Optie huur cash?

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

Optie huur cash?

#1 , 26 okt 2021 13:41

Beste,

Vandaag te horen gekregen dat ik een appartement - te huur aangeboden via immokantoor - mag huren (via online profiel kandidaat gesteld).

Echter vragen ze mij om:
- volgende week de eerste maand huur en lasten in CASH aan hen te betalen - ik zou een kwitantie hiervan ontvangen
- in de loop van de maand november zal ik nogmaals uitgenodigd worden voor het contract te tekenen (huur start 1/12).

Nu an sich begrijp ik dat ze in deze tijden 'zekerheid' willen, maar ik vind het straf dat ik cash geld (hele maand huur plus lasten) zomaar moet komen afgeven ter waarde 'van een kwitantie'.

Want stel dat het contract me niet aanstaat, dat de immo failliet gaat, ben ik dan mijn geld kwijt? En waarom cash? Ze hebben toch een rekeningnummer zeker, anno 2021... Of dat verhuurder plots van kantoor verandert, etc. Een kwitantie zonder enige voorwaarden lijkt me toch straf?

Met andere woorden: ze vragen dat ik me "eenzijdig" verbind, zonder enige informatie. Die 'kwitantie' zegt niets over de effectieve huurprijs, lasten, etc. dat ze achteraf eenzijdig in een contract kunnen stippuleren.

En wat is er mis met: "verhuurder heeft u aanvaard, kom op die datum, bijgevoegd het contract, lees die. U moet drie maanden waarborg betalen en één maand huur met lasten op die datum (= dag ondertekening contract). En voila. Iedereen tesamen tevreden, kan volgende week ook al, ook al is de huur pas over één maand.

Vraag dus:
- kan dat allemaal?
- mag cash (zo'n 1000 euro) nog gevraagd worden? ('we hebben géén bancontact' is géén reden, instantbetalingen met kaarten en smartphones kunnen tegenwoordig meteen...).

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2021 14:13

Absolute afrader.
Cash betalingen zijn nog niet verboden. Maar ten stelligste af te raden en te vermijden. Zie mening topic op JF.
Bankoverschrijving na ondertekening contract en juist voor datum 01.12.2021 betaling eerste maand huur en waarborg op aparte bankrekening = is het eerlijkst.
Eerst contract goed doornemen.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 26 okt 2021 14:28

Wie vraagt deze som ? Immo of eigenaar Of zijn zij een en dezelfde
kan mij niet van volgende indrukken voldoen
Immo wil maar al te graag handje contantje ontvangen voor zijn haar diensten en wenst zo eigenaar uit te schakelen. Eigenaar wil graag "een sommetje zonder muziek" Waarschijnlijk is alles telefonisch gebeurt ?
Alles gewoon officieel wat is daar nou het probleem mee ? Zo'n kwitantie heeft idd geen enkele waarde je hebt geen zekerheid. Is storten op een gemeenschappelijke rekening dan geen optie ? Gevaar is natuurlijk dat ze jou langs de kant laten liggen en de volgende pakken die hun spelletje wel wil mee spelen. Dat zijn nu de ongezonde situaties gezien vraag en aanbod van vandaag.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2021 14:35

Hey, bedankt voor jullie beide reacties.

Immo vraagt het. Contract wordt pas geleverd (en getoond) NA betaling contant eerste maand en lasten volgende week. Ik denk dat het wel twee verschillende mensen zijn, ze spraken over 'mevrouw de verhuurder' en bij het bezichtigen bleek het ook zo (volgens huidige huurder). Anyway, ik vertrouw het niet. Contant met gewoon kwitantie, zonder inzage in een contract, lijkt me niet correct. Als er iets is, wat dan? Dan ben ik mijn geld kwijt en moet ik via de rechter (lange tijd en kosten) om terug mijn geld te zien - tenzij ze 'failliet' zijn. Let wel op: immo is ook syndicaat.

Voorstel LYNX XX "Bankoverschrijving na ondertekening contract en juist voor datum 01.12.2021 betaling eerste maand huur en waarborg op aparte bankrekening = is het eerlijkst." lijkt me meeste logische en legaal.

Bedankt voor de input!

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 okt 2021 14:38

@ganapathi tantra: inderdaad, alles telefonisch. Uiteraard :)

Tja, liever oneerlijke mensen kwijt dan rijk. Dit is maar het begin. Wat als ik mijn huur opzeg en mijn waarborg terug wil? of andere zaken gebeuren tijdens de huur? Het begint al niet goed, beter nu beeindigen dan meegaan.

Bedankt voor je input ganapathi tantra.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#6 , 26 okt 2021 14:41

Ik zou mijn stoute schoenen aantrekken en eens navraag doen wie in het blok nog een appartement van "mevrouw verhuurder" huurt. Je hebt niks te verliezen. Klinkt vervelend want je zou een eventuele woonst kunnen verliezen maar als het al van in den beginne niet fris ruikt zoek je misschien beter nog wat verder met het oog op de toekomst
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 okt 2021 15:10

Hey, bedankt voor jullie beide reacties.

