Vochtprobleem

misterbxl
Topic Starter
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

Vochtprobleem

#1 , 25 sep 2021 12:56

Beste mensen..

Ik woon op een gelijksvloer van een appartementgebouw van 2 verdiepingen.
Ik heb al een hele tijd een vochtprobleem tussen 2 plafonds in de kamer van mijn dochter. Waaeschijnlijk een lek van afvoerbuizen.

Mijn dochter durft nietmeer in haar kamer slapen

Dit werd vastgesteld door de expert die de plaatsbeschrijving heeft gedaan.

Meer dan 2 jaar later is het probleem nog steeds niet opgelost en het word erger en erger.

Ik heb meerdere mails met fotos gestuurd naar de expert.
Nu de huisbaas wil niets weten .

Wat kan ik doen ...politie laten komen en dit laten vaststellen.?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2021 13:29

In de eerste plaats is er een syndicus bij jullie. Deze moet dan de blokpolis aanspreken.
Tip : schakel per direct ook uw eigen verzekering en desgevallend bijhorende rechtsbijstand in. Laat uw makelaar zijn werk doen.

Indien het uw dochter haar gezondheid schaadt ( schimmelvorming en nat zeker ) laten vaststellen door uw huisarts, en desnoods de vaststellingen laten doen door de gemeentelijke diensten voor gezondheidszorg en bewoonbaarheid.

De huisbaas aangetekend schriftelijk in gebreke stellen en indien bovenburen eigenaar zijn : idem dito.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 sep 2021 16:19

De expert die de PB heeft opgemaakt kan NIETS doen met uw berichten en foto's. Zijn opdracht is afgelopen na het opmaken van de PB.. Je had ONMIDDELLIJK de verhuurder aangetekend moeten aanschrijven. Indien geen reactie binnen de 4 weken een aangetekende rappel, en dan na nog eens 4 weken, indien nog steeds geen reactie, naar de Vrederechter. Dat was de werkwijze die je diende te volgen. Indien er échter een syndicus is, is hij uw eerste aanspreekpunt.

Reclame

misterbxl
Topic Starter
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2021 18:07

Kan ik dit ook laten vaststellen door de gemeente en door de politie

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 sep 2021 18:11

men kan door het gemeentebestuur laten vaststellen of de woning nog wel bewoonbaar is.
Ofwel zal de eigenaar maatregelen moeten nemen of anders wordt het misschien tijdelijk onbewoonbaar verklaart. In een gemeente is hier normaal een dienst voor voorzien.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 25 sep 2021 19:44

Politie zal zich daarmee niet bezighouden. Is niet hun taak.

misterbxl
Topic Starter
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 okt 2021 16:09

beste mensen,

ik heb ondertussen de makelaar ingelicht, maar deze zeg dat ze niets kunnen doen.
dus mijn laatste kans is naar de vrederechter stappen.

kan ik ook een deel van het huur inhouden ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 05 okt 2021 16:35

TS pakt blijkbaar ALTIJD de verkeerde personen aan. Deskundige plaatsbeschrijving, gemeente, immo, .....
De ENIGE PERSOON DIE JE AANGETEKEND DIENT AAN TE SCHRIJVEN IS DE VERHUURDER.
Dus geen mail, telefoontje, SMS, flessenpost en of rooksignalen , ENKEL AANGETEKENDE BRIEF TS moet dus een blad papier nemen en een pen, en breng die brief naar een postkantoor of postmunt. Neem er wel een kopie van (van de brief uiteraard, niet van de omslag.

misterbxl
Topic Starter
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 okt 2021 16:38

pracht van reactie....

misterbxl
Topic Starter
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 okt 2021 16:43

mava105, slecht geslapen vanacht zekers?

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 okt 2021 17:12

mava105, slecht geslapen vanacht zekers?
Ik snap hem wel hoor.

