huurcontract 1 jaar

bgeeroms
Topic Starter
Berichten: 40

huurcontract 1 jaar

#1 , 05 nov 2021 15:41

Ik woon in Waals-Brabant en heb een huurcontract voor 1 jaar (van 15/03/2021 tot 14/03/2022) middels vooropzeg van 3 maand op voorhand per aangetekend schrijven.
Wat als ik gewoon in de woning blijf tot het contract eindigt. Moet ik dan ook een opzegging doen van 3 maand ook al is de einddatum gespecifieerd in de huurovereenkomst ? Gaat dit contract misschien automatisch verder in een 9 jarig contract ? Kan ik nog een bijkomend contract voor 1 jaar bedingen ? Als ik 3 maand op voorhand opzeg moet ik dan nog een schadevergoeding aan de verhuurder betalen ? En als ik vroeger het contract wil beëindigen ?
Alvast bedankt voor jullie reactie en tips.
Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 nov 2021 16:32

Het contract wordt er automatisch één van 9 jaar, met dezelfde voorwaarden, evenwel de indexering van de huur.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 06 nov 2021 14:03

Quote : " Wat als ik gewoon in de woning blijf tot het contract eindigt. Moet ik dan ook een opzegging doen van 3 maand ook al is de einddatum gespecifieerd in de huurovereenkomst ? Gaat dit contract misschien automatisch verder in een 9 jarig contract "

Wanneer noch huurder noch verhuurder een correcte opzeg doen voor het einde van het eerste jaar ( contract korte duur ) ; gaat het contract automatisch over in een 9-jarig contract ( te beginnen op de initiele datum ) .
Opzeggingen door de huurder is steeds 3 maand .

Quote : " Kan ik nog een bijkomend contract voor 1 jaar bedingen "

Dat kan , indien dit gebeurt minstens 3 maand voor het einde van uw huidig 1 jarig contract , en de verhuurder daarmee akkoord gaat .

Quote : " Als ik 3 maand op voorhand opzeg moet ik dan nog een schadevergoeding aan de verhuurder betalen "

Niet , wanneer u het 1 jarig contract tijdig opzegt .
WEL , wanneer u een langlopend contract voortijdig ( tijdens de eerste 3 jaar ) opzegt .
Vergoeding is : 3 maand / 2 maand /1 maand al naargelang u in het 1e , 2e of 3e jaar huur zit .

Huurwetgeving Waals gewest :

ii. Comment le preneur peut-il
mettre fin à un bail de 9 ans ?
■ A l’échéance d’un bail de 9 ans
Art. 55, §1er, alinéa 2
Le preneur peut mettre fin au bail, à son
échéance, de préférence par lettre recomman-
dée, moyennant un préavis de 3 mois.
■ À tout moment
Art. 55, §5
Le preneur peut mettre fin au bail, à tout mo-
ment, de préférence par lettre recommandée,
moyennant un préavis de 3 mois et, lorsque
la résiliation intervient au cours des trois pre-
mières années de la location, moyennant
le paiement d’une indemnité. Cette indemni-
té est égale à trois mois, deux mois ou un
mois de loyer, selon que le bail prend fin au
cours de la première, de la deuxième ou de
la troisième année de la location
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Huren”