Roken in huurwoning

Phietje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

Roken in huurwoning

#1 , 18 jul 2021 21:54

Wij verhuren een woning en hebben ontdekt dat de huurder binnen rookt. Dit willen wij niet. Kunnen wij hem dat op 1 of andere manier verbieden? Helaas hebben we dit niet in het huurcontract opgenomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder
Berichten: 189

#2 , 18 jul 2021 21:59

Dan is het einde verhaal ...

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 18 jul 2021 22:18

Men kan inderdaad achteraf geen bijkomende voorwaarden opleggen aan de huurder. Werd er bij de inkomende plaatsbeschrijving voldoende aandacht gegeven aan de kleur en geur van de muren? Anders kan dat ook nog een lastige discussie worden.

Reclame

Phietje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2021 05:54

Ok. Bedankt, Leenw en Builder. Neen, die muren werden er niet in opgenomen. De kleur van de muren staan wel op de foto's van de plaatsbeschrijving.

Ik heb vriendelijk gevraagd om voortaan buiten te roken en het niet meer binnen te doen. De reactie was: "dit staat nergens in het huurcontract" en "ik woon hier. Ik doe wat ik wil." Aan de andere kant is het ons huis. Als we dit niet willen, zou hij daar rekening mee moeten houden. Maar als dit nergens op papier staat, hebben we uiteraard geen poot om op te staan.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 19 jul 2021 09:26

Ik denk niet dat men het roken kan verbieden in een huurcontract. Net zomin als men een bepaalde huidskleur, of geloofsovertuiging kan verbieden.
Kleurbepaling met een foto zal niet door de VR aanvaard worden .
Als er geen muren in de PB zijn opgenomen, hoe ga je dan gaatjes en andere schade bewijzen bij einde huur?

eylis
Berichten: 8840

#6 , 19 jul 2021 10:30

Zelfs al zou je roken verbieden in een huurcontract, dan nog is het geen bindende regel; Hoe ga je dat immers ontegensprekelijk bewijzen? Dan zou je immers huisvredebreuk moeten plegen om dit vast te stellen (op heterdaad). Binnengluren mag ook niet. U kan enkel een vermoeden hebben dat iemand rookt. En met zo'n vermoeden (woord tegen woord) kan u geen (directe) verbreking van een huurcontract staven.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 19 jul 2021 10:38

Ik denk niet dat men het roken kan verbieden in een huurcontract. Net zomin als men een bepaalde huidskleur, of geloofsovertuiging kan verbieden.
Roken is nog steeds geen mensenrecht, het is een ongezonde gewoonte die duidelijk merkbare schade kan veroorzaken. Ik zie er geen probleem mee om dit contractueel te verbieden.


eylis
Berichten: 8840

#9 , 19 jul 2021 11:20

@leen, uiteraard. Mijn punt was echter dat de overtreding van een rookverbod-clausule in een huurcontract eigenlijk moeilijk " hard" te bewijzen valt zonder huisvredebreuk te plegen.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jul 2021 12:06

Mijn mening ( als niet roker ) is dat een verbodsclausule in het huurcontract kan ( volgens de experten op dit gebied ). Maar wat ik uit de artikels van deze experten/juristen kan uitmaken dat die bewering wankelbaar is en niet 100% sluitend.
Denk dat menig rechter deze clausule niet zal volgen.

TS : Ik walg ook van rookgeuren. Maar wat gaat ge doen als uw huurder bij het koken veel oliën, kruiden, look, uien en dergelijke gebruikt ? Is ook een enorme stank en hinder. Of zij die veel ingewanden ( niertjes, lever ... ) klaarmaken. Geurhinder tot en met.

Persoonlijk ( geen juridische staving ) gaat zulke verbodsclausule snel onder uit gehaald worden. Is wel afradend en daar baseren experten zich op. Zie eerste uitspraak rechtbank hieromtrent tegemoet.

En het argument brandveiligheid : veel branden ontstaan door friteuses, strijkijzers, ... kookvuren.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 19 jul 2021 12:23

Ik denk niet dat men het roken kan verbieden in een huurcontract. Net zomin als men een bepaalde huidskleur, of geloofsovertuiging kan verbieden.
Roken is nog steeds geen mensenrecht, het is een ongezonde gewoonte die duidelijk merkbare schade kan veroorzaken. Ik zie er geen probleem mee om dit contractueel te verbieden.

