foto's interieur verhuurkantoor internet

douze
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

foto's interieur verhuurkantoor internet

#1 , 12 dec 2021 20:07

Een paar maanden geleden kreeg ik de vraag van het zaken- en immokantoor of zij foto's mochten komen maken van mijn appartement. Het zag er toch leuker uit met meubels ipv zonder (zij kwamen dit doen omdat de bovenste 2 huurders gingen vertrekken). ik zag er geen kwaad in en gaf toestemming.
Nu uit het niet zegt de eigenaar de huur op zonder reden (dat recht heeft hij blijkbaar bij een contract van < 3 jaar) en word ik dagelijks geconfronteerd met mijn eigen interieur op internet, want ik moet uiteraard opnieuw op zoek naar iets.

ik voel me heel erg voorgelogen en wil niet dat mijn interieur op internet geplaatst wordt. Kan ik van het zakenkantoor eisen dat zij mijn foto's dienen te verwijderen en de eerste set foto's maar moeten plaatsen (zonder meubels). Ik ben hier echt niet goed van aangezien ik helemaal niet wilde verhuizen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 12 dec 2021 20:15

Persoonlijke foto's etc. kan u vragen te verwijderen of te blurren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 13 dec 2021 21:05

Onafhankelijk van uw vraag: u zegt dat de verhuurder het recht heeft om op te zeggen zonder reden bij een contract van minder dan 3 jaar.
Het enige dat de verhuurder mag doen, is het contract niet verlengen, maar opzeggen mag deze niet doen.

Reclame

douze
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 dec 2021 11:17

ok, de foto's zijn op internetsites verwijderd.
De verhuurder heeft een aangetekende brief gestuurd waarin hij het contract opzegt.
op www.woneninvlaanderen.be vind ik niets terug of, bij opzeg van verhuurder, de huurder de ganse 3 maanden moet blijven huren.
ik heb nl. iets anders gevonden en kan verhuizen. Zou ik echt zolang dubbele huur moeten blijven betalen?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 17 dec 2021 12:05

Toch graag je vraag verduidelijken. een contract van beperkte duur kan tijdens de looptijd niet vervroegd worden opgezegd. Het contract kan wel beëindigd worden tegen de einddatum van de voorzien looptijd. Opzeg tegen de opzegdatum kan normaal beantwoordt worden met tegenopzet van 1 maand. Alsdan betaal je nog 1 maand huur. Kan je mogelijk even verduidelijken?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

douze
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2021 17:52

help? ik weet niet goed welk antwoord ik jullie moet bezorgen???

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 dec 2021 18:22

Je zegt: Uit het niet zegt de eigenaar de huur op zonder reden (dat recht heeft hij blijkbaar bij een contract van < 3 jaar).

Zegt de eigenaar op voordat de termijn van 3 jaar (of minder) voorbij is, dus dat je eruit moet voor het einde van je huurcontract. (dat mag niet)

Of zegt hij dat hij je contract van 3 jaar (of minder) niet verlengd wordt en dat je eruit moet op de einddatum van je contract? (dat mag wel)

En zoals basejumper al gezegd heeft, je moet geen 3 maanden dubbele huur betalen als je iets gevonden hebt, je mag dan een "tegenopzeg" geven van 1 maand. Dan moet je wel die ene maand nog dubbele huur betalen ...

douze
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 dec 2021 07:38

thanx! de verhuurder verlengt dus mijn contract van 3 jaar of minder niet meer en ik moet eruit op 1/3/2022.
Ik heb vanaf 15/1 opnieuw gehuurd en zou dan 1/2 eruit willen.
hoe doe ik een tegenopzeg?

douze
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 dec 2021 07:40

oei....en dan vind ik dit: De verhuurder kan je huurovereenkomst vroegtijdig opzeggen. Hij moet daarvoor een reden geven en een opzegtermijn van zes maanden naleven.

Als huurder kan jij een tegenopzeg van 1 maand geven. Je huurovereenkomst wordt dan beëindigd na die maand, zonder dat jij een opzegvergoeding moet betalen aan de verhuurder. Zelfs als dat in de eerste 3 jaar gebeurt.

