Ex-huisbaas wil niet tekenen voor waarborg!

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

Ex-huisbaas wil niet tekenen voor waarborg!

#1 , 02 jul 2021 15:26

Situatie: huurcontract van augustus 2017, geëindigd op 30 juni 2021.

Daar ben ik weer met mijn Chinese huisbaas. De uitgaande plaatsbeschrijving was volledig ok, niks op aan te merken, hij heeft het properder teruggekregen dan dat ik het gehad heb. Maar nu: zoals voordien al gezegd werd in dit forum, sedert februari 2021 wonen er op de eerste verdieping Chinese mensenhandelaars, officieel is het verhuurd aan een Chinese jonge vrouw die er echter zelf niet woont en die zelf een beetje Nederlands spreekt, goede basis maar vanaf dat het te technisch wordt, snapt ze er niks meer van (zogezegd).
Het gelijkvloers waar ik woonde had geen eigen CV-ketel of warmwaterboiler, die stond in het appartement op het eerste en werd zodoende gedeeld. De gasrekening werd gedeeld door 2, aangezien geen tussenmeter. Koud water kwam op mijn meter terecht, warm water in de badkamer kwam op de meter terecht van het eerste verdiep. In de keuken was er een boilertje van 10 liter aanwezig. Dus gebruikte ik enkel warm water van de badkamer om te douchen, de rest gebruikte ik uit de keuken aangezien dit op mijn teller terecht kwam (ik poetste o.a. mijn tanden in de keuken) en ik had met mijn vorige bovenbuurvrouw een afspraak dat ik forfaitair 90 liter warm water per week zou gebruiken en dat ik dan de berekening maakte en jaarlijks zou betalen aan haar. Dat had ze zelf geverifieerd door naar de meterstand te kijken voor en na mijn douche, waarbij ik toen iets tussen 30 en 40 liter warm water verbruikt had. Dat liep heel goed en dat kwam op iets meer dan 20 euro per jaar, aangezien het enkel over het verbruik ging, en niet het vastrecht, elk betaalde immers al vastrecht.

Toen de nieuwe Chinese bovenburen kwamen, had ik dan ook over die afspraak met mijn vorige buur gesproken, waarop ze geantwoord hebben dat alles geregeld werd met immokantoor X, een andere dan het immokantoor waar ik mee gehuurd heb, en dat ik hen dat moest laten weten, wat ik sowieso al gedaan had.
Nu, enkele maanden later, zegt mijn huisbaas dat ik eerst moet overeenkomen met de Chinese bovenburen over het bedrag dat ik zou moeten betalen, Nu willen die Chinezen enkel spreken met de eigenaar daarover aangezien ze er zogezegd nog maar 5 maanden wonen en dat ze nog niet weten hoeveel water er verbruikt wordt. Immokantoor X wil zich er niks van aantrekken, aangezien ze geen contract hadden met mij.
Mijn immokantoor Y komt nu af met het voorstel dat de eigenaar toch de waarborg vrijgeeft, maar 100 euro (wat ik sowieso teveel vind) overschrijft op de rekening van immokantoor Y tot er een overeenkomst is. Eigenaar weigert waarop ik zeg aan het immokantoor dat hij dan maar moet bewijzen dat ik warm water verbruikt heb sedert de Chinezen er zijn, aangezien er geen tussenmeter aanwezig is.

Ik weet nu echter niet wat te doen ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2021 15:30

Bijkomend weet ik ook en dat heb ik ook gezegd aan mijn immokantoor Y dat dit niks te maken heeft met de huurwaarborg en dat hij die reden niet kan gebruiken om mijn waarborg al dan niet vrij te geven.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 02 jul 2021 17:24

mensenhandelaars :shock: als u daar mogelijke bewijzen van heeft, is het uw burgerplicht dat bij de politie aan te geven...

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 02 jul 2021 18:10

mensenhandelaars :shock: als u daar mogelijke bewijzen van heeft, is het uw burgerplicht dat bij de politie aan te geven...

ik meen me te herinneren dat TS dat al overlegd heeft met de wijkinspecteur; er zou dus alleszins al een dossier moeten bestaan. Gewoon de wijkinspecteur er nog eens aan herinneren ?

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jul 2021 20:01

Ik heb inderdaad destijds de wijkagent op de hoogte gebracht, zodat mijn naam niet in het dossier zou terecht komen. Het onderzoek is volop bezig, met politie en gerecht. De politie is verschillende keer binnengevallen toen ik daar nog woonde en hebben verschillende keer meisjes meegenomen, maar de vreemdelingendienst liet ze iedere keer terug gaan, dat weet ik van één ploeg die op interventie kwam toen ik toevallig in de gemeenschappelijke gang was op dat moment.

Maar daarmee heb ik mijn huurwaarborg niet terug ...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 jul 2021 20:09

Voor die waarborg zal je waarschijnlijk naar de VR moeten gaan. Eerst in verzoening, en als dat geen zoden aan de Chinese dijk brengt, zal je moeten procederen.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jul 2021 02:29

Oh joepie, en het is net vakantie voor de rechtbanken ... Enfin, het is wat het is zeker?

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jul 2021 12:00

Opgelost! Immokantoor waarmee ik huurde heeft na nog een telefoontje van mij een mailtje geschreven naar de eigenaar met de informatie dat zijn argument er geen was om de huurwaarborg niet vrij te geven en met de "belofte" dat ik anders naar de huurdersbond zou gaan.
Eigenaar heeft getekend! Hoewel ik zelf niet over de huurdersbond gesproken had, het woord op zich doet "louche" huiseigenaars blijkbaar toch een beetje huiveren.
Nu is het wachten op Korfine, hallelujah!

Terug naar “Huren”