Hoeveel maanden borg?

willeke
Topic Starter

Hoeveel maanden borg?

#1 , 17 feb 2009 09:58

Goedemorgen ik ben nieuw mijn naam is Willeke ik had een vraag hoeveel maanden borg is het nu wettelijk dat je moet betalen bij huren van een huis :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 17 feb 2009 10:09

Bij woninghuur geldt drie maanden als het gestort wordt op een gemeenschappelijke rekening en twee maanden als het cash op ontvangstbewijs wordt betaald.

willeke
Topic Starter

#3 , 17 feb 2009 10:12

o bedankt

Reclame

artemis

#4 , 17 feb 2009 10:43

Bij woninghuur geldt drie maanden als het gestort wordt op een gemeenschappelijke rekening en twee maanden als het cash op ontvangstbewijs wordt betaald.
Dit lijkt me niet helemaal correct....
Ik citeer uit het contract van Livios:

Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg.

De in het vorige lid vermelde waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen : ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling, ofwel een bankwaarborg die het de huurder mogelijk maakt de waarborg progressief samen te stellen, ofwel een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling.

Wanneer de huurder kiest voor een geïndividualiseerde rekening, mag de huurwaarborg niet meer bedragen dan een bedrag gelijk aan 2 maanden huur. De opgebrachte rente wordt gekapitaliseerd ten bate van de huurder en de verhuurder verwerft voorrecht op de activa van de rekening voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet nakomen van de verplichtingen van de huurder.

Wanneer de huurder kiest voor een bankwaarborg, waarbij hij zich verbindt die volledig samen te stellen middels constante maandelijkse afbetalingen gedurende de duur van de huurovereenkomst, met een maximumduur van drie jaar, is deze gelijk aan een bedrag van maximaal drie maanden huur. De financiële instelling moet die zijn waar de huurder in voorkomend geval zijn rekening heeft en waar zijn beroeps- of vervangingsinkomsten worden gestort. Indien de huurder stopt met het storten van zijn beroeps- of vervangingsinkomens bij de desbetreffende instelling, is die gerechtigd om de integrale en onmiddellijke samenstelling van de waarborg te eisen, onverminderd de mogelijkheid om die over te brengen naar een andere financiële instelling. Niettegenstaande de wet op het statuut van en het besluit op de kredietinstellingen van 22 maart 1993, kan een financiele instelling deze waarborg niet weigeren om redenen in verband met de kredietwaardigheid van de huurder. De wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet is niet van toepassing. De huurder zal geen enkele debetrente verschuldigd zijn aan de financiële instelling, die hem rente zal uitkeren vanaf de dag dat de waarborg volledig is samengesteld. De financiële instelling beschikt over de voorrechten van het gemeen recht ten overstaande van de huurder in geval hij zijn verplichting om de waarborg progressief samen te stellen, niet naleeft.

Wanneer de huurder kiest voor een bankwaarborg die gelijk is aan een bedrag van maximaal drie maanden huur ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling, is het dat OCMW dat daar om verzoekt bij de financiële instelling, die de waarborg toestaat ten gunste van de verhuurder.

Dus Beachbomber is het volgens mij altijd 2 maanden tenzij er met een bankwaarborg gewerkt wordt.

Beachcomber

#5 , 17 feb 2009 11:20

Wel wel, het gaat slecht vandaag.... :D

Rebel-with-a-cause

#6 , 17 feb 2009 18:15

Wel wel, het gaat slecht vandaag.... :D
Weersomstandigheden??? :wink:

Beachcomber

#7 , 18 feb 2009 09:18

Tja, het is valentijn geweest... :-)

artemis

#8 , 18 feb 2009 09:42

Tja, het is valentijn geweest... :-)
Dan mag ik hopen dat het leuk was :D

JohnD

#9 , 18 feb 2009 22:38

Ik denk wel dat Beach wist dat dat 2 maanden borg was en geen 3. Misschien even verward.

mapleleiah

#10 , 19 feb 2009 16:05

Wel even aanvullen dat bepaalde verhuurders nog altijd 3 maanden borg vragen. Het is misschien niet wettelijk, maar wie dat dan niet betalen, zal gewoon de repliek krijgen dat hij een andere woning moet zoeken.

En zo is dat voor veel dingen in de huurwet ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JohnD

#11 , 19 feb 2009 20:02

Op geblokkeerde rekening laten zetten dat het officieel is en dan nr. de vrederechter stappen vanaf de eerste dag, ik zou het zelfs al melden nadat ik de sleutels ontvangen heb en het kontrakt getekend is.

mapleleiah

#12 , 19 feb 2009 21:01

Op geblokkeerde rekening laten zetten dat het officieel is en dan nr. de vrederechter stappen vanaf de eerste dag, ik zou het zelfs al melden nadat ik de sleutels ontvangen heb en het kontrakt getekend is.
Ik ga hier niet te diep meer op ingaan, maar ik heb met eigen ogen een foefelaar mogen observeren die ook daar een oplossing voor wist ... Hij weigerde namelijk om de borg op een rekening te laten zetten. Wie niet akkoord ging, kon iets anders zoeken.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JohnD

#13 , 19 feb 2009 23:46

Er zijn veel verhuurders en/of immokantoren die er werkelijk om vragen om bedrogen te worden, door hun onwettellijke eisen.

Volgens het ltste. blad van de huurdersbond gaat er op wettellijke basis eindelijk eens onderzocht worden van wat de verhuurders/immokantoren zoal mogen vragen van inlichtingen vooraleer een kandidaat huurder nog maar slechts in aanmerking komt (dus een soort invulformulier vooraleer je zelfs nog maar de woning die te huur staat mag bekijken).

Dit naar aanleiding van een vragenlijst die het eigenaarssyndikaat aan hun leden ter beschikking stelt. Daarin worden inlichtingen over de vorige verhuurders, nummer ID kaart, werkgever en hoe lang men daar werkt, inkomsten enz... gevraagd.

Er zal onderzocht worden of enkele elementen die in die vragenlijst voorkomen de wet op de privacy niet schenden.

Terug naar “Huren”