Verhuurder weigert herstellingen uit te voeren

diginique
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verhuurder weigert herstellingen uit te voeren

#1 , 25 okt 2021 06:58

Sinds 2017 huur ik een woning die op het eerste zicht (tijdstip van plaatsbeschrijving) in orde leek. Echter begonnen de eerste verdoken gebreken zich reeds na amper 3 maanden te manifesteren. Ondertussen zijn we 4 jaar verder en is de lijst alleen maar langer geworden. Op elke melding en bij elke vraag naar geplande werken word ik gesust met een smoes (van zodra we de aannemer kunnen bereiken, we zijn er volop mee bezig, nog even geduld, we kunnen ook maar ons best doen blablabla). De gebreken zijn oa vlekken over de ganse benedenverdieping die van onder de vloerbekleding verschijnen, het bad dat al 2 jaar ingevreten is door fe afloop van de verwarmingsinstallatie die boven het bad hangt en zo in een diepe verroeste geul is geresulteerd waardoor het bad nog slechts als doemuche kan gebruikt worfen, het badkamerdak staat op instorten, sinds kort heb ik een vochtmeter regelmatig het gehalte laten meten en nog geen enkele keer heeft de wijzer uit de rode zone geweest, 3 grasmachines zijn stukgereden op het (ver)bouwafval dat uitgestort is in de tuin waarop een dun laagje werd uitgestreken zodat een bedje gras kon gezaaid worden, hdt licht boven en op mijn dochter haar kamer is stuk en in overeenkomst zo opgenomen dient de verhuurder dit te herstellen gezien het om een ledlamp gaat die niet kan vervangen worden zonder daarbij het gsnse armature te moeten vervangen, ondertussen is ook gebleken dat de boiler in de keuken volgens verhuurder als heel normaal omschreven en louter tijdens het opwarmen van de ketel, maqr in werkelijkheid continu blijft druppelen met een interval van 1 seconde, kn de kelder staat van -1 tot 0 schimmel op de muren en ik kan maar doorgaan. Een schrijnend geval van huisjesmelkerij waarvoor ik onlangs bemiddeling heb gezocht. Het resultaat is opnieuw beloftes zonder vastgesteld tijdstip. Mijn geduld en vertrouwen zijn op. Ik stelde voor om hetzij alles meteen aan te pakken rest een optie en die is plaatsbeschrijving boven te halen en een nieuwe op te maken in vergelijking met voorgaande wat in dit geval ook tot herziening van de huurprijs zou leiden. Niet op ingegaan uiteraard. En ik ben het zodznig moe om voor aap te staan dat ik liefst asap de deur achters zou sluiten en mijn borg zou innen om die met veel Olivier aan een ander te geven. Maaaaar... ondertussen heb ik ontdekt dat stapsgewijs vaststellingen zijn genoteerd tijdens lekdetecties en onderhoudsbeurten die op niks slaan maar wel de blikken in mijn richting laten draaien om op het juiste moment boven gehaald te worden en mij gaan laten opdraaien voor de herstellingen die reeds lang zouden moeten gebeurd zijn. Conclusie. Ik kan niet eens verhuizen vooraleer dit rechtgezet wordt wat de eigenaar dus absoluut niet zal laten gebeuren. Ik word er ziek van zonder overdrijven. Dure advocaten kan ik mij jammer genoeg niet veroorloven maar voor de verhuurder is dat geen enkel probleem. Help mij om te ontsnappen aan deze oplichters/huisjesmelkers voor ik volledig crash 🥺

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
diginique
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2021 07:01

Sorry voor de typfoutjes en auto"correcties" .. ik heb niet meer nagelezen 🙄

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 okt 2021 09:49

Ooit al een van een vrederechter gehoord?
Indien je verhuurder al enkele aangetekende brieven hebt gestuurd met uw klachten, kan je zeker naar hem toe. Niet meer wachten.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 25 okt 2021 15:01

Verzoekschrift richten aan vrederechter , zo vlug mogelijk . ( ga u informeren op de griffie van de vrederechtbank voor het betreffende formulier . )
Procedure is gratis . Geen advocaat nodig .
Op basis van het volgende :

20 FEBRUARI 1991. - [OUD] BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III - TITEL VIII - HOOFDSTUK II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder. (Opschrift gewijzigd door W 2019-04-13/28, art. 2, 011; Inwerkingtreding : 01-11-2020)

Art. 2. Staat van het gehuurde goed.
(§ 1.) Het gehuurde goed moet beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid. (Onverminderd de normen betreffende de woningen, opgesteld door de Gewesten bij het uitoefenen van hun bevoegdheden, moet het verhuurde goed beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.
Deze voorwaarde wordt beoordeeld door te verwijzen naar de staat van het verhuurde goed op het moment dat de huurder ervan in het genot.); <W 2007-04-25/38, art. 101, 1°, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Of deze voorwaarde is vervuld wordt beoordeeld aan de hand van de staat van het goed op het ogenblik dat de huurder in het genot ervan treedt.
(De Koning stelt de voorwaarden vast waaraan ten minste voldaan moet zijn opdat het gehuurde goed beantwoordt aan de vereisten bepaald in het eerste lid.
(De in het vorige lid beoogde minimumvoorwaarden zijn van dwingend recht en moeten bij de huurovereenkomst worden gevoegd.) <W 2007-04-25/38, art. 101, 2°, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Indien de door de vorige leden voorgeschreven voorwaarden nier zijn vervuld, heeft de huurder de keuze of wel de uitvoering te eisen van de werken die noodzakelijk zijn om het gehuurde goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van het eerste lid, ofwel de ontbinding van de huurovereenkomst te vragen met schadevergoeding.
In afwachting van de uitvoering van de werken, kan de rechter een vermindering van de huurprijs toestaan.) <W 1997-04-13/43, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
(§ 2. Met toepassing van de artikelen 1720, 1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek op de huurovereenkomsten geregeld door deze afdeling, is de verhuurder verplicht tot alle herstellingen, andere dan de huurherstellingen. Deze herstellingen andere dan de huurherstellingen kunnen door de Koning worden gedefinieerd, bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. Deze bepalingen hebben een dwingend karakter en zullen uitwerking hebben voor de huurovereenkomsten die ondertekend worden na de inwerkingtreding van dit artikel.) <W 2007-04/25/38, art. 101, 3°, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>

Voorwaarde is , verhuurder SCHRIFTELIJK en AANGETEKEND op de hoogte stellen van alle gebreken . ( gewoon een lijst opsommen , en sinds wanneer deze gebreken geconstateerd zijn ) .
Verhuurder 2 weken de tijd geven om alles in orde te brengen . ( daarna , vrederechter , indien geen of onvoldoende reactie / U hoeft dat niet te vertellen aan verhuurder )
Voor uzelf , foto's nemen , en zorgen dat deze kunnen voorgelegd op de rechtbank .
Rechtbank kan een onafhankelijk expert sturen , eventueel .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”