Kan huurder werken weigeren?

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Kan huurder werken weigeren?

#1 , 21 okt 2021 14:38

Ik verhuur sinds enkele maanden mijn woning.
Enkele weken terug meldde de huurder problemen door opstijgend vocht, dit werd aangetoond met foto's.

Ik heb ondertussen 2 afspraken gemaakt met 2 verschillende firma's om het probleem te bekijken en een oplossing te zoeken.
Voor deze afspraken heb ik een akkoord met de huurder.

Nu merk ik wel wat tegenwerking van de huurder:

Hij klaagt dat ik nog niet ben gaan kijken naar de schade, maar als ik enkele data doorstuur om langs te komen, krijg ik geen reactie.

Hij verwacht langs de ene kant dat het onmiddellijk is opgelost, terwijl ik heb aangegeven dat ik maar actie kan ondernemen van zodra het probleem is onderzocht en een oplossing wordt aangeboden, dus na komst van de 2 firma's.

Langs de andere kant, geeft hij ook aan dat hij de werken niet ziet zitten en eigenlijk gewoon wil verhuizen.
Maar hier hetzelfde, ik wil eerst het advies van die firma's afwachten. Ik verwacht geen grote werken, dus de impact op het wonen zal denk ik wel beperkt zijn.
Indien de werken toch een grote impact zouden hebben, is het natuurlijk altijd bespreekbaar.

Ik ben van het idee om eerst het probleem te laten onderzoeken en te bekijken wat de impact van de herstellingen zou zijn, vooraleer ik eventueel zou ingaan op het ontbinden van de huurovereenkomst. Als die werken vb. 2 dagen zouden duren, is ontbinding van de huurovereenkomst toch niet nodig?
De huurder moet mij toch de mogelijkheid bieden dit probleem aan te pakken?
Zijn er bepaalde zaken waar ik moet op letten?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 okt 2021 18:13

Optrekkend vocht wordt gewoonlijk NIET opgelost met een klein werkje. Bepleistering moet worden afgekapt, muren geïnjecteerd, muren laten uitdrogen, en opnieuw bepleisteren. Daarna schilderen of behangen
Je bent al snel 2 à 3 maanden bezig om het probleem helemaal en correct opgelost te krijgen.
Al de rest zijn lapmiddelen, zoals een lambrisering zetten, of speciaal behang, of speciale verf. Daarmee steek je de schade even weg, maar die komt steeds weer , net zoals die kat.

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 23 okt 2021 15:00

De huurder moet mij toch de mogelijkheid bieden dit probleem aan te pakken?
Uiteraard moet hij u de mogelijkheid bieden dit probleem aan te pakken. En de huurder kan derhalve die werken niet weigeren. U dient wel een gezamelijk akkoord te hebben betreft het verloop en het begin van de werken. Hij kan ook opzeggen/verhuizen binnen het wettelijk kader qua opzegtermijn dat niets te maken heeft met de schade.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 23 okt 2021 22:43

Men moet waarschijnlijk ook beetje kijken naar de grootte of omvang van het probleem. Als dat echt wel belangrijk is dan zal die schade van en door vocht niet van gisteren zijn. Ik kan dan wel begrijpen dat huurder zich beetje in het ootje genomen voelt en zich liever niet bind aan een verdere overeenkomst. Misschien is het vochtprobleem van die mate dat een vrederechter daar wel wil naar luisteren en staat hij huidige huurder toe het pand te verlaten onder de noemer van een ernstige tekortkoming die toch wel gekend moest zijn. Kan huurder aantonen dat hem dit niet gekend was of verborgen bvb door een likje verf van vorige huurder ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 okt 2021 11:05

als de huurder weg wil, dan zou ik persoonlijk geneigd zijn om een minnelijk akkoord op papier te zetten (en zet er dan ook echt alles in; wanneer einde huur, wanneer meterstanden noteren, wat moet nog betaald worden, wat met de huurwaarborg...) en dan de werken te doen terwijl er niemand in woont. Daarna verhuur je gewoon opnieuw aan een volgende huurder.
Een huurder die werken tegenwerkt, uitstelt, afspraken verplaatst, zelf aangeeft weg te willen, zou durven stoppen met huur betalen ... die ben je liever kwijt dan rijk lijkt me?

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 okt 2021 13:14

Men moet waarschijnlijk ook beetje kijken naar de grootte of omvang van het probleem. Als dat echt wel belangrijk is dan zal die schade van en door vocht niet van gisteren zijn. Ik kan dan wel begrijpen dat huurder zich beetje in het ootje genomen voelt en zich liever niet bind aan een verdere overeenkomst. Misschien is het vochtprobleem van die mate dat een vrederechter daar wel wil naar luisteren en staat hij huidige huurder toe het pand te verlaten onder de noemer van een ernstige tekortkoming die toch wel gekend moest zijn. Kan huurder aantonen dat hem dit niet gekend was of verborgen bvb door een likje verf van vorige huurder ?
Ondertussen is een aannemer geweest en het zou beperkt blijven tot 1 dag, maximum 2 dagen werk.
Het zal op zich vervelend zijn, er moet pleister worden verwijderd, geïnjecteerd en opnieuw bepleisterd worden, maar het probleem kan wel in 'korte' tijd verholpen worden zodat de huurder hierna geen hinder meer heeft.

Het probleem is inderdaad niet van gisteren en de huurder was op de hoogte dat opstijgend vocht een probleem is.
Maar dit was beperkt tot zichtbare sporen op de muren (vb. kleine blaasjes op vliesbehang, maar zeker geen vochtplekken, schimmels, enz.).
Maar inderdaad, zoals de huurder nu aangaf staan de muren sinds enkele weken echt vochtig, wat ikzelf nooit heb voorgehad (heb er 10 jaar gewoond).
Ik wil er dus wel degelijk iets aan doen. Had ik het geweten, ik deed deze werken laten uitvoeren voordat het verhuurd werd, in een leegstaande woning.

Nu op zich weet ik ondertussen ook dat de huurder eigenlijk niet wil verhuizen.
In tegendeel, hij zou de woning eigenlijk willen kopen.
Maar gezien de 'problemen' hier en daar heeft dit dan toch wel een impact op de vraagprijs van de woning ...
m.a.w. hij wil de eventuele vraagprijs wat naar beneden halen.

Nu, ik heb de huurder laten weten dat ik niet geneigd ben mijn woning te verkopen, maar dus wel degelijk de werken zal laten uitvoeren.

Ik weet dat ik voor de werken en het prikken van een datum het akkoord van de huurder nodig heb.
Moet ik ergens in tegemoetkomen, indien de huurder dit vraagt?
Voorbeeld als hij de meubelen even uit huis wil gedurende de werken (vb. omwille van stof)?
Want ik lees o.a. het volgende:
"De huurder moet deze werken toelaten en heeft enkel recht op schadevergoeding wanneer de herstellingswerken langer dan 40 dagen duren."

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 27 okt 2021 14:12

Ik vermoed wel dat u misschien een paar dagen "hotel" zal moeten vergoeden want sommige van die producten zeker de 2 componenten kunnen erg stinken (chemisch)
Effe navragen bij de uitvoerder van de werken. In welke mate u verder moet instaan voor andere zaken is denk ik bespreekbaar. Uw huurder moet nu ook niet overdrijven indien u een zeer inschikkelijke huisbaas bent. Ik ken veel verhuurders die zich er vlugger van af maken door te zeggen dat er te weinig verlucht word. Dat is gezien uw insteek toch niet het geval met u denk ik.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Huren”