Betreden appartement

TS13
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Betreden appartement

#1 , 20 okt 2021 13:22

Goedemiddag,

Er was een waterlek bij de bovenburen een maand of 2 geleden. Er werd een afspraak gemaakt voor expertise met de verzekeraar voor volgende week. Echter werd er ondertussen al een nieuwe dampkap geplaatst (enige wat kapot was).

Ik liet de experts gisteren weten dat het niet nuttig is nog langs te komen aangezien er geen schade meer te bekijken valt.

Ze hebben geantwoord dat het toch door zal gaan en ze met de syndic/verhuurder sowieso binnen zullen gaan, ook als ik er niet ben. Ik wil dit niet en heb hen dat al duidelijk gemaakt, maar ze dreigen met kosten.

Ik ga geen dag verlof opofferen om ze naar een herstelde dampkap te laten kijken, dus mijn vraag is in dit geval:
- mogen ze om deze reden het appartement betreden zonder mijn aanwezigheid?
- kunnen ze kosten aanrekenen als het niet doorgaat?
- wat kan ik doen als ze wel binnenkomen zonder toestemming?

Alvast bedankt!
T

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 20 okt 2021 13:31

Omdat u hen toch duidelijk hebt gemaakt dat er absoluut geen dringendheid bij te pas komt, kan u dit als huisvredebreuk beschouwen.

Hebben zij een sleutel om uw woning te betreden ?

Ik zou hen per AS op de hoogte brengen dat u dat als huisvredebreuk zal beschouwen en sowieso een klacht zal indienen indien men uw woning toch betreed zonder uw expliciete toestemming, en dat zij het zelf zullen zijn die voor de kosten zullen opdraaien i.p.v. u.

Het word hoog tijd dat verhuurders en syndicus etc.. rekening houden met uren die geschikt zijn voor de huurder i.p.v. omgekeerd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

freelance
Berichten: 2615

#3 , 20 okt 2021 15:36

Decreet houdende bepalingen betreffende de huur van voor bewoning bestemde goederen of delen ervan (citeeropschrift: "Vlaams Woninghuurdecreet")

HOOFDSTUK III. Tijdens de huur
Afdeling 1. Algemene bepaling

Artikel 14. (01/01/2019- ...)

Verplichting het rustig genot te verzekeren

De verhuurder is verplicht de huurder het rustig genot van het gehuurde goed te geven zolang de huur duurt.

Met behoud van de toepassing van het eerste lid kan de verhuurder het goed betreden op overeengekomen tijdstippen om zijn verplichtingen conform artikel 25 te kunnen nakomen en om zich ervan te vergewissen of de huurder zijn verbintenissen nakomt.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 okt 2021 16:17

Maar dan zal TS wel kunnen fluiten naar zijn vergoeding voor de beschadigde dampkap.

TS13
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 okt 2021 17:04

Ik huur het appartement dus het is niet mijn dampkap. Ik heb er dus niet meteen last van als de verzekering niet uitkeert.

Nu, het is zeker niet mijn bedoeling lastig te doen ten opzichte van mijn verhuurder, maar ik moet daarvoor mijn verlof toch niet gaan verspillen aan een quasi nutteloos bezoek (aangezien de dampkap al vervangen is)...

Men is op het moment van schade trouwens ook wéér (toen ik er pas woonde ook enkele keren) zonder toelating binnengekomen en de syndicus heeft 4 wildvreemden binnengelaten 'om het water op te kuisen', toen ik thuiskwam was er echter nog overal water in de keuken... Maar dit terzijde. Vandaar dat ik het nu beu ben.

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 20 okt 2021 19:12

kan de verhuurder het goed betreden op overeengekomen tijdstippen Dat is wat mij betreft vrij duidelijk mava. Ook de verhuurder dient zich al eens aan te passen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 20 okt 2021 19:30

Man man man...

Laten we dit eens rustig bekijken, met beide voeten op de grond.

Shit happens, en dat gebeurde hier, er was een lek. En dat lek was oorzaak van schade, zowel bij de "veroorzaker" als bij het "slachtoffer", TS13
Dat moet natuurlijk opgelost worden, en om de kosten te dekken, wordt de verzekering aangesproken.
Beide partijen deden aangifte (?), en een expert (of meerdere) moet ter plaatse komen; deze tussenkomst moet door beide partijen toegelaten worden.

En dan ... TS werkt overdag tot 17 u, bijvoorbeeld. Maar ook de syndicus en de expert van de verzekering werkt, en wel tot 17 u.