Alhoewel, de Europese Mensenrechtenconventie over de bescherming van de privacy van burgers spreekt toch anders.
Welk artikel en welke rechterlijke uitspraken hierover kan u voorleggen?

LeenW
Berichten: 12828

#12 , 20 jul 2021 08:14

U moet de Europese Mensenrechtenconventie over de bescherming van de privacy van burgers eens lezen.
En tevens ook: Artikel 22 van de Belgische Grondwet waarborgt de 'eerbiediging van privé-leven en gezinsleven.
Het VN-verdrag (bupo) verbiedt willekeurige inmenging in privé-leven, huis en briefwisseling.

Ik denk niet dat een verhuurder het hard kan maken een huurder het roken in huis te verbieden.
Zoals ik en anderen al aanhaalden, zou men dan kunnen verbieden frittten of vis klaar te maken in de keuken enz.

Het kan gewoon niet dat een verhuurder gaat uitmaken hoe jij als huurder moet leven in zijn huurpand.
Van vis te bakken, krijgt men geen permanente schade. Van roken wel.

Bovendien wordt roken niet volledig verboden, enkel in de binnenruimte. Huurder kan perfect op het terras of uit het raam roken.

lukasi
Berichten: 1141

#13 , 20 jul 2021 09:07

Of die zware zogezegde exotische parfums ? Als iemand in mijn nabijheid een bepaald merk op heeft , krijg ik het benauwd en hartkloppingen , soms uit zich dat ook in hyperventileren maar meestal barstende hoofdpijn maar laat nu net die hartkloppingen voor mij gevaarlijk zijn.
Kan ik die zware parfums verbieden op basis van het algemeen gezondheidsbelang ?


Je wil niet dat er in je appartement /huis gerookt wordt ?
Simpel bij het verkennend gesprek ruik je simpelweg of de gebruiker roker is en zeg je nee, sorry ik kan niet aan jou verhuren.
Ik wil niet dat er zware parfums in mijn appartement gebruikt worden?
Simpel ik zeg nee tegen degene die zich aanbied en stinkt naar rottend exotisch fruit en de balsappen van een muskusos.
Iemand die zich aanbied en uren stinkt naar gebakken friet , cervela en curryworst bedank ik ook vriendelijk voor zijn belangstelling maar het antwoord zal nee zijn.

LeenW
Berichten: 12828

#14 , 20 jul 2021 09:31

Feit is, roken in huis besmeurd verf en behang, dat is een vasstaand feit, maar het is niet onherstelbaar.
Vastgestelde besmeuring en reukhinder kan hersteld worden, daarvoor spreekt men de huurder of de huurwaarborg aan of men maakt een voorbehoud voor de herstelling in de uitgaande plaatsbeschrijving.
Men kan een huurder niet verbieden te roken in huis, er is geen wet die roken verbied in de private delen.
Wat wettelijk niet voorzien is kan contractueel niet afgedwongen worden.
Exact het tegenovergestelde eigenlijk, wat wettelijk niet verboden is, kan via contract wel worden afgedwongen.

En aangezien ik nog geen rechterlijke uitspraak heb gezien die zulke clausule in het huurcontract nietig verklaart, kan het zeker geen kwaad als de verhuurder het probeert.

eylis
Berichten: 8840

#15 , 20 jul 2021 09:43

@leen, hoe gaat het dan verder in zo'n situatie? Voorbeeld: Mijnheer a huurt een appartement waarin clausule "verboden binnen roken" is opgenomen. Verhuurder meent te zien (vanuit de verte) dat Mijnheer aan zijn (open) raam staat te roken. Verhuurder stuurt AS waarschuwing. Mijnheer reageert dat hij binnen niet rookt. En dat zo'n 3 maal toe. Kan de verhuurder dan zomaar het huurcontract verbreken? (zonder wettelijke vooropzeg of huurboete) Hoe zou dat dat verder (moeten) gaan?

Terug naar “Huren”