zelf dat deurtje en groentelade. Zoek op 2de hands of bestel dit zelf en plaats het zelf.
2 de schade: schilderwerken met een spreuk. Haal spreuk weg en kleef die in je nieuwe woning. Haal verf en schilder zelf de kamer.
3 de schade natuursteen. Als je dit stuk nog hebt kan je dit lijmen. Ga hiervoor naar een steenkapper in de buurt en vraag achter een tube natuursteenlijm .

Maak afweging wat je moet betalen : 580 € of zelf de handen uit de mouwen steken, uren zoeken achter dat deurtje en groentelade, stickers verwijderen, muur afboenen en egaliseren , afplakken en herschilderen. Steenkapper zoeken, lijm kopen, alles ontvetten , stuk lijmen en vastzetten en dan nog eens voorzichtig lijmresten afschuren.

Ik vermoed sterk dat je cc 2 lange dagen zoet bent met je zoektocht en dan nog eens een dag of 3 met de herstelling en schilderwerken....
Pak 40 uur aan 580/40 u= 14.5€/uur

bambipower
Berichten: 1034

#8 , 20 dec 2021 07:27

Waarschijnlijk al geen toegang meer tot de huurwoning?

En daar begint het probleem... je maakt wat dingen stuk, kan iedereen gebeuren. Maar je hersteld het niet...de huisbaas zal het wel doen. En als’de huisbaas dan met de rekening komt, is het te duur. En wordt er verwezen naar 2de handssites, een potteke verf, etc... alsof die spullen van 2de handssites zichzelf verhuizen, een potteke verf zichzelf op de muur zet, en ochotekes dat vensterbankske.

Je had zelf in actie moeten schieten en herstellen.

Terug naar “Huren”