Knop aan lift kapot, voor huurders of verhuurder?

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

Knop aan lift kapot, voor huurders of verhuurder?

#1 , 19 aug 2021 15:26

Hallo,


in ons gebouw is een lift. Wij huren een appartement en wij hebben een huurcontract dat getekend is voor 1 januari 2019.

Als er een knop kapot is aan de lift, is dat een kost voor de verhuurder of voor de huurder? Het gaat om een knop die op een verdieping onder ons helemaal ingedrukt was en kapot, zodat de lift niet tot daar kon komen.

Op onze jaarafrekening die we net kregen staat: Lift vervangen knop... totale som 627,96 euro, aan iedere bewoner wordt 66.35 euro aangerekend daarvoor.

Er zijn ook huurders met een contract dat getekend is na 1 januari 2019. Bij hen staat dezelfde som op de jaarafrekening. Iedereen heeft dezelfde verdeelsleutel op de jaarafrekening.

Er was vorig jaar een onderhoud aan de lift. Iets nadat de lift weer in gebruik was, is er 2 keer iemand komen vast zitten. De man van de lift zat nog in zijn auto en heeft die mensen eruit gekregen en de lift hersteld. Zou zoiets apart aangerekend worden als iemand in de lift vast zit?

Alvast heel vriendelijk bedankt voor uw antwoorden.

Vriendelijke groeten,
Larissa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 aug 2021 16:04

Het is normaal aan diegene die de knop kapot heeft gemaakt dat te betalen. Maar wie is het van de bewoners? Als het sleet was, is het voor de eigenaar. Hoe oud was die lift? Heeft de technikus geen oorzaak bepaald voor het defect?

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 19 aug 2021 18:50

Ik weet niet wie die knop kapot gedaan heeft of dat het sleet was. Ik heb wel eens gezien dat die knop helemaal ingedrukt zat en je kon er niet meer op duwen om de lift te laten komen.
De kost is doorgerekend aan alle bewoners, allemaal 66.35 euro.

Er staat wel op de jaarafrekening lift vervangen knop... Die puntjes staan bij op de jaarafrekening dus we weten niet of er nog andere dingen bij in die prijs gerekend zijn.

Ik heb informatie gevraagd bij andere liftfirma 's en die vinden de totaalprijs van 627,96 euro voor het vervangen van die liftknop enorm duur.

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 19 aug 2021 23:36

Vermits er geen schuldige kan gevonden worden, zal dit als normale sleet beschouwd worden, en dus kosten voor de verhuurder.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 19 aug 2021 23:53

Voor contracten na 2019: http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/ ... f#page=338
Zie puntje 6: liftschakelaars vallen onder kosten voor de huurder.

Voor contract voor 2019: als het niet expliciet uitgesloten is in je contract, lijken deze kosten ook voor de huurder te zijn.
Voor die contracten is er geen wettelijke "verplichte" opsomming, maar "kleine herstellingen in gemeenschappelijke delen" werd wel al aanzien als een huurderskost.

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 20 aug 2021 02:53

Voor contract voor 2019: als het niet expliciet uitgesloten is in je contract, lijken deze kosten ook voor de huurder te zijn.
Voor die contracten is er geen wettelijke "verplichte" opsomming, maar "kleine herstellingen in gemeenschappelijke delen" werd wel al aanzien als een huurderskost.
Vreemd want ik had als huurder persoonlijk (een 11 jaar geleden) voor een contract van voor 2019 eens een zaak voor de VR moeten trekken omdat een verhuurder een defect slot van de voordeur van een app. gebouw had doorgerekend aan de huurders. De verhuurder werd in het ongelijk gesteld. Nu kwestie van kleine herstellingen in gemeenschappelijke delen is dat toch ongeveer gelijkaardig dacht ik. Dus als u zegt "werd al aanzien als een huurderskost" zal u bedoelen dat er al juridische uitspraken in die zin geweest zijn (jurisprudentie).
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#7 , 20 aug 2021 10:14

In ons contract staat het volgende over kosten: (contract getekend in 2018):

Het privatieve verbruik van de nutsvoorzieningen (water, elektriciteit, gasolie, gas, ...) evenals de huur en de kosten van de meters en toestellen, zoals abonnement, plaatsing of vervanging zijn ten laste van de huurder.
Bij aanvang van de huur alsmede bij haar beëindiging zullen de meterstanden worden opgenomen.
De huurder zal aan de verhuurder zijn deel betalen in de kosten van het geheel van het onroerendgoed waarvan het verhuurde goed deel uitmaakt. Deze kosten omvatten de uitgaven gedaan door de mede-eigendom voor rekening van de bewoners, waaronder onder meer worden begrepen de kosten van verbruik en onderhoud van de gemene delen, de kosten voor onderhoud en verzekering van de liften, verluchting en andere technische uitrustingen, de vergoeding van de syndicus, de lonen, verzekering en sociale lasten voor de conciërge alsmede voor het personeel belast met onderhoud en herstelling van de gemene delen.
Deze opsomming is niet limitatief.

