Ongeregistreerde Huurcontracten

Stevenvdo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ongeregistreerde Huurcontracten

#1 , 10 aug 2021 15:45

Beste

Ik zit met een vraag in verband met ongeregistreerde huurcontracten. Laat ik de situatie uitleggen: na een mondelinge overeenkomst om een appartement te huren gelegen te Leuven voor 2 studenten is er afgesproken geweest dat het contract dat getekend wordt "toch niet wordt geregistreerd". Zodat de studenten zich geen zorgen hoeven te maken over het verliezen van hun kindergeld omdat er feitelijk op dit appartement een domiciliering moet geplaatst worden. Volgens het immokantoor is het contract enkel en alleen maar een overeenkomst die beide huurders, in dit geval, beide studenten hebben om toch "iets op papier te hebben staan". Het contract betreft een standaard huurcontract te zijn met name "HUUROVEREENKOMST VOOR EEN HOOFDVERBLIJFPLAATS" wat hoogstwaarschijnlijk gewoon van internet is gehaald. Dit was namelijk een standaard contractje. met de motivatie dat het toch niet geregistreerd wordt werden de studenten overtuigd deze te tekenen. Maar mag dit zomaar? na wat googelen ben ik er op uit gekomen dat de verhuurder, in dit geval het immokantoor, VERPLICHT is dit te registreren om zo een geldboete te vermijden. Zouden jullie durven tekenen voor zo een contract? zouden jullie eerder een aangepast, correct contract zien wat wel geregistreerd wordt? gebeurt dit vaker? Zijn de studenten beschermt tegen eventuele voorvallen? Wat zijn de voor en nadelen van een niet geregistreerd contract? Ik vond heel het verhaal maar vreemd. Vanuit de motivatie dat "Een immokantoor, de verhuurder, in veel zwaardere problemen kan komen dan de huurder wanneer uitkomt dat er wordt geco-housed, maakt dat het immokantoor deze huurovereenkomsten nooit zullen registreren en dus de kans op gepakt te worden mislopen." Na wat meer opzoekwerk ben ik er op uitgekomen dat de verhuurder enkel een PV wordt opgesteld. Is het echt zo dat immokantoren hier zwaar onder kunnen lijden? Of zeggen ze dit louter om de studenten te overtuigen om te tekenen? Ik hoor heel graag jullie gedacht van deze zaak. Wat jullie zouden doen en wat wettelijk het meest correct zou zijn!

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 10 aug 2021 16:39

De vlaamse woningcode verbiedt het verhuren van huisen of appartementen aan studenten. Cohousing (met domicilie van de bewoners) mag wel. Als er niemand gedomicilieerd is zal Leuven toeristenbelasting in rekening brengen aan de eigenaar. Studetensteden grijpen regelmatig in op aan studenten verhuurde wooneenheden.

Als het appartement deel uitmaakt van een groter geheel (dus geen aparte entiteit met eigen huisnummer, eigen brievenbus en apart KI) dan is het eigenlijk onderverhuur. Waarschijnlijk is dat de reden dat er niet geregistreerd wordt. Kamerverhuur mag enkel als de kamer erkend is als kamer (brandveiligheid, etc). Mij lijkt onderverhuur van een appartementje ook onder die regel te vallen.

Als student (met domicilie thuis) ben je aangewezen op kamerhuur.

Stevenvdo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 aug 2021 16:55

RE Sirkii:

Klopt. Als men een kamer of studio wil huren is men verplicht een 2e verblijf taks te betalen. Deze taks bedraagt ongeveer een 98 euro voor een kot of pand waarvan de oppervlakte kleiner is dan 60 vierkante meter. Het immokantoor hanteert ook deze maatregel. er wordt dus een 2e verblijf taks betaald omdat hier geen domiciliëring wordt gezet. Deze taks bedraagt, omdat we spreken van een pand groter dan 60 vierkante meter, een som van om en bij de 800 euro. Er wordt dus enkel een 2e verblijf taks betaald maar dit wordt dus contractueel zo niet afgesloten omdat het een standaardcontract betreft.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 aug 2021 18:25

Is ook nog fraude, gezien de niet registratie gebeurd om het kindergeld niet te verliezen.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 11 aug 2021 16:33

Is ook nog fraude, gezien de niet registratie gebeurd om het kindergeld niet te verliezen.
Studenten mogen thuis gedomicilieerd blijven zolang ze als student op “kot” zitten. Met uitbetaling (progressief) kindergeld aan de ouders en fiscale tenlasteneming door de ouders.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 11 aug 2021 17:11

Volgens mij is er zelfs geen link tussen de registratie van een huurcontract en het kindergeld van een student. Je kan gerust een huurcontract laten registreren zonder er gedomicilieerd te zijn. Kindergeld heeft alleen te maken met studie én jonger dan 26 zijn. Bovendien kan een studerende jongere ook elders (dan bij de ouders) gedomicilieerd zijn, dan krijgt de student zijn kindergeld zelf.

Terug naar “Huren”