forfait grondwater

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

forfait grondwater

#1 , 27 sep 2021 15:27

Situatie: recent huurcontract 9 jaar, gestart in 2021 dus.

Bovenop de huur moet 11 (ELF) euro per maand forfaitair betaald worden voor grondwater dat opgepompt wordt. De pomp staat in een atelier, gelegen achter de tuin, toegankelijk via een lot naast huurpand, maar recent ontdekt dat de elektriciteit van dat atelier en dus ook de pomp op de meter terecht komt van huurpand. Eigenaar komt van tijd tot tijd eens "prutsen" in zijn atelier.

Gelet op het feit dat huurder de elektriciteit van dat atelier + pomp terecht komt en dat huurder ook nog eens jaarlijks een bedrag moet betalen aan de watermaatschappij voor het gebruik van de riolering/waterzuivering, mag eigenaar dan eigenlijk wel een forfaitair maandbedrag vragen voor het water?

Daarbovenop wil eigenaar ieder jaar het forfaitair bedrag vermeerderen met 1 Euro per maand. Dat lijkt me onwettelijk, want is meer dan de indexering.

En inderdaad, het gaat maar om een klein bedrag, maar voor een huurder met invaliditeitsuitkering telt iedere euro ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 sep 2021 16:23

Wat huur je? een huis, een appartement, een studio, .......
En waarvoor moet dat grondwater dienen? Drinken/voeding of enkel voor de was?
Of is het nodig te pompen om de kelders droog te houden?
Is er geen regenwater?
Komt dan uiteindelijk leidingwater niet goedkoper uit.
Laat verhuurder dat water jaarlijks testen qua gezondheid?

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2021 20:49

Ik huur een studio die gelegen is boven mijn garage, met tuin. Het grondwater (putwater) dient voor alles, ik heb geen leidingwater. De laatste test is van het jaar 2000.

In het huurcontract staat verder ook: "De huurder gaat akkoord met het grondwater "die" goedgekeurd werd en voldoet aan de wettelijke bepalingen"

Reclame

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 sep 2021 09:33

https://www.vmm.be/water/grondwater/gebruik
Als je ervoor dient te betalen aan de verhuurder, heb je ook als huurder het recht inzage te krijgen in alle vergunningen en keuringen,

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 sep 2021 11:15

Ik had dat linkje al gezien, alleen staat daar niet bij om de hoeveel tijd dat moet getest worden. Mava, jij zei daar: "Laat verhuurder dat water jaarlijks testen qua gezondheid?" Aangezien de laatste test van 2000 is, zal dat dan wel niet zo zijn.

Nog, in dat atelier staan machines die verhuurder van tijd tot tijd eens gebruikt. Het lijkt mij niet logisch dat ik moet betalen aan hem terwijl hij ook mijn elektriciteit gebruikt ...

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 sep 2021 11:41


Nog, in dat atelier staan machines die verhuurder van tijd tot tijd eens gebruikt. Het lijkt mij niet logisch dat ik moet betalen aan hem terwijl hij ook mijn elektriciteit gebruikt ...
Aan u om daarover afspraken te maken. Weet je het vermogen van die machines? En de totaaltijd dat hij ze gebruikt per maand?

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 sep 2021 12:52

Ik kan daar niet binnen, dus het vermogen weet ik niet, maar hij komt toch minstens 1 x per week langs en dan hoor ik toch machines, zoals een zaagmachine en dergelijke. Maar dat wordt dan een zaak van woord tegen woord en bewezen kan er niks want geen tussenmeter die op zich ook niks uithaalt, want de pomp voor het water zit er ook op aangesloten ...

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 28 sep 2021 13:10

Met hoeveel mensen deel je die pomp en is in de installatie voorzien van een ontijzeraar. Ontijzeraars en pompen zijn duur in onderhoud. Elf euro per maand lijkt mij een koopje voor het onderhoud van dergelijke installaties.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 sep 2021 13:36

