Huur- indexeren - huur aanpassen- geen geschreven contract

Tania02
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Huur- indexeren - huur aanpassen- geen geschreven contract

#1 , 04 jul 2021 23:42

Mijn schoonouders verhuren al 23 jaar een woning in Aalst met 3 slaapkamers voor 300 euro. Er is geen geschreven contract, de huur werd nooit geïndexeerd. De nonnen waren komen vragen of de vader van mijn schoonvader geen goedkope woning had om te verhuren aan Kosovaarse vluchtelingen, en zo doende. Ze hebben zelf wat werken gedaan, mooi behangen, een keukenvloer gelegd. Ondertussen hebben mijn schoonouders een nieuw dak gelegd met isolatie, alle ramen dubbele beglazing geplaatst. Mijn man neemt nu het beheer over en we willen de huur nu brengen naar een correcte huurprijs. 23 jaar een hele goedkope huurprijs is nu wel voldoende. De vraag hoe kunnen we dit op een correcte manier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 04 jul 2021 23:58

23 jaar, dus sinds 1998?
Dan zie ik maar 1 mogelijkheid: het huurcontract schriftelijk vastleggen, met alle parameters zoals het nu is, en daarna indexeren.

Indexeren op zich kan niet voor mondelinge contracten afgesloten na 31 mei 1997.

Prijsverhoging omwille van meerwaarde mag geen werken bevatten die uitgevoerd worden door de verhuurder die nodig zijn om de minimale kwaliteitsvereisten te waarborgen. Dakisolatie en dubbel glas zijn verplicht voor huurwoning en dus uitgesloten.

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 05 jul 2021 18:39

Prijsverhoging omwille van meerwaarde mag geen werken bevatten die uitgevoerd worden door de verhuurder die nodig zijn om de minimale kwaliteitsvereisten te waarborgen. Dakisolatie en dubbel glas zijn verplicht voor huurwoning en dus uitgesloten.
Dat vind ik voor interpretatie vatbaar. Iedereen die isoleert, doet beter dan de minimale kwaliteitseisen op vlak van isolatie.
Voor ramen is het immers dubbel glas. In de praktijk plaatsen de mensen hoogrendementsglas met nieuwe isolerende profielen.
Voor dakisolatie is de minimale norm +/- 4 cm van de meeste materialen. Tegenwoordig plaatst iedereen, 20 cm en meer.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 06 jul 2021 10:54

Ook met een indexatie kom je niet, zelfs niet benaderend, op een aanvaardbare huurprijs ( ongeveer 450€ is "nergens" meer te vinden).

Ik denk dat het tijd wordt om gewoon op te zeggen, tegen de volgende driejaarlijkse vervaldag, en dan terug te verhuren aan een marktconforme prijs. Het is twijfelachtig of u, zelfs via vredegerecht, die aanpassing kan bekomen.

Tania02
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2021 17:55

Wat als de huurder met een contract en een marktconforme prijs instemt?

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 06 jul 2021 18:04

Wat als de huurder met een contract en een marktconforme prijs instemt?
Mijns inziens mag hij dat zelfs niet; de regels voor huurverhoging zijn zeer strikt qua timing en zo, en ze zijn dwingend.

Bj afwijking kunnen ze (zouden ze kunnen...) alles wat meer betaald is terugvragen, ook na relatief lange tijd.


Eigenlijk, als alle verhoudingen goed liggen, denk ik dat ik het met de huurders op een akkoord zou gooien, en alles ineens in een huurcontract gieten ook. Let wel, strikt juridisch gezien kan het niet.

Terug naar “Huren”