Geurhinder

Seppen
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Geurhinder

#1 , 08 dec 2021 08:52

Ik huur sinds deze zomer een appartement in een vrij recent gebouw (ca. 5 jaar oud). Er blijkt evenwel een ernstig probleem te zijn met geurhinder. Dit is ook zo bij andere bewoners, vooral dan rioolgeur via afvoer. Bij mij persoonlijk gaat het om een erg doordringende beergeur en die manifesteert zich zodra ik de dampkap in de keuken gebruik. Ik heb dit een eerste maal (en nadien regelmatig) per mail aan de syndicus gemeld in juli, met de verhuurder in cc. De syndicus verschuilt zich achter de bouwpromotor om dit op te lossen, volgens deze zou de promotor na een buitengewone algemene vergadering in gebreke zijn gesteld. Echter, na zoveel tijd is het enige wat er gebeurde een vage belofte dat er eerstdaags een camera-inspectie zou gebeuren. In de praktijk gebeurde niks. Welke stappen kan ik verder ondernemen ? Als er verder niks ondernomen wordt zal ik uiteindelijk ook niet anders kunnen dan iemand in gebreke te stellen maar is dat dan de syndicus of de verhuurder ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 08 dec 2021 09:46

U huurt van de verhuurder, en die moet u in gebreke stellen.

Hebt u al eens een onderzoek laten doen door een dienst van de gemeente, eigenlijk woont u daar in ammoniakdampen, en zover ik weet is dat niet echt bevorderlijk voor de gezondheid.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 dec 2021 16:28

Ik huur sinds deze zomer een appartement in een vrij recent gebouw (ca. 5 jaar oud). Er blijkt evenwel een ernstig probleem te zijn met geurhinder. Dit is ook zo bij andere bewoners, vooral dan rioolgeur via afvoer. Bij mij persoonlijk gaat het om een erg doordringende beergeur en die manifesteert zich zodra ik de dampkap in de keuken gebruik. Ik heb dit een eerste maal (en nadien regelmatig) per mail aan de syndicus gemeld in juli, met de verhuurder in cc. De syndicus verschuilt zich achter de bouwpromotor om dit op te lossen, volgens deze zou de promotor na een buitengewone algemene vergadering in gebreke zijn gesteld. Echter, na zoveel tijd is het enige wat er gebeurde een vage belofte dat er eerstdaags een camera-inspectie zou gebeuren. In de praktijk gebeurde niks. Welke stappen kan ik verder ondernemen ? Als er verder niks ondernomen wordt zal ik uiteindelijk ook niet anders kunnen dan iemand in gebreke te stellen maar is dat dan de syndicus of de verhuurder ?
Een klein 10 jaar geleden heb ik precies met hetzelfde probleem gezeten: doordringende beergeur bij gebruik van de afzuigkap dat via de muurkas in de WC naar binnen werd geblazen Met een kleine aanpassing van de afvoerbuis op het dak, was het probleem verholpen.
.

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 08 dec 2021 21:04

De dampkap creëert onderdruk waardoor er misschien een sifon wordt leeg getrokken.
Lijkt mij onwaarschijnlijk maar je kan het simpel controleren door de dampkap te gebruiken met een raam op kipstand.
Kan ook iets simpel zijn zoals de sifon van het ventilatiesysteem (enkel van toepassing bij systeem D) die uitgedroogd is.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2021 09:04

Die moderne ventilatiesystemen deugen niet. Die veroorzaken voortdurend geurhinder, zeker wanneer het niet volgens de regels van de kunst wordt aangelegd, wat meestal het geval is.

Vroeger werd de luchtafvoer van een afzuigkap ter hoogte van het toestel rechtstreeks naar buiten geleid, terwijl ze nu omgeleid en aangesloten worden op een ventilatiebox, met alle shit tot gevolg. Vooruitgang noemen ze dat.
.

Terug naar “Huren”