Verhuren aan uitgeprocedeerden

Yakamoz84
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Verhuren aan uitgeprocedeerden

#1 , 25 okt 2021 14:11

Ik verhuur een studio in Antwerpen en onlangs is een koppel uitgeprocedeerden bij mij geweest en deze uitgeprocedeerden wilden het graag huren. Mijn vraag nu: doe ik iets illegaal als ik aan hun verhuur? Valt dat onder humanitaire hulp of staan hier boetes op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 25 okt 2021 14:55

Hebben zij al een bevel gekregen om het grondgebied te verlaten ?

In theorie is dat dan wel illegaal, In de praktijk is er wel geen haan die daar naar kraait.

De overheid zou om wat meer duidelijkheid hieromtrent te verschaffen misschien gewoon het woord illegaal door legaal vervangen.

En boetes ? uiteraard ook in theorie.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Yakamoz84
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2021 14:59

Ze hebben al een bevel gekregen om het grondgebied te verlaten.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2021 15:03

Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 25 okt 2021 15:12

Bedankt voor de link, @ Scorpioen.

Ik heb eens vluchtig die teksten overlopen, en hierbij een uittreksel waar ik me toch vragen bij stel.
"Indien de eigenaar een huurcontract weigert of verbreekt omdat de (kandidaat-)huurder geen wettig verblijf heeft, kan er ook sprake zijn van indirecte discriminatie op basis van de nationaliteit van de persoon zonder wettig verblijf."
Kan dat nog ?

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 25 okt 2021 15:16

Ze hebben al een bevel gekregen om het grondgebied te verlaten.
Gewoon verhuren dan alsof er geen vuiltje aan de lucht is, anders kan je blijkbaar nog vervolgd worden voor discriminatie. Ik had het woord illegaal gewoon verkeerd geinterpreteerd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 25 okt 2021 15:18

Kan dat nog ?
Blijkbaar wel, Het is gewoon dat woord illegaal dat dient geherwaardeerd te worden
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 25 okt 2021 15:18

Ze hebben al een bevel gekregen om het grondgebied te verlaten.
Gewoon verhuren dan alsof er geen vuiltje aan de lucht is, anders kan je blijkbaar nog vervolgd worden voor discriminatie. Ik had het woord illegaal gewoon verkeerd geinterpreteerd.
Dit getuigt van weinig zin voor realiteit; dat vuiltje is er mijns inziens dus wel degelijk !

Gaat u als eigenaar - verhuurder aan die mensen nog verhuren? Voor welke termijn?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 25 okt 2021 19:54

En waar kan TS dan terecht als ze de huur niet meer betalen, als er een pak huurschades is??????

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 okt 2021 17:29

je kan verhuren, maar het zal niet zonder risico zijn;

wat als ze bijvoorbeeld hun domicilie niet zetten op het pand = leegstandsbelasting

KJ86
Berichten: 2662

#11 , 26 okt 2021 17:52

Bovendien loop je het risico op een strafrechtelijke veroordeling voor huisjesmelker door dat je huurders in een precaire situatie zitten.

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 27 okt 2021 00:52

En waar kan TS dan terecht als ze de huur niet meer betalen, als er een pak huurschades is??????
je kan verhuren, maar het zal niet zonder risico zijn; wat als ze bijvoorbeeld hun domicilie niet zetten op het pand = leegstandsbelasting
Bovendien loop je het risico op een strafrechtelijke veroordeling voor huisjesmelker door dat je huurders in een precaire situatie zitten.
Het is, dacht ik, toch meer dan duidelijk dat TS de barmhartige samaritaan wil uithangen. Een of ander verbod of risico zal hij er ws. met liefde bij incalculeren.
In feite kan men TS daarom best zijn zin laten doen, want eerlijk gezegd wie verhuurt er nu aan uitgeprocedeerden ? In dat opzicht hebben sommigen mijn menng hierover waarschijnlijk verkeerd geinterpreteerd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”