Opzeg - verwarming

bonks
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Opzeg - verwarming

#1 , 23 nov 2021 16:51

Beste,

Ik heb begin november aangetekend een huur opzeg opgestuurd naar de verhuurder. Deze gaat in vanaf 01 december en eindigt op 28 februari 2022.
Nu ik wens sneller te verhuizen dan 28 februari, met name 01 december zal ik er al uit trekken.

Ik zal dus 3 maand huur nog betalen (dus de opzeg periode) plus 1 maand huur omdat ik er vroeger uit trek (2de jaar huur van 9jaar contract).

Om alles te vergemakkelijk had ik gevraagd aan de verhuurder of hij dan ook gelijktijdig de meters kan over nemen want ik stop mijn energiecontracten.
Er wordt niets afgesloten voor alle duidelijkheid. Ik kreeg het antwoord dat hij dit niet wenst te doen omdat het winter wordt en er verondersteld wordt dat ik huur tot 28 februari en het huis dient verwarmd te worden. Staat ook niet in het huur contract enkel dat ik het huis moet onderhouden zoals een "goede huisvader"...

Persoonlijk vind ik dit zeer raar maar gezien ik er niets over vind online stel ik de vraag hier.
Het is al ambetant dat ik 4 maand huur moet betalen, het is de wet en dan doe ik het ook maar dat ik dit moet blijven verwarmen terwijl ik er niet meer woon vind ik eigenlijk absurd.

Kan hij dit eisen dat ik dit huis blijf verwarmen tijdens de winterperiode?
Heb vorige vrijdag nog een onderhoud laten doen van de centrale verwarming dus alles is in orde.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 23 nov 2021 17:05

U huurt tot eind februari. Als verhuurder niet vroeger huurcontract wil stopzetten blijft u verantwoordelijken dus ook voor alle gevolgen wegens stopzetten of afzetten elektriciteit - water en gas.
U kan dan best ook de sleutels NIET teruggeven en plaatsbeschrijving uitgaande zal dan ook pas eind februari gebeuren.
Hou er rekening mee dat u wel toegang zal moeten verlenen voor nieuwe verhuur.
Bespreek dit en stel best zelf ( indien niet in contract voorzien) de nodige dagen / uren voor. 2 dagen van drie uur of drie van 2 uur waarin zeker een avond en een zaterdag(morgen) bv

Huur afgesloten na 1.1.2019 dan Vlaams huurdecreet anders indien van daarvoor Federale huurwet
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
https://www.woninghuur.vlaanderen/sites ... aatsen.pdf
http://www.lexalert.be/nl/article/vlaam ... ba3d6ac51a

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 23 nov 2021 17:35

Het huis verwarmd (zeker minstens vorstvrij) houden hoort mijns inziens zeker bij onderhoud als een goede huisvader, net als het beschikbaar houden van de nutsvoorzieningen.

Wacht ook best met het stopzetten/opschorten van de verzekeringen.

Reclame

bonks
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2021 19:15

Bedankt voor de info,

Zal zorgen dat er zeker niets aanvriest/barst deze winter tot ik officiëel weg ben.

Mvg,

Terug naar “Huren”