Totstandkoming huurcontract

ALVP
Topic Starter
Berichten: 35

Totstandkoming huurcontract

#1 , 16 sep 2021 00:39

Volgende situatie doet zich voor:
Ik maak als verhuurder een 9-jarig ontwerp woninghuurcontract op dat zou ingaan op 1/9.
De potentiële huurder stelt besmet te zijn met covid, wat de fysieke ondertekening onmogelijk maakt. Op 21/8 steek ik -na dit samen te hebben besproken- het ontwerpcontract in zijn brievenbus, waarbij ik de domme fout bega reeds mijn handtekening te plaatsen. Ik steek er een gefrankeerde omslag bij met mijn adres op en vraag hem mij het contract ondertekend te retourneren.
Dit doet hij niet (nog steeds heb ik geen ondertekend exemplaar of een bevestiging dat hij akkoord ging met de contractvoorwaarden).
Ik kan adhv mails en sms’en aantonen dat hij dit exemplaar nooit heeft geretourneerd en onder zich houdt, want hij geeft het zelf toe.

Ik vraag hem reeds op 27/8 via mail om mij een ondertekend exemplaar te bezorgen, alsook hamer ik erop dat de huurwaarborg, bewijs domiciliëring en brandverzekering in orde dienen te zijn vooraleer de sleuteloverdracht kan plaatsvinden, alsook dat het ontwerp wat mij betreft dode letter blijft indien deze dingen niet tijdig bij inwerkingtreding in orde zijn en ik geen ondertekend exemplaar mag ontvangen.

Hij stuurt meerdere mails dat hij alles in orde zou brengen, stelt dit op eigen initiatief steeds uit en tot op heden is er helemaal niets in orde (hij komt met de meest ongeloofwaardige excuses). Ook de 1e maand is niet betaald.

Hij stelde begin september ook plots via mai dat hij pas vanaf 15/9 wil huren en de helft van september wil betalen, wat ingaat tegen het initiële contract.

Op 11/9 liet ik hem via mail weten dat er wat mij betreft geen contract tot stand is gekomen, aangezien er ten gepaste tijden geen wilsovereenstemming was en hij op geen enkele wijze hij de overeenkomst heeft uitgevoerd. Ik meld hem niet met hem te zullen contracteren.

Nu dreigt hij met een procedure, wil hij de sleutels en stelt hij dat enkel de rechter de overeenkomst kan ontbinden. Zijn advocaat zou mij eerstdaags contacteren.

Aangezien ik geen ondertekend exemplaar heb, lijkt mij het zelf opstarten van een gerechtelijke procedure niet opportuun.

Deze persoon is manifest te kwader trouw, kwam mij ondertussen `s avonds laat thuis onaangekondigd intimideren en uit per sms bedreigingen. Ik heb hem meermaals verzocht mij niet meer te willen verontrusten, maar het wordt alleen maar agressiever qua toon en ik begin het te ervaren als belaging. Met hem in zee gaan is voor mij dan ook geen optie.

Houdt mijn verweer dat er geen geldige overeenkomst tot stand is gekomen steek en zijn er eventueel andere verweermiddelen die ik zou kunnen aanvoeren?

Ik zou immers een andere huurder willen nemen.

Alvast bedankt voor uw inzichten, want mijn gemoedsrust is grondig verstoord nu deze persoon mijn pad heeft gekruist.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 sep 2021 09:46

bewijs domiciliëring en brandverzekering in orde dienen te zijn vooraleer de sleuteloverdracht kan plaatsvinden, .
Hij kan er zich enkel maar laten domiciliëren NADAT hij er effectief is komen wonen.
Je had hem al lang een aangetekende brief moten sturen met een termijn van 14 dagen. Indien nog niet gebeurd, doe dat dan zeker vandaag en geef hem, gezien de reeds voorbije weken nog 7 dagen om het huurcontract te tekenen en waarborg van 3 maanden huur te betalen en eerste maand huur
Persoonlijk zou ik die huurder NIET MEER willen. Is vragen om miserie.
Je kan hem ook onmiddellijk aanschrijven, natuurlijk altijd aangetekend, dat gezien de lange wachtrij, het gebouw NIET meer aan hem zal verhuurd worden. Hopelijk heb je bewijzen van jullie voorbije correspondentie en gesprekken.

ALVP
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 16 sep 2021 09:50

Dank voor uw antwoord.

Voor de goede orde: met bewijs van domiciliëring bedoelde ik het bewijs van een doorlopende opdracht bij de bank.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 22 sep 2021 14:07

Quote : " Nu dreigt hij met een procedure, wil hij de sleutels en stelt hij dat enkel de rechter de overeenkomst kan ontbinden. Zijn advocaat zou mij eerstdaags contacteren. "

Een overeenkomst verondersteld het ( schriftelijk ) akkoord van beide partijen .
Indien u geen schriftelijk akkoord kunt verkrijgen van 'huurder ' dan is er eenvoudigweg geen overeenkomst , en kan een rechter deze ook niet bevestigen noch ontbinden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 22 sep 2021 18:32

Niet vergeten ook de verzekering ( schade brand) moet kunnen getoond worden.
Voor de rest zie boven indien hij niet voldoet aan de aangegeven voorwaarden is er geen huur.
Dus een AS met antwoordkaart aan persoon.
De wijkinspecteur al in kennis stellen dat hij daar niemand mag inschrijven zonder uw toestemming.
Kan zijn dat persoon naar gemeente gaat en zegt dat hij daar gaat wonen. Gemeente vraagt geen huurcontract.

Terug naar “Huren”