Watermeters worden op andere datum opgeschreven dan jaarafrekening

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

Watermeters worden op andere datum opgeschreven dan jaarafrekening

#1 , 19 aug 2021 10:59

Hallo,


onze jaarafrekening van het appartement loopt van 1 juni tot 31 mei elk jaar.

Er is 1 watermeter voor het hele gebouw. Alle appartementen en het kraantje voor de poetsvrouw hebben nog een aparte watermeter. Die meterstanden moeten de verhuurders jaarlijks opschrijven om iedereen zijn waterverbruik te berekenen.

Sinds dit jaar ben ik de watermeter aan het opschrijven. Omdat ik die wekelijks opschrijf, kan ik zien dat de waterstand die de verhuurder op onze jaarafrekening heeft gezet, niet klopt met degene die ik op 31 mei heb opgeschreven. Zowel bij mij als bij 2 andere buren blijkt dat de waterstand te zijn van 27 juni.

Vorig jaar heb ik de watermeter niet opgeschreven dus weet ik niet van wanneer hij toen door de verhuurder opgeschreven is.

Moeten ze de watermeter opschrijven op 31 mei, zoals de periode van de jaarafrekening gaat? Hebben we iets te zeggen als we ze daar mee confronteren? Of moeten we er van uit gaan dat de meterstanden vorig jaar ook rond 27 juni opgeschreven zijn?

Want als ze vorig jaar op 31 mei zouden opgeschreven zijn, dan hebben we nu voor bijna een maand teveel aangerekend gekregen.

Vriendelijk bedankt alvast voor uw antwoorden.

Vriendelijke groeten,
Larissa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 19 aug 2021 15:28

Het enigste wat telt is de officiële meter.
Ook het kraantje van de poetsdienst wordt mee verrekend.

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 19 aug 2021 17:52

De kans dat de datum waarop de waterdistributie maatschappij de tellers opneemt gelijk loopt met jouw huurcontract of de jaarlijkse afrekening is nihil.
Het gebeurt ook vaak dat de periode tussen 2 opnames niet exact 1 jaar is. Soms is het een maandje vroeger, soms een maandje later.

Zolang de correcte meterstand wordt opgenomen en doorgefactureerd is er geen vuiltje aan de lucht.

P.

Reclame

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#4 , 19 aug 2021 18:58

Vorig jaar zijn we met een paar bewoners naar een gesprek gegaan met de huisbazen en toen hebben ze ons het waterfactuur gegeven. Daarop staat inderdaad de meterstand van die meter voor het hele gebouw. Zij moeten zelf alle aparte meters opschrijven en daarmee berekenen zij op basis van de factuur wie hoeveel moet betalen voor zijn water.

De factuur die ze ons laten zien was van 8 augustus 2 jaar daarvoor tot 14 augustus het jaar ervoor. De jaarafrekening van het gebouw komt dus voordat ze de waterrekening van het afgelopen jaar krijgen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 19 aug 2021 20:00

Hoeveel hoofdwatermeters zijn er in het gebouw? Meer dan waarschijnlijk maar 1 (één)
Al de rest zijn dan tussenmeters, waarvan de stand moet worden samengeteld voor het hele gebouw. Die zou dan moeten overeenkomen met de stand van de hoofdmeter op datzelfde ogenblik.

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#6 , 20 aug 2021 09:53

Er is 1 watermeter voor het hele gebouw, dat is degene die op het factuur van de watermaatschappij staat. Op de aanrekening van die watermeter moeten de huisbazen alle waterstanden van de aparte meters berekenen.

Met de watermeters die ik al geregeld opgeschreven heb, zie ik dat de meterstanden van onze jaarafrekening kloppen, alleen niet met de datum van 31 mei. Maar ik begrijp dat dat niet erg is, inderdaad met water en elektriciteitsfacturen zie je dat dat niet elk jaar op exact dezelfde datum opgenomen wordt. Zo lang de eindstand van het ene jaar de beginstand weer is van het volgende jaar, kloppen de meters en dat is zo.

Ik heb naar het waterbedrijf even geleden gemaild, want mij lijkt het dat als je alle watermeters apart optelt op 1 moment, je dan op hetzelfde waterverbruik moet uitkomen als dat van de watermeter van het gebouw op datzelfde moment. Ik ben nu enkele weken alle meters aan het opschrijven en kom op heel andere getallen uit op hetzelfde moment van de watermeter voor het hele gebouw, dan als je de aparte watermeters allemaal optelt.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 aug 2021 10:45

De officiële watermeter is wettelijk geijkt, de privatieve tussenmeters NIET, en ze kunnen dus een afwijking geven met het totale verbruik. Door ze op te tellen bekom je een theoretisch totaalverbruik. Door het totaalbedrag van de officiële factuur te delen door het aantal m³, kan je dat omwerken naar het verbruik op de officieuze tussenmeters. De meterstanden kunnen dan wel niet kloppen, maar de verdeling in het hele gebouw is dan wel juist.
Die 2 soorten meters mag je niet klakkeloos vergelijken. Ze geven bijna 100% zeker een andere stand aan.

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#8 , 20 aug 2021 11:30

Bedankt voor uw antwoord, dat wist ik niet van dat ijken enzo. Dat is duidelijk. Ik was al efkes aan het denken dat er iets mis was met een meter ofzo omdat ik op totaal andere getallen uit kom.

Terug naar “Huren”