Je hebt een huurcontract. Jij moet elke maand huur betalen, de verhuurder moet je de woning ter beschikking stellen en in goede staat houden zodat je het woongenot hebt.

Als de verhuurder zich hier niet aan houdt: hem eerst bewijsbaar aanschrijven. Neemt hij geen actie: aan de rechtbank voorleggen.

Geen idee waarom je denkt dat de politie iets met een burgerlijk geschil te maken heeft.

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#12 , 06 okt 2021 14:04

Inderdaad de eigenaar aangetekend aanschrijven.

Heeft u zelf geen brandverzekering? Mogelijks heeft u recht op bijstand van de verzekeraar (die vaak eerst in eigen beheer in overleg met tegenpartijen gaan), misschien zelfs rechtsbijstand onder uw polis.

freelance
Berichten: 2615

#13 , 06 okt 2021 15:00

Geen rechtsbijstand nodig ( weeral de verkeerde personen , die alles nodeloos vertragen , en huurder geen stap verder brengen / in dit stadium ) .
Zoals # 8 : AANGETEKEND schrijven ( en hetzelfde herhalen per gewone post ) naar eigenaar /verhuurder .
Indien u dit niet doet riskeert u zelf aansprakelijk gesteld te worden door verhuurder , wanneer het ooit zover zou komen dat u het appartement verlaat .
( noteer : wanneer de aangetekende ONgeopend terug komt bij u , NIET openen /u hebt dan het bewijs dat geadresseerde de brief geweigerd heeft / en het bewijs dat u wel degelijk uw plicht gedaan hebt ) .

Wanneer de aangetekende brief geen resultaat geeft , wordt het vrederechter , die in eerste instantie voor " verzoening " gaat . Iets wat u geen cent hoeft te kosten , en in dit stadium hebt u ook geen rechtsbijstand nodig .
Afhankelijk van wat dan op de rechtbank gebeurt , zult u dan pas eventueel een advocaat nodig hebben .

Dus : expert PB niet meer lastigvallen ( kan niets doen ) , géén politie ( tenzij onmiddelijk gevaar / brand / instorting/overstroming .... )
géén makelaar en géén gemeente .
Hooguit een doktersattest bij gerelateerde gezondheidsklachten (v als aanvullend bewijsmateriaal ) .

En om naar een vrederechter te stappen moet u EERST eigenaar aangetekend in gebreke stellen , zoniet zegt de eigenaar van niets te weten , en hebt u geen poot om op te staan .

Huur eenzijdig inhouden is zowat het slechtste wat u kunt doen . Het is niet toegestaan door de huurwetgeving , en zal gebruikt worden in uw nadeel .
Indien het ooit zover komt , en nodig blijkt , zal een vrederechter daar wel over oordelen . Dat is de enige persoon/instantie die daartoe gemachtigd is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 06 okt 2021 17:38

Uiteindelijk zal TS me gelijk moeten geven, en NB, heb niet slecht geslapen.
We lezen hier bijna dagelijks dat mensen het AS niet meer kennen, en enkel nog hun GSM.

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 06 okt 2021 18:27

Als je ermee kan mailen is in principe die GSM voldoende.
Ik zou pas AS sturen als er niet op de mail gereageerd wordt. Als er geantwoord wordt, heb je voldoende bewijs dat de ingebrekestelling is aangekomen.

Je zit ook gewoon met zwakke mensen op de huurmarkt. Als er bij mij thuis een afvoerbuis op mijn kop zou lekken, dan is dat binnen het uur hersteld. Dat kost niets, gat maken, schuifmof er tussen en het is opgelost.
TS heeft dat twee jaar laten lekken!!!!!
Ik zou het niet meer durven melden aan de verhuurder. Huurder is serieus in gebreke en kan in principe voor alle kosten opdraaien. Er is een verschil tussen vochtschade die is aangegeven op de ingaande PB en een actieve lek.

Terug naar “Huren”