Met hoeveel mensen deel je die pomp en is in de installatie voorzien van een ontijzeraar. Ontijzeraars en pompen zijn duur in onderhoud. Elf euro per maand lijkt mij een koopje voor het onderhoud van dergelijke installaties.
De pomp is enkel voor mij. Ik moet zelf de boiler jaarlijks laten ontijzeren, dus een ontijzeraar zal er niet zijn, vermoed ik. Als je dan nog weet dat er boven in mijn studio heel weinig druk is - bij manier van spreken: als ik plas, is er meer druk en in de regen word ik sneller nat dan van de douche, dan vind ik 11 euro wel veel om te betalen. Ja, het is wel forfaitair, dus ik mag in principe veel water gebruiken voor hetzelfde bedrag, maar aan het tempo dat dat water uit de kraantjes komt, kan je al niet veel water verbruiken, lol. Om een emmertje van 5 liter te vullen kan ik 2 keer naar beneden en terug naar boven lopen en hij is nog niet gevuld. De druk beneden is ok, er is een kraantje aanwezig en daar is de druk normaal, ook staat de wasmachine beneden (ook aangesloten op de pomp)

Met al die gegevens, de elektriciteit die op mijn meter terecht komt, de lage druk, het bedrag dat ik moet betalen aan de watermaatschappij, dan vind ik 11 Euro wel veel om te betalen ...

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 28 sep 2021 16:15

het bedrag dat ik moet betalen aan de watermaatschappij, dan vind ik 11 Euro wel veel om te betalen
Aan de watermaatschappij betaal je enkel het gebruik van de straatriolering en de waterzuivering. Dus die 11 € heeft alleen betrekking op het water (dat gij gratis opzuigt), de afschrijving van zijn pomp en het onderhoud ervan.

eylis
Berichten: 8842

#11 , 28 sep 2021 18:29

En is de studio boven de garage vergund als woonruimte?

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 sep 2021 19:44

Een oprecht serieuze vraag aan de TS: in hoeveel huurwoningen heb je de afgelopen 3 jaar al gewoond en hoeveel totaal verschillende problemen heb je daarmee al meegemaakt?

Ik zou hiermee toch rekening houden en bij aangaan van een nieuw huurcontract eens iemand meenemen om je te adviseren. Blijkbaar blijf je tegen dezelfde zaken aanlopen, terwijl op voorhand al kan voorspeld worden dat er met de woning of het contract problemen zijn.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 28 sep 2021 19:59

Persoonlijk denk ik dat hier voor TS "goedkoop" de overhand heeft.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 sep 2021 20:55

En is de studio boven de garage vergund als woonruimte?
Ja, en is conform ook.
Een oprecht serieuze vraag aan de TS: in hoeveel huurwoningen heb je de afgelopen 3 jaar al gewoond en hoeveel totaal verschillende problemen heb je daarmee al meegemaakt?

Ik zou hiermee toch rekening houden en bij aangaan van een nieuw huurcontract eens iemand meenemen om je te adviseren. Blijkbaar blijf je tegen dezelfde zaken aanlopen, terwijl op voorhand al kan voorspeld worden dat er met de woning of het contract problemen zijn.
Bij de Chinees, dus voor mijn huidige woonst, 4 jaar, dan moest ik inderdaad snel iets vinden omdat de Chinezen mijn honden hebben proberen te vergiftigen. Voor de Chinees heb ik 9 jaar op hetzelfde adres gewoond, contract was ten einde en eigenaar wilde werken doen om de woning naar de hedendaagse normen te brengen (heeft hij ook gedaan), was een goede eigenaar ook.

Oh, en in mijn huidige woning, de studio dus, de elektriciteit is volledig vernieuwd, het is dubbel glas, geïsoleerd en dergelijke, maar dat water dat uit de kraantjes loopt, dat zie je pas nadien als het contract al ondertekend is hoor.
Persoonlijk denk ik dat hier voor TS "goedkoop" de overhand heeft.
Sommige mensen hebben nu eenmaal geen groot budget om te spenderen en dan vlieg je onderaan de stapel bij de verhuurders. Ik sta op de wachtlijst voor een sociale woning, 7 years and counting ....

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 29 sep 2021 11:56

Zoiets is gewoon moeilijk om in te schatten als verhuurder. Ik denk wel dat er een publiek is voor het goedkopere grondwater in plaats van het duurdere stadswater. Het is in ieder geval geen probleem dat het forfait elk jaar met een euro vermeerderd als dat contractueel overeengekomen is. Kosten zijn niet hetzelfde als huur, die mogen sneller stijgen dan de index. Je kan misschien voorstellen aan de verhuurder dat je bereid bent om de kosten te blijven betalen in ruil voor stadswater. Het is een motivering om de boel te verbeteren.

Terug naar “Huren”