huisbaas doet moeilijk

moederke27
Topic Starter

huisbaas doet moeilijk

#1 , 04 feb 2009 16:14

beste,

eind februari verhuizen wij van een app naar een huis. op 1maart komen er nieuwe huurders in.
alles goed verlopen tot nu!!

nu begint huisbaas vanalles te zoeken dat niet inorde is.
de hal zou niet goed onderhouden zijn er plekken op de muren zijn enz...
maar er wonen hier ook nog andere in het gebouw en neen hoor wij zouden het zijn die dit hebben toegebracht!!! zo heeft men huisbaas klacht in gediend bij politie dat we zijn huissleutels zouden gestolen hebben hij doet over alles moeilijk.
ik zal wel zorgen dat die hal inorde staat geen probleem maar heb al schrik voor het volgende dat die me gaat aan smeren.
weet iemand of deze mij iets kan doen of ik recht in mijn schoenen sta?
groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 04 feb 2009 17:13

Geen paniek. huisbazen zijn zowat de meest overschatte kategorie die er bestaat. Ze hebben meestal een grote mond (er zijn natuurlijk uitzonderingen), maar juridisch hebben ze ook meestal niet veel in de pap te brokken.

Jouw geval: het is toch niet omdat je huisbaas beweert dat jij zijn huissleutels gestolen hebt, dat jij dat zomaar moet aanvaarden. Je dient gewoon terug een klacht in wegens laster. En laster is het zolang hij niet kan bewijzen dat jij zijn sleutels gestolen hebt.

Als er verder andere personen wonen en die hal is niet goed onderhouden enz.. is dat een zaak van de gemeenschap. Zolang hij niet kan bewijzen dat jij die plekken hebt toegebracht is het nogmaals laster. Dit keer onofficieel vermits hij geen klacht bij de politie heeft ingedient.

Laat ons verder weten wat hij nog allemaal uitvindt.
Laatst gewijzigd door JohnD op 04 feb 2009 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#3 , 04 feb 2009 17:14

heeft U het over de hal als in gemeenschappelijke delen of de hal in het appartement zelf?

Indien het de hal is langswaar iedereen passeert kan hij U hierover niet aanspreken.

Zeer geapprecieerd als je wat meer informatie zou kunnen verschaffen, dan kunnen we ook nauwkeuriger reageren.

Reclame

moederke27
Topic Starter

#4 , 04 feb 2009 17:57

heeft U het over de hal als in gemeenschappelijke delen of de hal in het appartement zelf?

Indien het de hal is langswaar iedereen passeert kan hij U hierover niet aanspreken.

Zeer geapprecieerd als je wat meer informatie zou kunnen verschaffen, dan kunnen we ook nauwkeuriger reageren.
ja deze hal gaat over de gemeenschappelijke hal.
ik ben zijn aanteigingen zo beu aan het worden.
ben al bij politie geweest door die huissleutels en zei hebben me de raad gegeven er niet op in te gaan maar zo is het niet leuk leven hier ook al is het nog maar voor 3 weken.
ik hou jullie zeker op de hoogte van hoe het verder in zijn beloop gaat.
groetjes.

Vandebos

#5 , 04 feb 2009 19:05

Staat er ergens in het contract of in de plaatsbeschrijving een vermelding naar deze gemeenschappelijke hal?

Is het gebouw in zijn geheel zijn eigendom?

indien niet:

Gemeenschappelijke hal kan hij niet op U verhalen. Indien er schade wordt vastgesteld zal hij moeten bewijzen dat deze door jullie is veroorzaakt. Anders moet hij maar klacht tegen onbekenden bij de politie indienen en deze trachten te verhalen op zijn verzekering.

Het beste maak je deze meneer duidelijk via een aangetekend schrijven dat hij u niet verantwoordelijk kan houden voor de gemeenschappelijke delen. Dat U als u merkt dat hij tracht deze kosten te recupereren via de waarborg U zich zal wenden tot het vredegerecht.

De waarborg is deze gestort op een waarborgrekening? (geblokkeerd door handtekening huurder en verhuurder)

Niet laten doen, dat is waar de meesten van dit soort verhuurders op rekenen. Beetje blaffen, veel misbaar maken en dan hopen dat hun slachtoffer-huurder zo onder de indruk is dat ze er zelfs niet aan denkt haar rechten te laten gelden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 feb 2009 19:36

diefstal van sleutels - hoe en waar zou u die gestolen hebben ??

