Mindervalide die appartement verhuurt

Houdini
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Mindervalide die appartement verhuurt

#1 , 03 nov 2021 18:00

Mijn zoon is definitief mindervalide en trekt maandelijks een invaliditeitsvergoeding.
Momenteel huurt hij een appartement.
Ik heb hem een appartement geschonken en ik heb vruchtgebruik tot mijn overlijden.

Mijn zoon zou graag in zijn appartement BLIJVEN na mijn overlijden. (dus blijven huren)
Hij zou dan het door mij geschonken appartement verhuren.

Mijn zoon mag geen "belastbare inkomsten" hebben.
Is de huishuur die hij dan gaat trekken een belastbaar inkomen en brengt dat zijn invaliditeitsvergoeding in gevaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 nov 2021 20:03

Het is niet de huur die belast wordt. Deze belasting wordt geïnd door middel van het KI van het appartement.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 03 nov 2021 20:18

Het is niet de huur die belast wordt. Deze belasting wordt geïnd door middel van het KI van het appartement.
Dat is OOK een inkomen.

Het bezit op zich wordt al belast, daarom moet je het nog niet verhuren.

Indien het een erkenning door het ministerie van sociale voorzorg is, dan telt het inkomen wel degelijk mee

Indien - erg onwaarschijnlijk - dat het een inkomen is dat door het ziekenfonds wordt betaald, dan telt het niet mee.

Dus m.i. wel degelijk problemen gaat hij daarmee krijgen

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2021 21:45

Indien hij een invaliditeitsuitkering uitbetaald door het ziekenfonds geniet, heeft de verhuur van een appartement geen invloed gezien het hier niet om een inkomen uit arbeid of vervangingsinkomen gaat.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Houdini
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 nov 2021 06:20

De vergoeding die hij trekt is wel degelijk van de FOD Ministerie van Sociale Zekerheid.
Ik weet dat men daar naar het "belastbaar inkomen" kijkt.
Ik weet dat hij zijn invalidiiteitsvergoeding niet kwijt raakt, maar dat men het bedrag van zijn belastbaar inkomen waarschijnlijk er gaat aftrekken.
Ik denk dat het bedrag van zijn kadastraal inkomen gaat zijn (niet de huishuur).
Ik probeer meer klaarheid te krijgen bij de FOD zelf, maar dat is niet zo simpel om daar een klaar en duidelijk antwoord te krijgen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 nov 2021 11:08

Ik heb de vraag gesteld aan de FOD Handicap en had reeds binnen de 3 uur een volledig antwoord.

"Het algemeen principe is dat we voor het vaststellen van het recht op een tegemoetkoming rekening houden met het belastbaar inkomen.

In de praktijk is het zo dat het kadastraal inkomen van een zelf betrokken woning meestal vrijgesteld is in de personenbelasting. Het onroerend inkomen van een zelf betrokken woning is in bepaalde gevallen niet vrijgesteld als daarvoor een lening is aangegaan waarvoor men een belastingvermindering krijgt. Zie hiervoor Definitie | FOD Financiën (belgium.be) , en specifiek de vraag ‘Is het onroerend inkomen van de woning die ik zelf betrek (“de eigen woning”) vrijgesteld in de personenbelasting?”.

Indien men een woning verhuurt, moet er een onderscheid gemaakt worden tussen privé en bedrijfsmatige verhuring:
- Als men een woning verhuurt aan een particulier, die er geen beroepsmatige activiteit in uitoefent wordt men belast op het kadastraal inkomen van de woning. Dit kadastraal inkomen zal dus, zoals hierboven vermeld, meestal vrijgesteld zijn.
- Als men een woning verhuurt aan iemand die deze woning voor zijn beroep gebruikt, moet de huur aangegeven worden en zal deze een belastbaar inkomen vormen (zie Huurinkomsten | FOD Financiën (belgium.be), i.c. de vraag “Ik ben eigenaar van een in België gelegen gebouwd onroerend goed dat ik verhuur aan een particulier die het (gedeeltelijk) voor zijn beroep gebruikt. Hoe moet ik mijn onroerend inkomen aangeven?”).

Als het appartement dus niet verhuurd wordt aan iemand die er zijn beroep in uitoefent, zal er geen invloed op de tegemoetkoming zijn."

Ik sluit mij hier volledig bij aan.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huren”