Geschillen uitgaande plaatsbeschrijving

LisaW9
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Geschillen uitgaande plaatsbeschrijving

#1 , 04 aug 2021 16:48

Hey,

Ik ben in mei verhuisd uit mijn eerste appartement. Op 04/06 heeft de uitgaande plaatsbeschrijving plaatsgevonden, maar wegens de coronamaatregelen kon ik dit verslag niet inkijken. Er is een document getekend dat stelt dat we 24u hebben na het ontvangen van het verslag om opmerkingen te formuleren.

Ik heb dit rapport helaas nooit ontvangen, dus stuur ik op 14/06 een mail naar Checknet met de vraag om dit eindelijk door te sturen en krijg als antwoord dat ik dit met het immo kantoor moet bespreken.

Uiteindelijk krijg ik op 23/06 het rapport doorgestuurd van het immo kantoor en kan ik het die dag dus voor de eerste keer inkijken. Ik stuur diezelfde dag nog een mail terug en leg uit waarom ik niet akkoord kan gaan en welke kosten ik voorstel en waarom.

Een maand ging voorbij zonder enige reactie van het immo kantoor. Na mijn vraag of hier al meer informatie over was, krijg ik als antwoord enkel dat "de prijzen volgens de expert kloppen", zonder enige uitleg, en dat ik te laat ben om opmerkingen te geven omdat de 24u na het uitvoeren van de plaatsbeschrijving al voorbij zijn, terwijl ik binnen de 24u van ontvangst van het rapport heb gereageerd, zoals geformuleerd in het getekend document. Ik heb het immo kantoor dan ook gevraagd om mij bewijzen te geven van de kosten dat ze vragen en duidelijk gemaakt dat ik wel nog binnen de 24u geantwoord heb, maar hier heb ik een week later nog geen antwoord op gekregen.

Ondertussen krijg ik een mail van de huurbaas en eist hij dat ik binnen de week €2335 op zijn rekening moet storten:
- 1 maand huur van €885 omdat ik in het 3e jaar mijn huurcontract heb opgezegd terwijl mijn huur slechts €590 was + €50 gemeenschappelijke kosten
- €1500 van de plaatsbeschrijving die niet getekend is en waar ik niet mee akkoord ga.
Van mijn huurwaarborg van €1770 zegt hij niets. Deze staat zo ver ik weet nog steeds vast op Korfine.

Ik had graag geweten of ik in mijn recht ben in deze zaak?

Alvast bedankt, en sorry voor de lange uitleg!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 aug 2021 17:56

- Was jij aanwezig op de uitgaande PB? Heb je die ondertekend?
- Gemeenschappelijke kosten komen niet in aanmerking als huur en kunnen dus ook niet verrekend
worden als huur, en dus ook niet in de opzegvergoding
- 1500 € voor een PB is fenomenaal hoog. Heb jij de kans gehad uw akkoord te geven over de expert die de PB moest opmaken? Noteer dat de verhuurder ook 50 % van deze PB dient te betalen. Een normale PB draait rond de 200 €. Daarvan moet jij dan de helft betalen. Ik zou die factuur al onmiddellijk protesteren en zeker niets betalen. Betaal wel hetgeen uw redelijk en billijk lijk volgens de door u zeker erkende schade. Laat de verhuurder dan maar naar de VR trekken, en het daar uitleggen. Om uw HWB vrij te krijgen zal je wel een handtekening van de verhuurder nodig hebben, dus een minnelijk akkoord heb je nodig. Anders een vonnis van de VR.

LisaW9
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2021 18:22

Door de coronamaatregelen was ik niet aanwezig tijdens de plaatsbeschrijving zelf, maar wel nadien samen met de expert en de verhuurder. Het rapport kon ik op dat moment niet inkijken en niet ondertekenen wegens coronamaatregelen, hier hebben we een document voor ondertekend. In datzelfde document staat dat we 24u hebben na ontvangst van het rapport om opmerkingen te geven. De plaatsbeschrijving is dus nog niet getekend, maar die 24u zijn intussen wel al lang voorbij.