JohnD

#7 , 04 feb 2009 20:42

Idd. F, misschien heeft die huisbaas toen hij bij de politie was vergeten een klacht wegens inbraak, huisvredebreuk enz.. vergeten te doen.

moederke27
Topic Starter

#8 , 04 feb 2009 21:10

beste,
ik zou die gewoon van zijn deur hebben gehaald ja inderdaad hele rare situatie.
politie geloofd hem ook niet hoor.
neen heb de waarborg cash gegeven staat niet op een bank maar hij heeft wel een brief gemaakt waarop hij bevestigd dat ik die betaald heb.
hij heeft me een uurtje geleden nog gebeld om te zeggen dat als die hal niet opnieuw word geverfd ik mijn borg niet terug zie.
ik heb hem gezegt dat die maar doet en dat ik dan verdere stappen zal ondernemen.
ook als ik nieuwe huurders zocht mocht het niet eender wie zijn dat kwam kijken, zo mochten er geen vreemden het huren geen mannen alleen een koppel ook liever niet maar dat zou eventueel nog mogen het liefste had hij enkel en alleen een vrouw...
ik heb hiervan bewijzen dat staat in een aangetekende brief van hem en ook nog is op mijn voice mail...
dat het maar snel 23 februari is dat ik hier weg ben want ik word hier compleet zot!!!

Vandebos

#9 , 04 feb 2009 21:12

hehehe,

ff serieus nog. Uiteindelijk probeert die vent mensen te raken en gemoedsrust is in mijn ogen een zeer kostbaar dingetje.

Wou je nog deze link bezorgen:

http://www.vob-vzw.be/HB/Adressen/tabid/68/Default.aspx

dit is de website van de huurdersbond, op de pagina hierboven vind je via het menu aan de linkerkant alle adressen en telefoonnummers terug waar je hen kan bezoeken of contacteren in alle provincies. Het loont altijd de moeite hen eens te contacteren of er op de koffie gaan.

Kleine tip: zet alles wat je wil vragen op papier. Maak een kort rapport van je probleem en neem beide mee. dan kunnen die mensen onmiddelijk je gerichte vragen stellen en jouw vragen zo correct mogelijk beantwoorden.

Laat ons hier op het forum ook weten wat je hebt gedaan en wat het resultaat is. Daarmee help je niet alleen de mensen die hier trachten anderen te helpen om hun antwoorden gerichter te maken doch ga je gebruikers die naar hier komen in een aantal gevallen reeds een oplossing bieden vooraleer ze hun vragen gesteld hebben en dat is toch uiteindelijk de bedoeling he? Anderen helpen door gezamenlijke ervaringen.

moederke27
Topic Starter

#10 , 04 feb 2009 21:14

hehehe,

ff serieus nog. Uiteindelijk probeert die vent mensen te raken en gemoedsrust is in mijn ogen een zeer kostbaar dingetje.

Wou je nog deze link bezorgen:

http://www.vob-vzw.be/HB/Adressen/tabid/68/Default.aspx

dit is de website van de huurdersbond, op de pagina hierboven vind je via het menu aan de linkerkant alle adressen en telefoonnummers terug waar je hen kan bezoeken of contacteren in alle provincies. Het loont altijd de moeite hen eens te contacteren of er op de koffie gaan.

Kleine tip: zet alles wat je wil vragen op papier. Maak een kort rapport van je probleem en neem beide mee. dan kunnen die mensen onmiddelijk je gerichte vragen stellen en jouw vragen zo correct mogelijk beantwoorden.

