Raam vergoeden

LisaW9
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Raam vergoeden

#1 , 18 aug 2021 12:54

Hallo, hier ben ik weer.

Even een korte samenvatting van mijn vorige vraag: wegens coronamaatregelen was ik niet aanwezig bij de uitgaande plaatsbeschrijving en werd er vanalles aangerekend waar ik niet mee akkoord was en zo ontstond er een hele discussie met de verhuurder.
Uiteindelijk heb ik advies gevraagd bij huurdersbond die mij in het gelijk stelden en ook de verhuurder is nu akkoord met de meeste opmerkingen.

Nu hebben we echter nog 1 probleem:
De ramen klemmen enorm hard als de zon er op schijnt, dit is ook bevestigd door verschillende inwoners. Door het raam open te doen als de zon er op schijnt is het profiel nu wat gebarsten en gebogen, en zit de klink wat los.

De verhuurder wilt nu dat wij de hele factuur betalen voor het herstellen van dit raam. Ik ben slechts akkoord om een deel te betalen aangezien het hier om een constructiefout gaat.

Is de verhuurder in zijn recht en moeten wij heel de factuur betalen? Ik heb geen idee wat dit kan kosten en ben bang dat dit vrij hoog kan oplopen voor iets dat we absoluut niet expres stuk gemaakt hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 18 aug 2021 13:07

Als de andere bewoners dezelfde schade hebben, vind ik het een argument om te verdedigen.

Ik vrees er wel voor, tegen dat het profiel barst en de klink loszit, is er extreem geweld gebruikt (echt forceren in plaats van een beetje extra druk uit te oefenen).

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 aug 2021 15:42

Verhuurder mag niet de nieuwwaarde in rekening brengen, maar dient rekening te houden met de vestusteit. Hoe oud is het raam / het gebouw?

Reclame

LisaW9
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 aug 2021 15:57

Het gebouw is nog maar 5 jaar oud, vrij nieuw dus nog.

Ik weet niet of het bij andere bewoners ook stuk is, ik weet enkel dat het bij hun ook enorm klemt, soms zelfs de voordeur van het gebouw.
In het nieuw appartement waar ik nu zit, zelfde gebouw, valt het raam ook direct uit het scharnier als ik het durf open doen in de volle zon. Dit was zo al toen ik er in trok. Er scheelt dus wel degelijk iets met de ramen.

We zijn niet speciaal bruut geweest maar het raam ging wel heel regelmatig open en dicht, dus telkens wel wat trekken om het open te krijgen, klink dat een beetje tegenwerkt,... waardoor die schade er veel sneller komt volgens mij

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 aug 2021 17:20

Het is normaal dat er wat uitzetting is de PVC profielen die in volle zon staan, maar daar dient de fabrikant rekening mee te houden. Ze moeten een bepaalde uitzetting voorzien.
Persoonlijk zou ik dat niet zo laten, en als verhuurder geen toegift doet, overwegen om naar de VR te trekken.

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 19 aug 2021 08:00

Hebt u de verhuurder verwittigd dat er een probleem met de ramen was?

Terug naar “Huren”