Bij de 2 andere huurders is net hetzelfde aangerekend voor het vervangen van die knop. Zij hebben dezelfde verdeelsleutel dan wij. Zij hebben een contract getekend na 1 januari 2019.

Op de jaarafrekening staat wel "lift vervangen knop... Die puntjes staan bij op de jaarafrekening dus we weten niet of er nog andere dingen bij in die prijs gerekend zijn.

Ik denk dat er bij die contracten voor 1 januari 2019 nogal wat vrijheid is om vanalles door te rekenen naar de huurder, dat misschien niet terecht is. Omdat ik gezien heb dat je in dat nieuwe huurdecreet wel betere opsommingen hebt van welke kost voor huurder is en welke voor verhuurder.

Overigens heb ik gezien dat ze bij die 2 buren de helft hebben aangerekend (zij hebben dezelfde verdeelsleutel als wij) voor het jaarlijks onderhoud van de lift en voor ons de volle pot. Toen ik ging kijken naar die huurwetten zag ik dat dat specifiek vermeld is in dat nieuwe huurdecreet en niet in dat van de oude huurwet.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 20 aug 2021 10:49

In ons contract staat het volgende over kosten: (contract getekend in 2018):

de kosten van de meters en toestellen, zoals abonnement, plaatsing of vervanging zijn ten laste van de huurder.
De kosten van een metervervanging zijn NIET voor de huurder maar voor de verhuurder (tenzij de huurder ermee geknoeid heeft)

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#9 , 20 aug 2021 11:48

Nog een vraagje over die lift. Als er iemand komt vast te zitten in de lift en de liftfirma moet komen, wie moet dat betalen?

We hebben vorig jaar gehad dat er werken of onderhoud aan de lift gebeurde. Vlak daarna kwam er iemand vast te zitten in de lift. De man van de lift zat nog in zijn auto en is direct gekomen en heeft dan wat gedaan aan de lift. Iets later kwam er weer iemand vast te zitten en is die man van de lift het komen oplossen (stond toen heel de tijd nog hier voor de deur).

Zou zoiets apart aangerekend worden, of valt dat op een of andere manier in de kosten van zo 'n onderhoudscontract van de lift?

Want met eens prijzen op te vragen voor het herstel van zo 'n knop, krijg ik van andere liftfirma 's te horen dat die 627 euro wel heel duur is, dus vroegen ze of er nog andere kosten daar bij aangerekend zijn of nog herstellingen gebeurd zijn.

Freshprince
Berichten: 495
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 aug 2021 12:07

Heb je de factuur in kwestie al gezien? Je hebt daar recht op. Ontvangen via verhuurder of syndicus. Art. 1728bis BW geeft jou het recht op (inzage in de) bewijsstukken (in casus: de factuur).

Dan weet je (normaal gesproken) meteen of het alleen over de knop gaat of over verschillende zaken (als de firma in kwestie degelijke facturen opmaakt).

Als het alleen op de knop zou slaan dan valt er mijns inziens wel te zeggen dat een herstelling ten belope van 627 euro bezwaarlijk een kleine herstelling kan genoemd worden. Kan discussie blijven. En 66 euro is nu niet meteen een bedrag om voor te gaan procederen. tracht overeen te komen met je verhuurder.
Raadpleeg voor belangrijke juridische beslissingen altijd een advocaat (met specialisatie in desbetreffende materie) of bevoegde instantie, niet enkel een forum!

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#11 , 20 aug 2021 12:52

Nee, de factuur heb ik niet gezien. We hebben de jaarafrekening nog maar net ontvangen. Eerlijk gezegd durf ik dat ook niet zo goed om te vragen of ik de factuur mag zien, ik durf zo goed niet voor mezelf opkomen.

Die 2 andere huurders zeiden al dat ze de rekening niet willen betalen door dat van die knop. Maar met de uitleg die ik hier gelezen heb lijkt dat een kost voor de huurder te zijn.

Ikzelf ben niet van plan om daar een hoop problemen over te maken tegenover de huisbazen. Ik heb de jaarafrekeningen van ons van de laatste 3 jaren bekeken en er staan zowat altijd dezelfde kosten op voor ongeveer hetzelfde bedrag. Mij lijkt die afrekening dan ook te kloppen. Hoewel ik nog geen inzicht heb gehad in die factuur van de knop.

