Huurcontract ontbinden voor aanvang

LFF
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Huurcontract ontbinden voor aanvang

#1 , 20 jul 2021 14:50

Ik heb vorige week zaterdag een huurcontract getekend voor aanvang op 1 Augustus, dat ik graag indien mogelijk nog zou ontbinden.

Ik begrijp dat een huurcontract geen consumptiegoed is, maar ik kwam pas op de moment dat ik tekende te weten dat ik zou huren van een bedrijf en niet van een particulier. Het moest allemaal nogal snel gaan en heb de overeenkomst dan maar getekend wegens ontbreken van andere opties. Achteraf bleken er een resem strenge voorwaarden in de overeenkomst te staan en heeft het meer weg van een wurgcontract. Ik zou er dan ook graag nog onderuit geraken.

Voor zover ik op myminfin kan zien is het huurcontract nog niet geregistreerd. Ook omvat het huurcontract volgende clausule:

Afbeelding

Kan ik op basis van deze 2 elementen het contract ontbinden zonder enige kosten?

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jul 2021 20:47

U kan altijd de passages die u doen besluiten dat het lijkt op een wurgcontract hier eens posten. Indien ze ingaan tegen het dwingend recht zijn ze sowieso ongeldig.

LFF
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jul 2021 21:25

Ik moet 675€ betalen voor het schilderen van het appartement.

De huurdersverzekering moet met afstand van verhaal, wat risico’s voor mij meebrengt.

Als de ruiten gebroken worden moet ik deze op eigen kosten vervangen. Geen idee waarom dit zo belangrijk is, want dit zit in de verzekering die ik zou nemen.

De verwarmingstoestellen moet ik tweejaarlijks laten keuren op eigen kosten door een vakman en hier bewijs van voorleggen. Lijkt me eerder een trucje om de borg niet te moeten teruggeven op het einde van de rit.

Maar de belangrijkste is - en ik geef toe dat ik die zelf over het hoofd heb gezien - er mogen op het adres geen professionele activiteiten gebeuren. Ik ben online freelancer in bijberoep en veronderstel dat dit niet toegelaten is met dit contract. Als eenmanszaak is mijn vestigingsadres namelijk gelijk aan mijn woonadres. Als ik niet onder dit contract onderuit kan valt hier natuurlijk nog op andere manieren een mouw aan te passen, maar het zou natuurlijk makkelijker zijn als ik op basis van die clausule die de eigenaar zelf in het contract geplaatst heeft, het contract kan ontbinden.

Zoniet valt het af te wachten of de eigenaar het contract tijdig laat registreren, indien niet kan ik er na 2 maand eventueel onderuit.

Nog een bijkomende vraag, de eigenaar verhuurt volgens het contract via zijn firma, maar er staat geen rekeningnummer in het contract waarop ik de automatische betaalopdracht moet aanmaken. Als ik achter het rekeningnummer vraag en hij mij de huur op zijn privérekening laat storten in plaats van de rekening van de vennootschap, kan ik daar dan iets mee?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3794

#4 , 21 jul 2021 23:11

1. Schilderen is altijd voor de verhuurder. Deze passage is ongeldig.
Kan voer zijn voor de rechtbank dus.

2. Huurdersverzekering is wettelijk verplicht.
Afstand van verhaal is een optie voor de verhuurder: dan moet er net geen verzekering afgesloten worden, maar zit de verzekering in de huur inbegrepen.

3. Ik maak uit puntje 2 op dat er een afstand van verhaal is, waardoor je dus geen verzekering dient af te sluiten en alles via de verhuurder verloopt.
Gebroken ruiten zijn voor de huurder. Lijkt mij dus geen vreemde passage te zijn.
Let wel: die verzekering dekt enkel het pand, niet uw meubelen en dergelijke. Daarvoor mag je steeds een eigen verzekering afsluiten natuurlijk, maar dit is dus niet verplicht.

4. Verwarmingstoestellen moeten bij wet sowieso tweejaarlijks (of zelfs jaarlijks in bepaalde gevallen) gekeurd te worden, en dit is inderdaad voor de huurder.

5. Geen professionele activiteiten is een veelvoorkomende passage, en niet verboden.
De reden is dat alles wat de huurder inbrengt van onkosten mbt de huur naar de verhuurder wordt doorberekend door de fiscus.
De oplossing is dus simpelweg geen huurkosten inbrengen in je belastingen, dan is de kans zeer groot dat de verhuurder er niet over zal vallen.

6. Het is niet uw probleem op welk rekeningnummer overgeschreven moet worden.
Als dit een privérekening zou blijken te zijn, kunt u altijd een tip achterlaten voor zwart geld, maar dit maakt niets uit voor uw hoedanigheid van huurder.

Als dit de puntjes zijn waar u over valt, lijkt dit mij dus geen wurgcontract te zijn, maar eerder een modelcontract (op het schildergedeelte na).

Als laatste wil ik even melden dat een domiciliëring altijd door de begunstigde dient afgesloten te worden.
Als schuldenaar (huurder) kan je dit niet opstarten.
Ik acht de kans zéér groot dat men een doorlopende opdracht bedoelt, en geen domiciliëring.

LFF
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jul 2021 12:32

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Ik heb besloten om er dan toch maar een jaartje te gaan wonen.