De €1500 is wat in de plaatsbeschrijving staat genoteerd als schade, sorry voor de verwarring.

Reclame

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2021 21:29

Dus een document ondertekenen kan wel, het rapport inkijken niet? Wie heeft die gang van zaken beslist?

LisaW9
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2021 22:47

Dat was een regeling van de experts van de plaatsbeschrijving zelf, omdat het rapport op een tablet gebeurd en het document een gewoon papier was.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 05 aug 2021 09:06

Is de feitelijke PB dan ondertekend door u? een PB die niet ondertekend is door beide partijen is niet rechtsgeldig.

bosprocureur
Berichten: 6857

#7 , 05 aug 2021 10:07

Er is een document getekend dat stelt dat we 24u hebben na het ontvangen van het verslag om opmerkingen te formuleren.
Die 24 u lijkt me wel ultrakort, maar deze praktijk wordt al langer toegepast; PB op voorhand opgemaakt in akkoord met beide partijen, eventueel door expert die dan optreedt voor beiden, en nadien overgemaakt voor verificatie, commentaar + handtekening.

Ik zie niet wat daar laakbaar aan zou zijn.

LisaW9
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 aug 2021 10:22

In het document staat het volgende:
De CheckNet expert krijgt als enige expert de toelating om alleen ter plaatse de beschrijving en de schade-/kostenraming op te stellen. Wegens de uitzonderlijke maatregelen die van kracht zijn door de COVID-19-crisis zal het rapport na opmaak door de deskundige worden opgestuurd naar alle partijen voor controle, niet ondertekend.
Om de tegensprekelijkheid van de plaatsbeschrijving te verzekeren heeft elke partij het recht om binnen de 24 uren na de ontvangst van het rapport opmerkingen te formuleren. Deze opmerkingen dienen per aangetekend schrijven of per mail naar info@checknet.be overgemaakt te worden aan CheckNet CVBA en kunnen als een addendum aan het rapport worden toegevoegd.
Indien de partijen binnen deze periode geen reactie geven in de vorm zoals hierboven beschreven, gaan ze onherroepelijk akkoord met de volledige inhoud van het verslag en zullen ze definitief gehouden zijn door de bevindingen van de expert die als bindende derdenbeslissing gelden.
Het probleem is voornamelijk dat het immo kantoor het rapport op 9/06 ontvangen heeft van checknet, maar ik heb nooit iets ontvangen, niet van Checknet en niet van het immo kantoor. Ik heb dus geen kans gekregen om binnen die 24u mijn opmerkingen door te geven.
Ze willen nu tegen mij gebruiken dat die 24u al lang voorbij zijn en het dus betaald moet worden.

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 05 aug 2021 10:29

Vraag aan Checknet of het immokantoor een bewijs wanneer dit aan u verstuurd zou zijn. Het is aan hen om te bewijzen dat u 24u tijd heeft gehad om dit al dan niet te betwisten.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 05 aug 2021 11:22

Die 24 uur is wel ultrakort. Ik denk zelf dat als dat ooit aangevochten wordt voor een VR, de klager zijn gelijk zal halen. Zeker nu de postbedeling zo onzeker verloopt. Men is immers niet zeker dat uw post wel aankomt.
Ik maak mijn PB zelf en op voorhand. Bij ondertekening contract en overhandigen van de sleutels, ontvangt de nieuwe huurder dan zijn exemplaar van de reeds opgestelde PB. Hij heeft dan
14 dagen de tijd om de PB na te kijken en opmerkingen de formuleren. Eens die tijd verstreken wordt de PB aanzien als ondertekend voor akkoord. Dit systeem heeft al een paar maal een beslissing van een VR met succes doorstaan.

Terug naar “Huren”