Verhuurcontract willen stoppen

E10ne
Topic Starter
Berichten: 71

Verhuurcontract willen stoppen

#1 , 31 okt 2021 11:02

Situatie; verhuucontract van 3 jaar ondertekend op 7/11/2017, ingaand op 01/01/2019 en eindigend op 31/12/2021. Het contract wordt nu dus op 01/01/2022 een contract van 9 jaar omdat ik nagelaten heb te reageren.
Nu is mijn vraag; kan ik slechts in 2024 (voor 31/06 uiteraard) het contract opschorten, of kan het vroeger en moet ik een reden opgeven waarom ik het contract wil stoppen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 31 okt 2021 12:10

U kan op om het even welk moment een opzeg geven van zes maand, maar dan wel voor eigen bewoning (of voor nabije familie), zonder vergoeding voor de huurder. Let wel, u moet die reden dan ook waarmaken, op straffe van een vergoeding van achttien maanden huurwaarde !

En anders kan u in 2024, zoals gezegd, een opzeg geven zonder dat u een reden opgeeft, maar nog wel met een vergoeding voor de huurder.

E10ne
Topic Starter
Berichten: 71

#3 , 31 okt 2021 13:35

En welke vergoeding is dit, hoe groot is die vergoeding? Waar kan ik dit vinden?

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 31 okt 2021 14:03

In aanvulling op # 2
Indien een 3 jarig contract niet op tijd werd opgezegd ( door de verhuurder ) gaat dit contract automatisch over in een 9 jarig contract , te beginnen op de oorspronkelijke datum .
Voor het einde van de tweede 3 jarige periode ( dus voor 31/6/2024 zoals u zelf aangeeft ) kan opgezegd , zonder reden , mits 6 maand opzegtermijn , en een vergoeding te betalen aan de huurder van 6 maand huur .

Art. 19
Decreet houdende bepalingen betreffende de huur van voor bewoning bestemde goederen of delen ervan (citeeropschrift: "Vlaams Woninghuurdecreet")
In werking getreden Januari 2019 .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

E10ne
Topic Starter
Berichten: 71

#5 , 31 okt 2021 16:30

Dank voor de info, had niet gedacht zo gevangen te zitten.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 31 okt 2021 19:41

, had niet gedacht zo gevangen te zitten.
Tenzij je met de huurder minnelijk een vroeger vertrek kan overeenkomen.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 01 nov 2021 13:48

Een minnelijke schikking behoort inderdaad ( theoretisch ) tot de mogelijkheden .
Dat wordt dus " onderhandelen " , en resultaat schriftelijk opmaken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

E10ne
Topic Starter
Berichten: 71

#8 , 01 nov 2021 15:42

Doet niks terzake, maar wel fout gemaakt zowel hier als in het contract; huur is ingegaan op 01/01/2018 ipv 2019 verkeerdelijk weergegeven. Maar als je 3 jaar rekent is einddatum 31/12/2020 ipv 2021.
Deze fout staat ook vermeld in contract, maar ik denk dat dit naar de toekomst toe weinig van belang is omdat de startdatum 01/01/2018 wel juist is vermeld in contract.
Maar graag had ik wat meer info, WAT NA 9 JAAR? Gelden dezelfde 3jaars termijnen of zijn hier wijzigingen, zo ja waar te vinden?

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 01 nov 2021 17:48

Als het contract ook na die negen jaar niet tijdig (en geldig) werd opgezegd, is er de opzegmogelijkheid elke drie jaar, maar zoals na het negende jaar is er geen vergoeding meer verschuldigd.
Maar zou u na die 9 jaar verder verhuren, is dat wat u wenst?

freelance
Berichten: 2615

#10 , 02 nov 2021 14:23

Quote : " Maar graag had ik wat meer info, WAT NA 9 JAAR? Gelden dezelfde 3jaars termijnen of zijn hier wijzigingen, zo ja waar te vinden? "

Antwoord # 9 is correct .
U zit met een langlopend contract ( aangezien kortlopend contract niet tijdig opgezegd ) . Deze zijn altijd onderverdeeld in 3 jaarlijkse periodes ( ook NA verloop van 9 jaar ) .
Alleen zullen de opzeg modaliteiten veranderen .
Opzeggen voor het einde van de tweede 3 jaarse periode , kost u 6 maand huur aan de huurder .
Opzeggen voor het einde van de eerste 9 jarige periode , kost u GEEN vergoeding .
Dit is omdat de Huurwetgeving ( zowel van voor 2019 als van na 2019 ) de huurder een 9 jarige bescherming wou bieden ( in geval van een contract dat afgesloten is voor 9 jaar , OF voor een kortlopend contract dat NIET tijdig opgezegd werd , en zodoende automatisch overgaat in een langlopend contract ) .

Vanaf de derde 3 jaarse periode ( dus in huurjaar 9 ) hoeft GEEN vergoeding meer betaald bij correcte opzeg van 6 maand .
Wanneer NIET tijdig opgezegd begint een nieuwe 3 jaarse periode ( dus 12 jaar in totaal ) , en vervalt OOK de vergoeding bij correcte opzeg op het einde van deze nieuwe 3 jaarse periode .

U kan de oude huurwet ( Nationaal - versie Maart 2013 ) downloaden hier :
https://justitie.belgium.be/nl/publicat ... 4de_editie

De nieuwste huurwet voor Vlaanderen vindt u hier :
https://www.woninghuur.vlaanderen/
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

E10ne
Topic Starter
Berichten: 71

#11 , 03 nov 2021 18:04

Dank, maar ik heb nog een andere woonst waar de huur is ingegaan op 1/11/2013 (was
3 jarig, maar is ondertussen een 9-jarig) en nu eindigt op 31/10/2022. Van deze huurders ben ik tevreden en kunnen, wat mij betreft, nog een periode van 3 jaar huren. Het is dus nog bijna een jaar.

freelance
Berichten: 2615

#12 , 04 nov 2021 14:40

Voor de tweede woning hebt u twee mogelijkheden .
A/ Opzeg van 9 jarig contract minstens 6 maand voor het einde ( voor 1 mei 2022 ) , en nieuw contract opstellen voor 3 jaar . ( geen " huurdersvergoeding " van toepassing ) .
B/ niet opzeggen , en dan gaat het bestaande contract automatisch over in een nieuwe 9-jarige periode , die ten vroegste kan opgezegd worden 6 maand voor het einde van de eerste 3 jarige periode ( geen " huurdersvergoeding " van toepassing ) .
Maak goede afspraken met de huurder , dan blijft iedereen tevreden.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”