Opzeg huur voor eigen bewoning.

BeVe
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Opzeg huur voor eigen bewoning.

#1 , 01 jul 2021 18:06

Men mag als verhuurder de huur opzeggen voor eigen bewoning of bewoning door een kind van verhuurder, maar geldt dit ook voor een kleinkind van verhuurder.

Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BeVe
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jul 2021 18:29

Ja dat kan, maar er zijn voorwaarden naargelang uw contract van voor 2019 is of vanaf 01/01/2019.
Dus vermeld welk contract u hebt en de datum van invoege treding van uw contract en of het geregistreerd is.
Contract van 2010, geregistreerd.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2021 21:29

Voor de volledigheid.
Kijk na of de huurovereenkomst eventueel de mogelijkheid van een beëindiging zoals hierboven weergegeven niet uitsluit.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 02 jul 2021 23:43

Even een stukje uit de wettekst citeren:
indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad.
Ik begeef mij nu op glad ijs met mijn uitspraak, maar nergens staat er in de wet vermeld dat kleinkinderen mogen.
Strikt genomen zijn "afstammelingen" enkel je eigen kinderen, en niet verdergaand in neergaande lijn.
Ik heb echter geen idee of er hier al rechtspraak rond is, want mijn vermoeden is wel dat de wetgever weldegelijk ook kleinkinderen bedoelde hiermee, maar zo staat het er dus niet.

NatD
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2021 02:25

Even een stukje uit de wettekst citeren:
tot in de derde graad.
Ik begeef mij nu op glad ijs met mijn uitspraak, maar nergens staat er in de wet vermeld dat kleinkinderen mogen.
Strikt genomen zijn "afstammelingen" enkel je eigen kinderen, en niet verdergaand in neergaande lijn.
Ik heb echter geen idee of er hier al rechtspraak rond is, want mijn vermoeden is wel dat de wetgever weldegelijk ook kleinkinderen bedoelde hiermee, maar zo staat het er dus niet.
Dat stukje "tot in de derde graad", daar zijn dus de kleinkinderen bij inbegrepen, want die zijn 2de graad.
Verwantschap is de band tussen twee personen waarbij de een afstamt van de ander (verwantschap in de rechte lijn) of waarbij ze beiden afstammen van dezelfde voorouder (verwantschap in de zijlijn).

Aanverwantschap is de band die door huwelijk ontstaat tussen de ene echtgenoot en de verwanten van de andere echtgenoot.

Verwantschap en aanverwantschap worden uitgedrukt in graden.

Voor de verwanten:

1ste graad: vader / moeder, zoon / dochter, ten volle adoptant / ten volle geadopteerde.
2de graad: grootvader / grootmoeder, kleinzoon / kleindochter, broer / zus.
3de graad: overgrootvader / overgrootmoeder, achterkleinzoon / achterkleindochter, oom / tante, neef / nicht.

De graad van aanverwantschap beantwoordt voor een echtgenoot aan de graad van verwantschap tussen de verschillende familieleden van de andere echtgenoot en die echtgenoot.

Art. 735 en volgende van het Burgerlijk Wetboek
bron: https://brussel.famipedia.be/nl/lexicon ... rwantschap

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 03 jul 2021 08:49

Even een stukje uit de wettekst citeren:
tot in de derde graad.
Ik begeef mij nu op glad ijs met mijn uitspraak, maar nergens staat er in de wet vermeld dat kleinkinderen mogen.
Strikt genomen zijn "afstammelingen" enkel je eigen kinderen, en niet verdergaand in neergaande lijn.
Ik heb echter geen idee of er hier al rechtspraak rond is, want mijn vermoeden is wel dat de wetgever weldegelijk ook kleinkinderen bedoelde hiermee, maar zo staat het er dus niet.
Dat stukje "tot in de derde graad", daar zijn dus de kleinkinderen bij inbegrepen, want die zijn 2de graad.
Verwantschap is de band tussen twee personen waarbij de een afstamt van de ander (verwantschap in de rechte lijn) of waarbij ze beiden afstammen van dezelfde voorouder (verwantschap in de zijlijn).

Aanverwantschap is de band die door huwelijk ontstaat tussen de ene echtgenoot en de verwanten van de andere echtgenoot.

Verwantschap en aanverwantschap worden uitgedrukt in graden.

Voor de verwanten:

1ste graad: vader / moeder, zoon / dochter, ten volle adoptant / ten volle geadopteerde.
2de graad: grootvader / grootmoeder, kleinzoon / kleindochter, broer / zus.
3de graad: overgrootvader / overgrootmoeder, achterkleinzoon / achterkleindochter, oom / tante, neef / nicht.

De graad van aanverwantschap beantwoordt voor een echtgenoot aan de graad van verwantschap tussen de verschillende familieleden van de andere echtgenoot en die echtgenoot.

Art. 735 en volgende van het Burgerlijk Wetboek
bron: https://brussel.famipedia.be/nl/lexicon ... rwantschap
Wel correct citeren:
door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad.
Kleinkinderen zijn geen bloedverwanten uit de zijlijn.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jul 2021 10:18

Kleinkinderen zijn afstammelingen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

BeVe
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 jul 2021 14:00

Bedankt allemaal!

Terug naar “Huren”