plaatsbeschijving na meer dan 8 jaar huur

Kiflyza
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

plaatsbeschijving na meer dan 8 jaar huur

#1 , 19 sep 2021 20:38

Ik huur een woning. Mijn huurovereenkomst is ingegaan op 1 maart 2013.
Er werd geen plaatsbeschrijving opgemaakt, er is een huurovereenkomst die niet werd geregistreerd.

Nu wil de verhuurder dat ik een plaatsbeschrijving onderteken met een beschrijving van de toestand zoals die zou zijn geweest op 1 maart 2013. Haar argument is dat de plaatsbeschrijving moet worden toegevoegd aan het huurcontract als ze het laat registreren.

Het is geen uitgebreide plaatsbeschrijving, maar omvat ook deze bepalingen:
Tuin: Tuin, gras en beplantingen waren onderhouden en deze moet bij ingebruikname door de huurder ook onderhouden worden
Platte daken en afvoerpijpen: deze moet onderhouden worden door de huurder.
Deze bepalingen horen volgens mij niet thuis in de plaatsbeschrijving,

Wat kan ik nu best doen?
Als ik voornoemde plaatsbeschrijving nu onderteken, is zij dan rechtsgeldig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 19 sep 2021 20:44

Beste

Een plaatsbeschrijving antidateren is niet correct. U hoeft niets te te tekenen. Wanneer u de woonst verlaat is dat enkel in uw nadeel. Een plaatsbeschrijving kan daarenboven geen bijkomende voorwaarden bevatten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Kiflyza
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2021 15:03

Bedankt voor je antwoord.

Ik vermoed dat de verhuurder niet zozeer wil dat ik de plaatsbeschrijving antidateer, maar dat ik vandaag verklaar dat de toestand van de woning bij ingebruikname zo was zoals vermeld in haar document (dit is trouwens geen omstandige plaatsbeschrijving, eerder een kleine opsomming van gebreken).

Als ze toch een plaatsbeschrijving wil, moet er dan één opgemaakt worden die de toestand beschrijft zoals die nu is. Of kan ik dit ook weigeren?

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#4 , 20 sep 2021 15:53

Een huurcontract moet binnen de 2 maanden na ondertekening worden geregistreerd. Aan een te-late registratie hangt een boete vast.

bron : https://financien.belgium.be/nl/particu ... ontract#q1

Ook is deze sumiere plaatsbeschrijving te algemeen. In een plaatsbeschrijving heb je meestal foto's en een beschrijving van alle ruimtes en delen van het gebouw. Meestal is dit meer een lijst van alle mankementen.
Als je nu een plaatsbeschrijving zou laten maken, dan zijn alle huidige beschadigingen eigenlijk al niet meer voor uw rekening. Tenslotte kan de verhuurder niet bewijzen dat deze beschadigingen er niet waren toen u er in 2013 in trok.

In een plaatsbeschrijving wordt er niet vermeld wie wat moet onderhouden. Wat moet u onderhouden op het platte dak? En wees ook meer concreet voor het onderhoud van de tuin. Meestal gaat dit over bomen en struiken snoeien volgens de regels van de kunst, grasperk maaien en verticuteren, voorkomen dat buitenkranen, waterbekkens, fonteinen,...bevriezen. Het is aan te raden in de huurovereenkomst op te nemen welke planten en/of grasperken een bijzondere aandacht dienen te genieten bij droogte of ongedierteplagen.



Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.
Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 sep 2021 15:59


Ik vermoed dat de verhuurder niet zozeer wil dat ik de plaatsbeschrijving antidateer, maar dat ik vandaag verklaar dat de toestand van de woning bij ingebruikname zo was zoals vermeld in haar document
Indien er GEEN PB is, dan is de toestand bij uittrede diegene zoals vermoed bij intrede. Het is dus een totaal onnodige PB, en werk voor NIETS

Terug naar “Huren”