Mijns inziens is het niet werkbaar, en niet realistisch, om te wachten tot alle partijen eens tegelijkertijd totaal vrij en beschikbaar zijn om die schade + de verantwoordelijkheid van de elke partij vast te stellen.

Als er dan een afspraak gemaakt is, moeilijk gaan doen , zelfs om de syndicus (of een eigen vertrouwenspersoon) toe te laten tot het appartement, lijkt me te ver te gaan. TS13 veroorzaakt nutteloze kosten (verplaatsing + nutteloze tijd vanwege expert en syndicus), door hun werk te belemmeren, ik vind het normaal dat de kosten te zijnen laste komen.
Ik ga geen dag verlof opofferen om ze naar een herstelde dampkap te laten kijken
--> U hoeft die dag salaris niet op te offeren, strikt genomen is dit voor u bijkomende schade, die eigenlijk door de veroorzaker van de schade of zijn verzekering moet betaald worden.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 20 okt 2021 20:11

kan de verhuurder het goed betreden op overeengekomen tijdstippen Dat is wat mij betreft vrij duidelijk mava. Ook de verhuurder dient zich al eens aan te passen.
Maar hier is het de verzekering, die de grootheid van de schade wil vaststellen.
Als verzekering om deze reden niet uitbetaald, kan verhuurder zich tegen de huurder richten, en de schade aan hem aanreken ingevolge zijn koppige houding.
Persoonlijk meermaals tegengekomen als beheerder van gebouwen, dat een huurder dwarslag bij een plaats bezoek door verzekering. Huurder heeft steeds aan het korstte eind getrokken, tot zelfs voor een rechtbank.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 okt 2021 23:19

"Er werd een afspraak gemaakt" Door wie werd deze afspraak gemaakt? Was TS betrokken partij?

TS13
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 okt 2021 23:52

De afspraak werd door mij bevestigd, echter weken vóór de dampkap werd vervangen. Daar wist ik op dat moment nog niks van.

Bovendien wil ik niet dwarsliggen en ben ik niet koppig, ze kunnen het ook verplaatsen van datum naar een moment waarop ik wel kan? Maar dat willen ze dus niet...

lukasi
Berichten: 1139

#11 , 21 okt 2021 09:32

Zo zeker van dat er enkel schade is aan die dampkap?
Wat als er verborgen schade is aan ondervloeren, plafondelementen, electrische leidingen ,bouwconstructies, waterinsijpeling in poreuse materialen ....
En jij gaat als expert in bouwzaken bepalen dat de dampkap het enigste was ?

Neem een dag of halve dag verlof, zorg ervoor dat alles bereikbaar is en breng deze verlofdag mee in , in het schadedossier.

TS13
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 okt 2021 09:59

Hoe werkt dat dan?
Als ik verlof neem dan word ik natuurlijk ook wel betaald, alleen is het niet waar verlof normaal voor dient...
Gaan ze hier dan niet moeilijk over doen om dit ook te betalen? En ook, hoe bepaal ik het bedrag van een halve dag verlof?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 21 okt 2021 10:33

Bij een dergelijke afspraak zijn meestal meerdere personen aanwezig.
1- de 2 eigenaars van het betrokken kavel.
2- hun eventuele eigen experten.
3- de experten van hun eigen verzekering
4- mogelijks zijn ook de aannemers terplaatse die de offerte opmaakten (en dat kunnen er soms
meerdere zijn zijn soms ook aanwezig
5- de plaatselijke verzekeringsmakelaars

Al deze mensen kunnen aanwezig zijn , en moeten dus hun agenda op elkaar afstemmen.
Heb expertises meegemaakt waarbij soms meer dan 30 personen aanwezig waren, die allemaal een agenda hadden, en die dus moesten zien dat ze zich op dat uur en datum konden vrijmaken voor de expertise.

TS13
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#14 , 21 okt 2021 15:34

Is er iemand die concreet kan zeggen wat ik moet vragen aan de verzekeringen ivm vergoeding voor een (halve) dag verlof en hoe ik het bedrag kan bepalen?

Mijn eigen verzekeraar komt er trouwens niet in tussen wegens geen schade aan mijn spullen (de kleine waterschades werden vergoed door de buren zelf onderling) dus daar kan ik ook niet terecht.

lukasi
Berichten: 1139

#15 , 21 okt 2021 16:33

Zelfstandige of loontrekkende ?
Je vraagt dan wat je als zelfstandige normaal rekent zonder btw.
Je vraagt als loontrekkende uw netto uurloon.
Of je vraagt een forfaitaire compensatie voor je tijd.

Terug naar “Huren”