Nog een bijkomstige vraag, in het appartement hangen gordijnen en ook daarover is een clausule: deze moeten na beëindiging huur gereinigd worden, dit gebeurt door de verhuurder, maar op kosten van de huurder (prijs niet meegedeeld). Kan dat?

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 22 jul 2021 19:45

Dat kan zeker, onderhoud van de gordijnen is voor de huurder.
Veiligheid inlassen zodat de gordijnen op een correcte manier gewassen worden, is evengoed in het voordeel van de huurder.
Ik zou wel een indicatie van de prijs vragen op mail. De verhuurder kan dat weten aan de hand van de vorige keer, tenzij dat ze nieuw zijn. Als je uiteindelijk 9 jaar blijft plakken, zal er een pak bijkomen door inflatie. Als je volgend jaar weg bent, mag het bijna niks schelen.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 22 jul 2021 21:16

Je hebt verschillende kwaliteiten.
Ik denk dat TS huurt in een gebouw voor expats, het lijkt steeds meer op een contract van korte duur in het luxesegment, echt met de bedoeling om na een jaar op te rotten.
Het nadeel voor de huurder is dat op een jaar niets mag veranderen (verslechteren) aan het appartement. De clausule van € 675 voor het schilderen kan goedkoper uitkomen dan de werkelijk schade te vergoeden. Dat zijn altijd serieuze afrekeningen met die expats, die hebben in het algemeen minder respect dan de gemiddelde Vlaamse huurder en kunnen zich niet beroepen op slijtage. Een appartement voor expats is duur en perfect in orde. Dat wordt effectief regelmatig geschilderd.

LFF
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jul 2021 18:48

Ik ben geen expat en het is ook een normale rijwoning die volledig is omgebouwd tot 4 appartementen. Ik heb daarvan het dakappartement. Regio is Dendermonde, dus ook niet zo speciaal. Over het snel doorstromen heeft u wel gelijk, dat gaf de verhuurder zelf aan en momenteel staan 3 van de 4 appartementen leeg. Vermoedelijk is het door dit snel doorstromen dat de verhuurder zich zo indekt en elke huurder maximaal uitschudt. Hij verhuurt al sinds 1997 dus ervaring genoeg.

Het is een contract van lange duur. Het is voor mij de eerste maal dat ik huur en dit is allemaal nieuw voor me, geen idee of ik hier iets van inspraak had of niet. Ik zou binnen een jaartje willen kopen en bij een contract korte duur had ik maar 1 maand huur verloren bij opzeg, nu 3 als je het verven meerekent. Maar goed, weer wat wijzer. Hopelijk moet ik bij vertrek niet nog eens voor een groot bedrag langs de kassa passeren.

LFF
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jul 2021 18:45

De kans bestaat dat het appartement niet op tijd opgeleverd wordt.

Er was mondeling afgesproken 24 juli, dat is dan veranderd naar morgen (laatste dag voor aanvang contract), nu lijkt het dat dit ook morgen niet zal gebeuren.

Als ik op zondag de sleutels nog niet heb, kan ik dan alles nog ontbinden zonder enige kosten en eventueel met schadevergoeding van de verhuurder zijn kant?

Een aangetekende brief kan ik natuurlijk pas maandag versturen, kan dat nog roet in het eten gooien?

100x
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 jul 2021 23:52

Wat ik nu even niet begrijp is dat volgens de screenshot die TS geeft in zijn #1 post, dit toch in feite een simpele conditio qua non is ? M.a.w. hij geeft of "kan" die bewijzen zgz. niet geven en het contract gaat niet door.

LFF
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 jul 2021 10:43

Intussen zijn van mijn kant aan al die voorwaarden voldaan, dus daar kan ik op deze moment niets meer mee.

Wat me meer stoort is dat morgen mijn huurcontract begint en ik nog steeds niet weet wanneer ik mijn sleutels krijg. Ik heb letterlijk nog 12 uur om mijn
verhuis te doen.

Ik heb nog steeds een optie op een ander appartement waar ik wél meteen in kan, dus het zou erg fijn zijn als iemand mij met zekerheid kan vertellen of ik hier nog onderuit kan als ik mijn sleutels vandaag niet krijg.

LFF
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 jul 2021 11:30

Ik ben gerust bereid te betalen als iemand die professioneel actief is me hier zo snel mogelijk in kan bijstaan. Al enkele kantoren geprobeerd, maar zaterdag is natuurlijk niet de ideale moment.

LFF
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 jul 2021 11:50

Net telefoon gehad van de verhuurder en ze zijn de gangen nog aan het schilderen - de gangen waar ik met mijn hele verhuis door moet - ik kan dus ook de komende uren niet verhuizen. Ik ga alvast met het bewijs dat ik heb langs de politie om vaststellingen te laten doen, aangezien ik hem vandaag niet officieel in gebreke kan laten stellen.

Hij stelde voor om nu bij de verver de sleutels op te halen, ‘ze liggen boven op het aanrecht’. Geen plaatsbeschrijving, niet tekenen voor ontvangst sleutel..

100x
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 jul 2021 15:30

Vaststelling door politie ? Dat zou me verbazen als die zo'n soort vaststellingen "willen" doen. Een DW is al beter, maar dat gaat wel wat kosten in het weekend.

Franciscus
Berichten: 38599

#15 , 31 jul 2021 19:45

Politie is trouwens niet bevoegd en gaat daar zelf niet voor komen.
Gerechtsdeurwaarder ... zal een serieuze som zijn.

Terug naar “Huren”