Laat ons hier op het forum ook weten wat je hebt gedaan en wat het resultaat is. Daarmee help je niet alleen de mensen die hier trachten anderen te helpen om hun antwoorden gerichter te maken doch ga je gebruikers die naar hier komen in een aantal gevallen reeds een oplossing bieden vooraleer ze hun vragen gesteld hebben en dat is toch uiteindelijk de bedoeling he? Anderen helpen door gezamenlijke ervaringen.
bedankt ik ga hier zeker eens contact mee opnemen en ik hou jullie zeker op de hoogte.
ik sta recht in mijn schoenen.
groeten

Vandebos

#11 , 04 feb 2009 21:28

beste,
ik zou die gewoon van zijn deur hebben gehaald ja inderdaad hele rare situatie.
politie geloofd hem ook niet hoor.
neen heb de waarborg cash gegeven staat niet op een bank maar hij heeft wel een brief gemaakt waarop hij bevestigd dat ik die betaald heb.
hij heeft me een uurtje geleden nog gebeld om te zeggen dat als die hal niet opnieuw word geverfd ik mijn borg niet terug zie.
ik heb hem gezegt dat die maar doet en dat ik dan verdere stappen zal ondernemen.
ook als ik nieuwe huurders zocht mocht het niet eender wie zijn dat kwam kijken, zo mochten er geen vreemden het huren geen mannen alleen een koppel ook liever niet maar dat zou eventueel nog mogen het liefste had hij enkel en alleen een vrouw...
ik heb hiervan bewijzen dat staat in een aangetekende brief van hem en ook nog is op mijn voice mail...
dat het maar snel 23 februari is dat ik hier weg ben want ik word hier compleet zot!!!
Alles mooi bijhouden. Probeer in het vervolg telkens jouw antwoorden aan hem via aangetekend schrijven te doen. Refereer in je antwoorden steeds naar zijn argumenten. Op deze wijze bouw je een bewijslast op. Het feit dat hij je op een discriminerende wijze verplicht nieuwe huurders te zoeken is zeer sterk. (centrum voor discriminatie en gelijke kansen zal deze brief zeer interessant vinden..)

moederke27
Topic Starter

#12 , 04 feb 2009 21:30

nog is klein vraagje...

ik huur dit app sinds 15 juni 2008
op 1 januari heeft hij een indexaanpassing gedaan mocht hij dit wel?
dacht dat hij dat maar kon doen na een jaar dat ik hier woon!!!

kan ik ook hier terugeisen van of niet?
groeten.

Vandebos

#13 , 04 feb 2009 22:15

Normaal gezien kan hij pas na 12 maanden een index aanpassing vragen of de eerste maand januari, na meer dan 12 maanden huur,. in jouw geval kan de verhuurder ofwel op 16 juni 2009 ofwel op 1 januari 2010 de eerste index aanpassing laten gebeuren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 feb 2009 19:19

Die teveel betaalde gelden kan je zo wie zo al terugvragen - hem in kennis stellen ( per aangetekende brief) en aftrekken van de laatste huur.

..zo mochten het geen vreemden huren .. geen mannen alleen enz
staat dat werkelijk in een brief van hem die hij ondertekend heeft..

dat is goed mogelijk dat deze uitlatingen inbreuken zijn wet racisme - discriminatie enz .. de rechter zal het graag horen.

wat ik ergens anders al heb gezegd gezien hij zoveel belt - neem die gesprekken op (diktafoontje) - is perfect legaal bewijsmateriaal u mag uw eigen gesprekken steeds opnemen u geeft uzelf de toestemming.

Bij het beëindigen van de huur kan je er ook voor zorgen dat je iemand mee hebt die de zaak registreert - ikzelf heb dat al verschillende malen gedaan als ' raadgever' van partij 1 - in kostuum met aktetas
Laatst gewijzigd door Franciscus op 03 apr 2011 17:53, 2 keer totaal gewijzigd.

moederke27
Topic Starter

#15 , 06 feb 2009 13:25

alle ik heb da hal van onder tot boven op gekuist en zoals te verwachten was het weer niet goed!!! ik heb een aangetekende zending gedaan waarin ik hem zeg dat hij me niet alleen aansprakelijk kan stellen voor deze hal omdat er nog andere bewoners gebruik van maken. ook heb ik het erin gezet van die index aanpassing en met de vraag of het om die waarborg gaat.
heb net een telefoontje gekregen en het zou nit om de waarborg gaan die krijg ik terug min de kosten van een nieuw contract op te maken.
wat ben ik eens benieuwd of dat zo gaat zijn!!!
heb hem gezegd dat ik 23 februari verhuis en dat op 25 februari alles opgekuist is en dat ik hem dan de sleutels overhandig!!!
ik hou jullie op de hoogte
en aan allen dank voor jullie goede raad.
groetjes moederke27.

Terug naar “Huren”