bewindvoerster huurder

SabineN
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

bewindvoerster huurder

#1 , 12 okt 2021 16:53

We hebben eind 2020 een renovatiehuurcontract afgesloten met iemand die, zo bleek later, een bewindvoerster heeft. Bijkbaar heeft die persoon dat achter de rug om van zijn bewindvoerster geregeld. In plaats van te renoveren heeft hij het pand in recordtijd zowat gesloopt en is met de noorderzon verdwenen zonder het huurconract op te zeggen. We willen hem nu asap voor de vrederechter brengen. De bewindvoerster beweert dat zij geen weet heeft van een huurcontract (het is wel degelijk geregistreerd) en dat ze er niets mee te maken wil hebben. Van elke aangetekende brief naar de huurder ging een kopie naar de bewindvoerster. Telkens antwoorde ze via mail: "ik heb hier niets mee te maken; voor mij houdt het hier op".
Door te zeggen dat ze geen weet heeft van een huurcontract beweert ze nu eigenlijk dat ze meer dan een jaar lang niet wist waar de man zijn adres had...
Heeft het nog zin om de bewindvoerster er verder bij te betrekken? Kan de bewindvoerster dit zomaar afwimpelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2021 19:45

Ik vrees dat het er niet goed uitziet voor jou.

Als deze persoon onder bewindvoering staat, kan hij niet zelfstandig een huurcontract afsluiten. Dit maakt het contract ongeldig.

Dit wil niet alleen zeggen dat je de bewindvoerder er niet kan bij betrekken, maar ook dat je de persoon onder bewindvoering niet kan aanspreken (wegens niet handelingsbekwaam).

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 12 okt 2021 20:08

Hoe kan men weten of iemand onder bewindvoering staat?
Bewindvoering voor een Collectieve schulden regeling of idd wegens handelingsonbekwaamheid om andere redenen??

Reclame

SabineN
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2021 21:15

Hoe kan men weten of iemand onder bewindvoering staat?
Bewindvoering voor een Collectieve schulden regeling of idd wegens handelingsonbekwaamheid om andere redenen??
U kan dat online opzoeken in het staatsblad.
Maar de vraag is: wordt de verhuurder verondersteld om op voorhand na te kijken of de potentiële huurder onder bewind staat?
Wij zijn er pas achter gekomen nadat hij zijn mond voorbij praatte in een loslippige bui.
Hier betreft het schuldbemiddeling n.a.v. schuldenregeling. De man zou x jaren gezeten hebben voor doodslag... Maar dat staat niet op z'n gezicht te lezen...

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 12 okt 2021 21:18

Dat die man heeft gezeten is irrelevant aan uw zaak.
Bevoegde rechtbank is vrederechter voor huur en bewindvoerder en arbeidsrechtbank voor de schulden en schuldbemiddelaar indien betrokkene veroordeeld wordt wegens fouten bij huur.
Indien de zaak moet voorkomen kan u best de schuldbemiddelaar mee in kennis stellen.

SabineN
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 okt 2021 21:27

Dat die man heeft gezeten is irrelevant aan uw zaak.
Bevoegde rechtbank is vrederechter voor huur en arbeidsrechtbank voor de schulden indien betrokkene veroordeeld wordt wegens fouten bij huur.
Indien de zaak moet voorkomen kan u best de schuldbemiddelaar mee in kennis stellen.
Bedankt!
Dat hij gezeten heeft is idd irrelant, doch iemand vroeg in de reacties om de reden waarom hij onder bewind (niet schuldbemiddeling) staat.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 12 okt 2021 22:01

Ik zou trachten te weten te komen onder welke vrederechter deze beschermde persoon staat. Via Staatsblad of via de huidige bewindvoerder. Eens je dat weet, de vrederechter van de beschermde persoon hierover rechtstreeks aanschrijven. De beschermde persoon heeft hier duidelijk fouten gemaakt (daden stellen buiten de beschikking) en de bewindvoerder mogelijk ook.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 okt 2021 06:47

Volgens mij is het toch aan de persoon die een contract afsluit met een persoon die niet handelingsbekwaam is, die verantwoordelijk is. Begrijp me niet verkeerd: ik zou waarschijnlijk net hetzelfde kunnen voorhebben, want ga echt niet iedereen lopen opzoeken in het Staatsblad.

Persoon onder bewindvoering heeft fout gemaakt, ja, inderdaad. Dit wil nog niet zeggen dat hij daarvoor verantwoordelijk is, aangezien bewindvoering. Bewindvoerder zelf kan ook onmogelijk nagaan of beschermde persoon geen overeenkomsten afsluit.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 13 okt 2021 09:21

Hier al eens lezen info met dank aan Marcus Aurelius
https://confocus.be/raakvlakken-tussen- ... nregeling/

Terug naar “Huren”