Immo vraagt het. Contract wordt pas geleverd (en getoond) NA betaling contant eerste maand en lasten volgende week. Ik denk dat het wel twee verschillende mensen zijn, ze spraken over 'mevrouw de verhuurder' en bij het bezichtigen bleek het ook zo (volgens huidige huurder). Anyway, ik vertrouw het niet. Contant met gewoon kwitantie, zonder inzage in een contract, lijkt me niet correct. Als er iets is, wat dan? Dan ben ik mijn geld kwijt en moet ik via de rechter (lange tijd en kosten) om terug mijn geld te zien - tenzij ze 'failliet' zijn. Let wel op: immo is ook syndicaat.

Voorstel LYNX XX "Bankoverschrijving na ondertekening contract en juist voor datum 01.12.2021 betaling eerste maand huur en waarborg op aparte bankrekening = is het eerlijkst." lijkt me meeste logische en legaal.

Bedankt voor de input!
TS : nog een kleine belangrijke zaak : de waarborg op een geblokkeerde bankrekening plaatsen. Een geblokkeerde rekening is een rekening op naam van de huurder waarop de huur waarborg wordt gestort. Het is een geblokkeerde rekening : alleen als de verhuurder en de huurder daarvoor hun uitdrukkelijke toestemming geven wordt het geld op de rekening gedeblokkeerd.

jef007
Berichten: 1679

#8 , 26 okt 2021 15:51

wat is een "kwitantie " waard bij een oplichter??

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 26 okt 2021 16:15

NOOIT betalen voor een contract dat je nog niet eens hebt gezien. Wie weet wat voor rare verplichtingen staan er in.

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 okt 2021 12:40

Hello!
Ik heb intussen van het immokantoor vernomen (schriftelijk!) dat ze géén stortingen aannemen van de huur en lasten, enkel cash omdat "ze dit anders moeten doorstorten naar de eigenaar, maar dat ik wel een ontvangstbewijs achteraf zal ontvangen".

Anyway, BIV geinformeerd.

Bedankt voor jullie input allemaal!

eylis
Berichten: 8836

#11 , 27 okt 2021 14:25

Het staat mij voor dat het zelfs wettelijk verplicht is om de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder te storten. En de wettelijke volgorde is ook: éérst huurcontract tekenen én dan samen met de verhuurder geblokkeerde rekening openen. Ik zou het immokantoor wel beleefd melden dat u de wettelijke gang van zaken wenst te volgen (en eventueel, hoe ze er in slagen van die pertinent te omzeilen zonder problemen met de inspectie...)


LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 okt 2021 14:57

Het staat mij voor dat het zelfs wettelijk verplicht is om de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder te storten. En de wettelijke volgorde is ook: éérst huurcontract tekenen én dan samen met de verhuurder geblokkeerde rekening openen. Ik zou het immokantoor wel beleefd melden dat u de wettelijke gang van zaken wenst te volgen (en eventueel, hoe ze er in slagen van die pertinent te omzeilen zonder problemen met de inspectie...)
Ik ben volledig voorstander van zulke werkwijzen. Zeker gezien de talrijke malafide ondernemingen ( zie maar dagelijks de media ).

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 okt 2021 15:41

Voor de duidelijkheid (het is een beetje verwarrend allemaal):
Appartement bezocht - me kandidaat gesteld via online platform - telefoontje gekregen van immo dat ik het mag huren - met de vraag: 1) huur én lasten asap te komen brengen in cash met als doel een 'borg' te geven dat ik het appartement effectief zal huren én dat die cash betaling achteraf zal dienen als eerste maand huur - 2) dat ik in de loop van november mijn contract zal ontvangen. Daar werd nog niets gezegd over de huurwaarborg.
Met andere woorden: ze eisen een bevestiging in geld in cash, zonder contract, dat ik effectief zal huren. Huurwaarborg: nog niet eens besproken.

Ik moet dus een 1000 euro geven zonder contract - in cash - zodat ik niet zomaar een ander appartement zal nemen of als ik het wel doe, ik mijn geld kwijt ben.

Het geld zie ik ook nooit meer terug.

Op mijn vraag om die borg (gelijk aan 1 maand huur en lasten) te betalen op een rekening - krijg ik als reactie: 'De betaling van de waarborg gebeurt inderdaad op een derdenrekening. De betaling van de 1e maand (= de huur van de maand december; verschillend dan de huurwaarborg) gebeurt door het cash te betalen zodat wij het appartement voor u kunnen blokkeren. Zoals reeds gezegd krijgt u een schriftelijk bewijs dat u betaald heeft voor de maand december 2021. Van zodra de 1e maand betaald is leggen wij een afspraak vast met de eigenaars om samen het contract te ondertekenen. De contracten die wij gebruiken zijn trouwens goedgekeurd door het BIV, wij voegen hier ook niets specifiek aan toe. Indien u wenst kan ik u dit op voorhand bezorgen zodat u tijd heeft om het na te lezen alvorens we tekenen.. en "De betaling van de 1e maand (huur + lasten) gebeurt steeds in cash omdat wij het bedrag anders dienen door te storten aan de eigenaar. Dit is de betaling van de huur voor de maand december en nadien krijgt u hiervan een betalingsbewijs;"
Daarna verwijten dat ik twijfel aan hun manier van werken.

jef007
Berichten: 1679

#15 , 27 okt 2021 15:49

nogmaals :
VER van wegblijven!!!

Terug naar “Huren”