Huurwaarborg bij achterstal

Leroy166
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg bij achterstal

#1 , 03 aug 2021 07:12

Is het mogelijk voor een verhuurder om de huurwaarborg bij achterstal te innen met een vonnis alvorens de huurder het pand verlaten heeft/ het contract stopgezet is geweest?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 03 aug 2021 07:21

Beste

Met een vonnis - dus na tussenkomst van een rechtbank - is quasi alles mogelijk.
Nu is gezien de traagheid bij justitie die situatie weinig waarschijnlijk. Bij wanbetaling zal je via de vrederechter een verbreking van het huurcontract moeten bekomen. En doorgaans is de afsluiting van de huurwaarborg een gebeuren dat tot slot daar van gebeurt.
Je gaat toch geen huurwaarborg innen en de huurder pakweg nog 6 maanden laten wonen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Leroy166
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2021 00:09

Het is zo gelopen dat ik bij de vrederechter mijn woord had gegeven om zo snel mogelijk in schuldbemiddeling te gaan. Uiteindelijk is het zo uitgedraaid dat ik perongeluk niet naar de zitting erna was gekomen waardoor ik een bevel tot uithuiszetting had gekregen (januari 2019), echter heeft de rechtbank mij op 23 maart 2019 een schuldbemiddelaar toegewezen. Van deze schuldbemiddelaar kreeg ik op 23 april 2019 een brief toegestuurd om zo snel mogelijk telefonisch contact op te nemen met hem, dat te hebben gedaan hebben we telefonisch een afspraak gemaakt niet veel later. Na die afspraak waar ik mijn akkoord voor de schuldbemiddeling ondertekend heb heb ik contact opgenomen met de verhuurder (die reeds het vonnis ontvangen had waarmee de huurwaarborg vrij gegeven werd) om hem "gerust te stellen" dat ik dus volledig in schuldbemiddeling zat en hij zodoende weer tijdig betaald zou worden. Toen heeft de verhuurder plots op 30 april 2019 de geblokkeerde rekening waar de huurwaarborg op gestord werd, laten stopzetten en zodoende het geld op zijn rekening laten storten. Dat terwijl het specifiek op papier staat dat vanaf de rechter een schuldbemiddelaar toegewezen heeft, hetzij 23 maart 2019, letterlijk elke vorm van interest stopt, ik beschermd ben tegenover iedere deurwaarder en geen enkel schuldeiser nog rechtstreeks geld kan innen via mij en dus alles via de schuldbemiddelaar moet regelen en ook elk vonnis gaande over een zaak met financiën, teniet word gedaan.

Echter voor zover ik n'reeds heb kunnen opzoeken heb je enkel u eigen identiteitskaart en gegevens nodig + u exemplaar van het vonnis voor de vrijgave en wordt dit dus niet eens gecontroleerd waardoor je dus een vervallen vonnis toch nog steeds ku't voorleggen bij de bank en het geld kunt krijgen.

Met andere woorden heb ik ook extreem veel geluk gehad en ben ik net optijd in schuldbemiddeling gegaan want vanaf 23 maart 2019 tot 31 juli 2021 heb ik in het appartement waar de waarborg voor was, gewoond en heb ik zelf mijn opzeg gedaan. Dus heb ik daar iets meer dan 2 jaar gewoond zonder enige huurwaarbor op een geblokkeerde rekening...

Ik ben precies de persoon die altijd in rare situaties beland...

Reclame

Terug naar “Huren”