Verhoogde huur op adres met domicilie zonder huurcontract

MarieNeren
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verhoogde huur op adres met domicilie zonder huurcontract

#1 , 07 jul 2021 19:25

Hoi allemaal,

Ik ben in oktober 2020 bij een vriend ingetrokken die me uit de nood geholpen heeft tijdens de corona crisis. We hebben toen besloten me niet op het contract te zetten aangezien de tijden zo onzeker waren en ik geen idee had waar alles heen ging.
Mijn domicilie werd echter wel onmiddelijk op mijn huidige adres geplaatst.
Mijn huisgenoot had een contract van 9 jaar geketend, maar heeft nu beslist dat hij wil verhuizen. Onze huisbaas wil bij het veranderen van het contract de prijs van de huur enorm doen stijgen, waardoor het amper mogelijk is voor mij om hier alleen te blijven wonen. Ook is het erg moeilijk om een nieuwe huisgenoot te vinden voor die prijs. Is er iets wat ik hieraan kan doen? Kan mijn huisgenoot mij alsnog op het contact zetten - eventueel met terugtrekkende kracht ofzo - om deze beslissing te omzeilen? Kan ik de prijsstijging weigeren op de één of andere manier? Ik ga ervan uit dat ik geen rechten heb aangezien ik niet op het contact sta?

Niet onbelangrijk om te melden is dat het pand eigenlijk niet bewoonbaar zou mogen zijn. Er is een bouwwerf boven ons, het lekt in de gang en mijn kamer wanneer het regent en als er iets kapot is moeten we niets van onze huisbaas verwachten. We hebben zelf onze rotte badkamer uitgebroken bv. Dit is in onderlinge overeenkomst gebeurd voor een goedkopere huurprijs, maar aan de nieuwe prijs is dit helemaal niet eerlijk en moeilijk om mee te leven.

Heel erg bedankt bij voorbaat.
Marie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2662

#2 , 07 jul 2021 19:41

Niets aan te doen.
Bovendien is uw motivering fout. U vindt het slechte huisvesting en zou het enkel willen huren omdat het goedkoop is. Ik ken het verhaal, dergelijke overeenkomsten zijn tikkende tijdbommen. Goedkoop is nooit goedkoop genoeg. Zoek iets dat naar u zin is en betaal een marktconforme prijs. Keuze genoeg op immoweb.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 08 jul 2021 22:29

Maar dan hebt u zelfs geen huurcontract en hebt u vermoedelijk alleen een wat wordt genoemd 'bezetting ten bede'
Feit dat u uw domicilie daar hebt gezet geeft u niet direct enig recht om daar te verblijven voor de verhuurder / eigenaar.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2021 22:36

Kan mijn huisgenoot mij alsnog op het contact zetten - eventueel met terugtrekkende kracht ofzo - om deze beslissing te omzeilen?

Sowieso niet zonder akkoord van de verhuurder, die is tenslotte ook partij in de huurovereenkomst.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 08 jul 2021 22:39

En de beslissende partij want zonder zijn toestemming staat u nergens zie mijn vorige post.

Terug naar “Huren”