In september is er een algemene vergadering waar de nieuwe kopers van 2 appartementen naartoe moeten, zij zullen zeker inzage vragen in wat dat is met die knop. Maar wij zelf zijn er niet zo voor om er moeilijk over te doen.

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 20 aug 2021 14:11

Eerlijk gezegd durf ik dat ook niet zo goed om te vragen of ik de factuur mag zien, ik durf zo goed niet voor mezelf opkomen.
Ach ja dat kennen we, als het er op aan komt om een beetje voor uw rechten op te komen laten we liever door anderen de kastanjes uit het vuur halen.
Die 2 andere huurders zeiden al dat ze de rekening niet willen betalen door dat van die knop. Maar met de uitleg die ik hier gelezen heb lijkt dat een kost voor de huurder te zijn.
Leuk voor die 2 andere huurders die er anders over denken. Maar u wil liever een wit voetje bij de verhuurder halen natuurlijk.
Ikzelf ben niet van plan om daar een hoop problemen over te maken tegenover de huisbazen. Ik heb de jaarafrekeningen van ons van de laatste 3 jaren bekeken en er staan zowat altijd dezelfde kosten op voor ongeveer hetzelfde bedrag. Mij lijkt die afrekening dan ook te kloppen. Hoewel ik nog geen inzicht heb gehad in die factuur van de knop.
Ik vraag me wel af waarom u hier deze draad gestart hebt als het nu vrijwel zeker is dat u, wat dan ook, toch zou betaald hebben
In september is er een algemene vergadering waar de nieuwe kopers van 2 appartementen naartoe moeten, zij zullen zeker inzage vragen in wat dat is met die knop. Maar wij zelf zijn er niet zo voor om er moeilijk over te doen
Om dus even kort door de bocht te gaan kan waarschijnlijk besloten worden dat u een vogel voor de kat bent van elke verhuurder. Een verhuurder kan in feite met u doen wat hij wil want u durft niets volgens uw eigen woorden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#13 , 20 aug 2021 15:34

Forums bestaan er toch om raad te vragen en internet ook?

Het is altijd gemakkelijk om iemand anders zo neerbuigend aan te spreken zoals u doet JohnD. Het is niet iedereen gegeven, het zit niet iedereen in het karakter om op de barricaden te staan, het voortouw te nemen. Niet iedereen barst van het zelfvertrouwen. U moet mij daarom niet kleineren.

Maar het is mijn volste recht om informatie op te zoeken en vragen te stellen.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 aug 2021 15:51

TS
Dit is mijn persoonlijke mening : uw contract is van voor 1.01.2019 en daar staat in gestipuleerd : de gemeenschappelijke kosten voor de huurder. Dus deze herstelling ( onderhoud ) voor de huurder.
Contracten vanaf 1.1.2019 : voor deze liftkosten 50 % huurder en 50% verhuurder. Dit is een onderhoudsitem door gebruik.

U heeft steeds het recht een kopie van de factuur te vragen ter controle bedrag en omschrijving.

JohnD
Berichten: 3580

#15 , 20 aug 2021 18:47

Forums bestaan er toch om raad te vragen en internet ook?
Dat is dan toch niet echt raad dat u blijkbaar nodig had,maar eerder uw nieuwsgierigheid bevredigen omdat u toch niet van plan was om iets te ondernemen.
Het is altijd gemakkelijk om iemand anders zo neerbuigend aan te spreken zoals u doet JohnD.
Dat is niet neerbuigend, maar gewoon even zeggen waar het op staat. Was ik van uw woke mentaliteit op de hoogte had ik u ws. in alles gelijk gegeven, dus sorry daarvoor.
Het is niet iedereen gegeven, het zit niet iedereen in het karakter om op de barricaden te staan, het voortouw te nemen. Niet iedereen barst van het zelfvertrouwen. U moet mij daarom niet kleineren.
Barricaden ? Nu ook weer niet overdrijven, of ik ga me nog dagen niet goed voelen. U beschouwd blijkbaar tegen de eisen van uw verhuurder ingaan als een regelrechte oorlogsvoering.
Maar het is mijn volste recht om informatie op te zoeken en vragen te stellen.
Dat klopt en ik ga daar dan ook i.h.v. rekening mee houden, zoals uw medehuurders nu ondertussen ook wel weten dat ze op u niet hoeven te rekenen. Enfin, laten we het daarbij houden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”