Huurder niet tijdig nieuwe woonst

KatrienC
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huurder niet tijdig nieuwe woonst

#1 , 28 jul 2021 23:53

Ik heb het huurcontract na 9j stopgezet met opzeg 6 maanden voor einde contract. Einddatum is 31 augustus. Mijn huurder heeft me net geïnformeerd dat hij pas vanaf 1 oktober in zijn nieuwe huurwoning kan. Wat zijn mijn opties? Op zich is die 1 maand geen probleem voor mij maar het contract is afgelopen en ik wil wel wettelijk in orde zijn. Bovendien vrees ik dat 1 maand misschien wel langer zal worden. Huurder betaalt ook steeds te laat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
100x
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jul 2021 01:30

Huurder dient minstens een maand op voorhand aan u uitstel te vragen per AS, en heeft dat vermoedelijk nog niet gedaan. U kan dat weigeren, en dan dient hij naar de vrederechter te stappen. Maar dat is alles enkel indien hij tijdig uitstel gevraagd had. Dat huurder te laat betaalt doet er nu na 9j niet toe dacht ik.

Indien u vreest dat die 1 maand wel eens langer zou kunnen worden kan u alvast zelf naar de vrederechter stappen voor alle zekerheid.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#3 , 29 jul 2021 09:40

Voor de extra duidelijkheid: dat is geen verlenging van 1 maand, maar eentje van 2 maanden.
1 maand is buiten op 30 september, dus dan heeft de huurder geen tijd om te verhuizen.

Als de huurder de officiële weg volgt (zoals hierboven gesteld: aangetekende zending met vraag tot uitstel wegens buitengewone omstandigheden) heb jij ook het recht om de huurprijs te verhogen voor die 2 maanden.

Reclame

100x
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jul 2021 17:37

Spreekt men hier dan niet om een bezettingsvergoeding ? Uiteraard moet de huurder na zijn officiele aanvraag tot verlenging bereid zijn deze verhoging te aanvaarden en indien niet zal de verhuurder nr. de vrederechter dienen te stappen. Ik weet nu niet onmiddellijk wat de jurisprudentie is in zo'n geval.

KatrienC
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jul 2021 17:58

Dient er dan een nieuw contract voor deze korte periode opgesteld te worden dat ook geregistreerd moet worden?

Blaatpraat
Berichten: 3794

#6 , 30 jul 2021 11:02

Dit is geen bezetting, maar is een verlenging van het huurcontract met vaste einddatum.
ZIe woninghuurwet artikel 11:
Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.
Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan. Hij stelt de duur ervan, die bepaald moet zijn, vast. De rechter, kan in dit geval, indien hij het billijk acht, op verzoek van de verhuurder eveneens een verhoging van de huurprijs toestaan, en de vergoeding die bij toepassing van artikel 3, § 4, verschuldigd is, beperken of opheffen.
Slechts één aanvraag om hernieuwing van de verlenging kan worden ingediend onder dezelfde voorwaarden.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter deze verlenging toestaan eveneens onder dezelfde voorwaarden.
Nieuw contract is niet nodig, is als het ware een addemdum aan het bestaande contract.
Zorg wel dat de afspraken voor een eventuele verlenging op papier staan en getekend zijn door beide partijen, en beide partijen een kopie.

Terug naar “Huren”