Er zijn uitzonderingen:

dat gaat niet als de verhuurder opzegt tegen het einde van de negenjarige huurovereenkomst;
dat gaat niet bij een huurovereenkomst van korte duur (drie jaar of minder);
de verhuurder heeft geen recht op een tegenopzeg.

freelance
Berichten: 2615

#10 , 20 dec 2021 14:40

oei....en dan vind ik dit: De verhuurder kan je huurovereenkomst vroegtijdig opzeggen. Hij moet daarvoor een reden geven en een opzegtermijn van zes maanden naleven.
Dit is voor langlopende contracten , ttz. langer dan 3 jaar

Als huurder kan jij een tegenopzeg van 1 maand geven. Je huurovereenkomst wordt dan beëindigd na die maand, zonder dat jij een opzegvergoeding moet betalen aan de verhuurder. Zelfs als dat in de eerste 3 jaar gebeurt.
ook dit is voor langlopende contracten

Er zijn uitzonderingen:
Uitzonderingen op wat ?
Het geven van een tegenopzeg ?


dat gaat niet als de verhuurder opzegt tegen het einde van de negenjarige huurovereenkomst;
Voor alle duidelijkheid : er bestaan langlopende en kortlopende contracten . Bovenstaande uitzondering is voor langlopende contracten , en niet van toepassing voor u
dat gaat niet bij een huurovereenkomst van korte duur (drie jaar of minder);
hier is de uitzondering van het NIET kunnen geven van een ( vrijblijvende) tegenopzeg inderdaad van toepassing .
de verhuurder heeft geen recht op een tegenopzeg.
Niet van toepassing


U kunt de huurovereenkomst vervroegd beeindigen , maar dan bent u de verhuurder een bepaalde vergoeding schuldig , die afhangt van de tijd die u er gewoond hebt .
Laat ons er van uitgaan dat u een 3-jarig contract hebt , waarbij de verhuurder u correct opgezegd heeft tegen het einde van die 3 jaar .
Dan kunt u vervroegd een tegenopzeg indienen , en betaald u de verhuurder een bedrag van een halve maand huur

Artikel 21 paragraaf 2
§ 2. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.

Als de huurder de huurovereenkomst vervroegd beëindigt, heeft de verhuurder recht op een vergoeding die gelijk is aan anderhalve maand, één maand of een halve maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar, rekening houdend met de aanvangsdatum van de eerste huurovereenkomst.


Het eerste lid ( zin ) is niet van toepassing op u ( aangezien u het niet bent die de oorspronkelijke opzeg gedaan heeft ) ; maar het tweede lid ( zin ) is wel van toepassing indien u vroeger zou willen vertrekken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

douze
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 dec 2021 09:59

ik heb de verhuurder de toegang geweigerd bij de bezoeken van de nieuwe kandidaat-huurders, wel goedkeuring gegeven dat er iemand van het immokantoor aanwezig zal zijn. Hopelijk ben ik in mijn recht.

bosprocureur
Berichten: 6854

#12 , 23 dec 2021 11:39

Op welke grond meent u de toegang te kunnen weigeren als de verhuurder zich aanbiedt (op afspraak? ) met kandidaat-huurders ? En waarom zou dat dan wel kunnen met iemand van het immokantoor?

KJ86
Berichten: 2663

#13 , 23 dec 2021 21:02

Dat moet eigenlijk wel kunnen.
Het recht op privé en gezinsleven inroepen door de verhuurder te weigeren en tegelijk heeft TS aan haar contractuele verplichting door de bezichtiging toe te laten.

Slim en dom tegelijk want dat is een regelrechte oorlogsverklaring.

De uittredende PB over 3 maanden zal zeker niet vanzelf gaan.

TheJudge007
Berichten: 366

#14 , 24 dec 2021 04:12

Bedoel je nu wel of niet dat het een huurder toegelaten is om verhuurder toelating te weigeren maar het immokantoor dat mogelijk het contract mee ondertekend heeft wel toe te laten ?

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 dec 2021 05:56

ik heb de verhuurder de toegang geweigerd bij de bezoeken van de nieuwe kandidaat-huurders, wel goedkeuring gegeven dat er iemand van het immokantoor aanwezig zal zijn. Hopelijk ben ik in mijn recht.
Het is de verhuurder die bepaalt of hij met een immokantoor werkt en zo ja voor welke taken wel of niet (screening, plaatsbezoek, …), toch niet u.

Als ik verhuurder was, ging ik akkoord als u dan uiteraard bereid was om de rekening van het immokantoor hiervoor te betalen.

Terug naar “Huren”