huurder blijft ongeschikt verklaarde woning bezetten

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

huurder blijft ongeschikt verklaarde woning bezetten

#1 , 06 jul 2021 14:06

bij een huurgeschil kwamen ik en huurster voor de vrederechter overeen de huurovereenkomst op 31 mei 2021 in gemeen akkoord te beeindigen.

we zijn nu 06 juli en de huurster bezet de woning nog steeds en laat geen herstellingen toe
de woning werd op 13/08 ongeschikt verklaart( omdat er geen rookmelder hangt en er één niet geaard stopkontakt is)
en ik mag ze dus niet verhuren of ter beschikking stellen, en bij verjaring van de ongeschiktheid is er een heffing van 2800 euro van toepassing

de pleitdatum werd door de vrederechter op 14 oktober (!) gesteld

ik stuurde reeds een schrijven aan de heer vrederechter om de zaak weer op te roepen, maar deze houdt vast aan de pleitdatum van 14 okt.
wat kan ik doen om het vertrek van de huurder te bespoedigen? op de vorige zitting werd mijn verzoek ze uit te zetten niet ingewilligd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2021 09:17

Al eens contact gehad met de inventarisbeheerder? Wonen-Vlaanderen bedoel ik. In bepaalde gevallen kunnen zij opschorting of vrijstelling van heffing toekennen.

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 07 jul 2021 14:02

Daar helpt wonen vlaanderen niet bij. Ik heb zelfde meegemaakt...
Bij de burgemeester/gemeente krijg je nog het meeste gehoor. Die kan ook een ’verlenging’ geven, ofwel een latere datum
Maar best is vrederechter gaan, met aangetekend schrijven waarin je aantoont dat je wou herstellen. En als het kan, een verklaring van een elektricien, dat hij er voor de deur heeft gestaan en ze niet willen opendoen.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2021 09:08

Daar helpt wonen vlaanderen niet bij. Ik heb zelfde meegemaakt...
Bij de burgemeester/gemeente krijg je nog het meeste gehoor. Die kan ook een ’verlenging’ geven, ofwel een latere datum
Het is al lang uit de handen van de burgemeester, eens het besluit ongeschikt/onbewoonbaar genomen is, dan komt het pand terecht op de VIVOO en daar is Wonen-Vlaanderen de inventarisbeheerder van... De burgemeester kan zijn besluit opheffen, maar dan moet daar een gegronde reden voor zijn (bijvoorbeeld dat het pand na hercontrole conform is of dat het pand gesloopt is)

Terug naar “Huren”