Wasmachine stuk in bemeubeld appartement

steph1991
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wasmachine stuk in bemeubeld appartement

#1 , 29 sep 2021 12:54

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag.

Ik huur momenteel een bemeubeld appartement sinds een jaar, en morgen eindigt dit en is de sleuteloverdracht + plaatsbeschrijving.

Echter is de wasmachine, die op de inventarislijst stond, stukgegaan. Dit was een oude wasmachine van zeker 10 jaar oud, en ik heb wat schrik dat de verhuuder hier een probleem van gaat maken. Volgens mij is dit gewoon stukgegaan owv slijtage, ik wil hier niet voor opdraaien.

Sta ik hier in mijn recht als huurder? Zie hieronder wat in het huurcontract staat.

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 29 sep 2021 14:19

Uw recht als huurder impliceert ( en word beperkt door het feit ) dat u de verhuurder diende op de hoogte te brengen ( schriftelijk) over het niet (meer) functioneren van de wasmachine .
U kunt alleen recht putten als aan deze voorwaarde is voldaan .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

steph1991
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2021 14:47

Bedankt freelance voor je antwoord. De verhuurder was inderdaad op de hoogte gebracht via Whatsapp, echter niet schriftelijk.

Dus op deze manier kan hij daar niets voor vragen toch?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 sep 2021 05:50

Hangt van de oorzaak van de schade af. Slijtage is voor de verhuurder, verkeerd of onvoorzichtig gebruik voor jou.

Je moest inderdaad de verhuurder verwittigen. Niet schriftelijk is op zich geen probleem, als de verhuurder niet ineens gaat zeggen van niks te weten.

Werd de wasmachine toen vervangen? Aangezien deze in de huur zit, lijkt het me wel logisch als je dit toen gevraagd hebt.

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#5 , 06 okt 2021 12:06

Weiger maar om hier iets voor te betalen. Het is aan de verhuurder om te bewijzen dat de wasmachine door verkeerd gebruik stuk gegaan is. Gezien de levensduurte van het toestel is het aannemelijk dat dit door slijtage stuk gegaan is. Als hij de waarborg niet wilt vrijgeven zou ik dreigen een deurwaarder te bellen om feitelijke vaststellingen te komen doen en dan naar de vrederechter stappen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 06 okt 2021 12:20

Gaat die deurwaarder alleen al niet meer kosten dan een wasmachine? Nog daargelaten of een eenzijdige vaststelling aanvaard wordt :)

Terug naar “Huren”